Spm ang MA

Mrs.Mona

Elsker forumet
MAI 2013
Jeg testet positivt på test forrige søndag, og tok en digital nå på onsdag som også viste gravid. Igår tok jeg en ny en, etter at symptomene har forsvunnet litt (har kun hatt ømme bryster, og fryktelig sulten, brystene er mindre ømme nå men jeg er fremdeles sulten), og den testen var positiv. Så tok jeg en ny en i dag morges og den var positiv, men svakere enn den jeg tok i går (den testen er også ganske oppskrapet og positiv-streken flyter ut i oppskrapte streker)Jeg har vært på do en del i natt, og lurere på om det kan påvirke testen med HCG nivået???
 Jeg har ikke hatt noen blødning, men er livredd for at jeg har hatt en MA.

Det at du er oppe på do om natta kan påvirke testen ja. Vet du hvor langt du er på vei? Kan du ta en test med ukeindikator for eksempel? Eller så kan du dra på legekontoret i morgen og få tatt blodprøve hcg, men det må taes to med et par-tre dagers mellomrom, og det tar litt tid å få svar. 

Ikke greit å gå rundt og være bekymra.. vet hvordan det føles.. :(

Jeg er 5+4 på vei. Det som er dritt er at bilen min skal på verksted i morgen, og så skal jeg på jobb på ettermiddagen/kvelden så får ikke gjort det da, men på tirsdag skal jeg ihvertfall ringe.. er noe dritt å gå rundt som dette her.. Siden jeg har hatt sa to ganger før, så er jeg livredd..

At testen blir svakere(men fortsatt positiv) trenger ikke bety noe som helst :) kan jo ta en test om to dager igjen. Hvis du har hatt en MA forsvinner hcg ganske raskt såpass tidlig i svangerskapet, og da vil mest sannsynlig ikke testen være positiv lenger... Krysser fingrene for deg :) at du er oppe på do om natta er et symptom i seg selv da ;)

Gode dere er!! Jeg føler meg roligere etter å ha leste det dere skriver til meg, men skal uansett få sjekket det hos legen, før jeg kan roe meg 100%. 

To Be Continued....

Nå vil ikke jeg skremme deg, men da jeg hadde en ma, så tok jeg en gr.test noen dager før jeg skulle på ul "bare for å sjekke". Den testen ble noe svakere enn de andre, men den var tydelig. Men det betyr ikke at det er det som skjer til deg.
Dra til legen for å få tatt en hcg-prøve for å berolige deg. Krysser fingre for at det går bra :)

Jeg kan egentlig ikke skjønne hvorfor dere driver å tester?? Dere blir jo bare usikker og forvirret av det! Er testen positiv så er dere gravid! Om dere er redd/usikker så går dere heller til legen og får hcg måling eller ul! Alle tester er forskjellige, så det at den ene testen er sterkere enn den andre har ikke noe å si! 

Men når det er sagt så synes jeg du skal slappe helt av! Så lenge du ikke blør eller får magesmerter så kan du trygt leve i troen om at du er gravid! Ja, det hender man har MA, har selv hatt en som ble oppdaget i uke 13+2, men jeg går ikke rundt å tror jeg har MA denne gangen eller forrige gang selvom.. Skjer det så tar jeg sorgen da! Ikke på forskudd nå :)

Jeg har også hatt en MA og er mer redd for det enn SA denne gangen. En SA merker man ihvertfall! Men jeg er enig i at det er dumt å teste så mye. På et eller annet tidspunkt i graviditeten går jo hcg ned uansett, men det er vel ikke før uke 10. Og hvor utvannet urinen er kan også ha noe å si.. Da jeg hadde min MA sa legen at beste måten å sjekke det var på ul, om fosteret ikke var like utviklet som det skulle være iht antall uker på vei og så se igjen etter en liten stund om det fortsatt ikke utviklet seg. Så jeg tok to ul med 5 dagers mellomrom og så da at det ikke var noe utvikling. Han ville ikke ta hcg måling engang. Så det er sikkert forskjellig. På legekontor uten ul er sikkert hcg beste måte å sjekke på.. Men ofte har man visst en liten blødning eller mister alle symptomer ved MA.

Helt grønn ang dette med MA jeg. er jo bekymret for at h*n ikke utvikler seg normalt, men er det noen måte man kan merke en MA på? hvor lenge kan man evt gå uten å vite noe?

IKke at jeg er noe ekspert, men visstnok får de fleste noen hint, enten en liten blødning eller at symptomene forsvinner fort. Men samtidig et det mange som blør Ila svangerskapet som ikke har MA og symptomer kan komme og gå litt, så det er litt vanskelig å vite. Men sjansen for MA er jo størst de første 12 ukene, så dersom du er på ul mot slutten av den perioden, alt ser bra ut og hjertet slår, så er det nok ikke noe grunn til bekymring. Ellers kommer de fleste fostre ut av seg selv dersom de ikke utvikler seg, men er ikke farlig om blir liggende. Så selv om det er kjipt å gå og tro man er gravid når man har hatt en MA så blir det oppdaget som regel ganske raskt. Så selv om det kanskje er litt vanskelig, ville jeg ikke gått rundt og vært redd for det.

Back
Topp