Spm ang stjeling av navn *insp*

eucalyptus

Forelsket i forumet

Da jeg gikk gravid visste jeg ikke hva jeg skulle få, da kona til pappa spurte om hva jeg tenkte på av navn så svarte jeg at om det ble jente (jeg trudde jeg skulle få jente), så skulle babyen hete Kaja eller Maja. Men jeg fikk da en gutt å da brukte jeg selvsagt ikke noen av navnene.

Men ca et år etter gutten ble født skaffet kona til pappa seg en liten hund. Gjett hva hun døpte hunden da? MAJA!

Hva syns dere om denne typing stjeling av navn?
Jeg ble faktisk veldig skuffet og tenker det blir dumt om jeg engang skal få ei jente å kalle henne det samme som bikkja til stemora mi..

tja...jeg vet faktisk ikke hvordan jeg hadde reagert selv...

bryr meg ikke om hva folk kaller barna sine om det er barn eller dyr...pleier å tenke at folk får bestemme selv, jeg velger det navnet jeg vil ha uansett om noen i nær familie har det...

men jeg kjønner også at en kan bli skuffet over når noen så nært tar det navnet du liker og de vet at du liker det...

Maja er et navn som brukes på hunder også...vanskelig å vite om hun har ønsket seg en hund som hun ville kalle for Maja...mange navn vi bruker på oss har også dyr...jeg kalte hamsteret mitt Josefine

Jeg har på generell basis ikke sansen for å gi dyr "menneskenavn". Og å kalle bikkja for det du kunne tenke deg å kalle en datter? Den var vel litt i overkant drøy egentlig...
Men det kan jo hende hun har glemt hvor hun hørte det navnet? Bare husket at det var et fint navn liksom. Men,alikevel synes jeg det er rart når noen roper på Frida f.eks - og så kommer det en hund. Jeg forventer ei jente liksom..

Jeg synes det er like teit som å skulle bli fornærmet over at en annen kalte barnet sitt for det samme navnet.. 

Bikkje eller unge.. 

Lolodi skrev:
Jeg hadde blitt irritert!

I november ble jeg gravid. Da spurte svigrinnen min, som også var (og fremdeles er) gravid hvilke navn vi hadde tenkt på. Jeg sa at vi tenkte på Sandra om det ble jente. I januar mistet jeg babyen, men ble gravid igjen i mars. Jeg vet ikke om det er gutt eller jente enda. Men nå vurderer svigrinnen min å kalle sin ufødte sønn for Sander. Hun har termin om fire uker, så vi får se hva det blir. Jeg har sagt klart ifra hva jeg synes om det, men det virker ikke som om hun bryr seg. Dersom hun velger Sander, blir jeg MEKTIG forbanna!!!

Sist jeg sjekket var Sander og Sandra forskjellige navn? Et til ei jente og en til gutt?emoticon

Qü$× skrev:
Jeg synes det er like teit som å skulle bli fornærmet over at en annen kalte barnet sitt for det samme navnet.. 

Bikkje eller unge.. 

Enig!

Nå er det ikke enerett på navn, men skjønner jo det litt likevell.

Meeen jeg kaller ungen min hva jeg vil, driter i om naboen heter det samme eller bikkja.Jeg velger navn med hjertet og hva jeg selv liker.

Maja er et flott navn som jeg selv hadde på min lange jentenavn liste.

Og Maja har også stått på min hundeliste, et navn som er lett og bruke på dyr.

Jeg er i allefall ikke av dem som blir sur om noen stjeler MINE navn.

Kan jo hende hun ville ha Maja på hunden eller ikke tenkte noe over at det var det du ville ha.

Lolodi: jeg ser at dere ville ha sandra og de ville ha sander, navnene er jo veldig like, men de er jo også ganske så forskjellig med tanke på at det er på to forskjellig kjønn. Jeg hadde blitt lei meg om du feks. ble forbanna om jeg ville kalle gutten min Sander fordi du vil ha Sandra på jenta di. Men nå er jeg kanksje litt rar da for jeg har så mange rundt meg som har 20 navn på jente lista si og den får liksom ingen andre lov å velge av. Så da må man ringe alle venna sine og spørre om det er ok om jeg kaller gutten min ditt og datt. Nei, da velger jeg det jeg vil og holder kjeft :P

Håper dere finner et navn alle blir fornøyd med Lolodi, dere har uansett en spennende tid i møte og kanskje navnet ikke passer før dere har sett babyn:)

Navn er ikke bare bare uansett.

Jeg har et guttnavn på lista mi som veldig mange gutter har og det har også dama til brodern på sin liste. Tror ikke hun likte det, men hallo...

MICAmor skrev:
Jeg har på generell basis ikke sansen for å gi dyr "menneskenavn". Og å kalle bikkja for det du kunne tenke deg å kalle en datter? Den var vel litt i overkant drøy egentlig...
Men det kan jo hende hun har glemt hvor hun hørte det navnet? Bare husket at det var et fint navn liksom. Men,alikevel synes jeg det er rart når noen roper på Frida f.eks - og så kommer det en hund. Jeg forventer ei jente liksom..

Frida er et helt vanlig hundenavn på harehund, i hvertfall her jeg bor så bruker mange Frida på harehundene sine. Så jeg kunne aldri tenkt meg å latt barne mitt hatt navne Frida siden jeg tenker da hund

når det gjaldt akkurat den situasjonen der så hadde jeg virkelig ikke brydd meg... skal man bi sur fordi noen har kalt bikkja si det man kanskje skulle kalt ungen,  men som man ikke brukte?

ALLE må få kalle barna sine det dem vil.
Om venninna mi hadde valgt og kalle jenta si for Alva, en mnd før min blei født så javell !
Jeg hadde blitt litt snurt kanskje, men hadde fortsatt kalt henne for Alva.

Blir rett og slett for dumt at noen mener dem kan bestemme hva andre kan og ikke kan kalle barne sitt.
Ingen har rett på og si at barnet mitt ikke skal få det navnet jeg syns er det fineste i værden, fordi dem sjøl har tenkt og bruke det..

Lolodi skrev:
*Prinsessa skrev:

Lolodi: jeg ser at dere ville ha sandra og de ville ha sander, navnene er jo veldig like, men de er jo også ganske så forskjellig med tanke på at det er på to forskjellig kjønn. Jeg hadde blitt lei meg om du feks. ble forbanna om jeg ville kalle gutten min Sander fordi du vil ha Sandra på jenta di. Men nå er jeg kanksje litt rar da for jeg har så mange rundt meg som har 20 navn på jente lista si og den får liksom ingen andre lov å velge av. Så da må man ringe alle venna sine og spørre om det er ok om jeg kaller gutten min ditt og datt. Nei, da velger jeg det jeg vil og holder kjeft :P

Håper dere finner et navn alle blir fornøyd med Lolodi, dere har uansett en spennende tid i møte og kanskje navnet ikke passer før dere har sett babyn:)

Da vi snakket om det, sa jeg at Sandra var det eneste jentenavnet vi hadde. Og da jeg sa at jeg håpte de ville velge et annet navn, fordi de navnene var veldig like, var hun faktisk enig i det. Men hun vurderer fortsatt å bruke det. Det hadde ikke vært så farlig om det var et navn jeg bare slengte ut av det blå, men jeg var faktisk gravid. Hadde jeg ikke mista, hadde hun jo ikke tatt det navnet.

Skjønner at det kan bli litt sårt og egentlig litt irriterende.

Tenk dere alle som heter Oliver da, det het min verdens godeste ilder :) haha Fint navn uansett:)

At hun kalte hunden sin det 1år etter at dere nevnte det navnet syns jeg ikke var sååå ille...

Når jeg gikk gravid så hadde vi et vennepar som skulle ha baby noen mnd før oss, under en middag en gang så spurte jeg hva de skulle kalle gutten ( for de visste det ble gutt) og han skulle hete Thomas. Så spør hun hvilke navn vi vil ha og mannen min forteller med en gang at hvis det blir gutt så skulle han hete William for det var et navn han alltid hadde syntest var så fint og det ville han at sønnen hans skulle hete, og jeg sa meg enig. Så gikk det et par uker og så annonserer de til alle at dem hadde bestemt seg for å bytte navn for de hadde funnet et de likte bedre, og det var William!!! Vi fikk vite like etterpå at vi fikk en jente, men kjente jeg ble litt snurt da, ikke giddi og sakt noe men sambo har faktisk sagt til dem at hvis vi får en sønn neste gang så blir dem hetende det samme for han har bestemt seg for det navnet for lenge siden...hehe,,,

Jeg synes jeg ser et tydelig skille mellom barn med sjeldne navn og barn med ti-på-topp-navn. Det virker som om det er en del viktigere for oss mødre med barn med spesielle navn å beskytte navnet litt, enn for mødre til barn med vanligere navn.

Hvis ungen min hadde hett William, Oliver, Lucas, Emma eller Ida så KAN man jo nesten ikke bli fornærma, for de navna er jo overalt, hele tiden. Men hvis du har kalt ungen din Gunnlaug Oline og ingen i ti mils omkrets heter det samme så er det kanskje litt kjipere at noen tar det navnet?

Sånn tenker iallfall jeg.

Gutten min heter forresten det samme som katta til et vennepar av oss.

Qü$× skrev:

Bikkje eller unge.. 

Sin skrev:
Jeg synes jeg ser et tydelig skille mellom barn med sjeldne navn og barn med ti-på-topp-navn. Det virker som om det er en del viktigere for oss mødre med barn med spesielle navn å beskytte navnet litt, enn for mødre til barn med vanligere navn.

Hvis ungen min hadde hett William, Oliver, Lucas, Emma eller Ida så KAN man jo nesten ikke bli fornærma, for de navna er jo overalt, hele tiden. Men hvis du har kalt ungen din Gunnlaug Oline og ingen i ti mils omkrets heter det samme så er det kanskje litt kjipere at noen tar det navnet?

Sånn tenker iallfall jeg.

Gutten min heter forresten det samme som katta til et vennepar av oss.

Jeg skjønner ikke den derre "sjeldne navn"-greia, jeg da. Synes det bikker over her inne. Et navn er et navn, ingen som eier eller har patent på det ene eller andre navnet - hvis det er så viktig for dere at ingen skal velge "deres" navn, så ikke si hva dere tenker på til noen, da! For, tenk, det er jo ikke sikkert at alle som velger det samme nødvendigvis blir inspirert av dere, og aldri har tenkt på navnet før dere sier det høyt.
Egotripp!!!

hahaha herregud hun har da ikke stjålet noen ting. tror du at du har patent på navn du eller? Uansett så lever ikke ei bikkje så lenge...

Jeg bryr meg ikke om sånt. Da syns de navnet er fint da, så får dem hygge seg meg det. Jeg ville jo ha valgt det navnet for det uansett.
Man får heller la vær å svare hvis man syns det er dårlig gjort, eller si noen andre navn å lure dem litt ;)

Back
Topp