Spm ang dyrking av salat

Mrs.J

Elsker forumet
Jeg har for ca 2,5 uker siden sådd plukksalat. Har stått inne i minidrivhus i vinduet. Men jeg syns plantene virker så spinkle.. Har noen erfaring å dele med meg??Image1525023808.533871.jpg

Sannsynligvis for mye varme og for lite lys. Der er den klassiske for spinkle planter. Salat trives vel best litt kjøligere, rett og slett

Sannsynligvis for mye varme og for lite lys. Der er den klassiske for spinkle planter. Salat trives vel best litt kjøligere, rett og slett

Er mye lys der hele dagen.. Men ja, kanskje det blir for varmt.. har tatt av lokket nå, så kanskje temperaturen blir bedre.. hvordan er det å sette de ut om dagen?

Lys hele dagen er det jo, og dagene begynner å bli gasnke lange men temperaturen i en vinduskarm, særlig om det er sol på, kan bli så høy at de trenger langt lenger dager enn vi har her i landet på denne tiden.

Om det går bra å sette dem ut på dagen avhenger av temperaturen denr du bor, er det fare for frost går det ikke, men ellers går det trolig bra det. en kan vel mange steder i landet så salat ute nå

De bør stå kjørlig i begynnelsen slik at de ikke vokser så mye, for da blir de lange og tynne. Det meste vokser seg kraftigere hvis de står kjørlig i begynnelsen.

Nettopp. Jeg setter gjerne spirene på en bod som holder 15-17 grader, med lysrør under hyllene så det blir godt med lys. Da får jeg kraftigere planter.

Men salat har jeg pleid å heller så ute i mai

Back
Topp