Spm ang avbestillingsforsikring..(hos apollo)

Krabbelure

Blir kjent med forumet
til sommeren så har vi planer om å ta oss en uke i syden.
min kusine med samboer og sønn vurderer å bli med,men hun har nylig funnet ut at hun er gravid og sleit litt i svangerskapet sist,så for å være på den sikre siden så prøver jeg å finne ut hvordan det fungerer hvis hun får legeerklæring på at hun ikke kan reise når det nærmer seg.
jeg har sendt apollo en mail,men ble bare henvist til reglemanget som jeg leser meg grønn på...

skjønner jo det at HUN slipper unna med legeerklæring,men hva med samboer og barn.???
de vil jo ikke være med hvis hun ikke kan!!

I vilkårene punkt 5.3 så står det at det det gis rett til avbestilling hvis det er urimelig å kreve at den reisende gjennomfører reisen uten vedkommende...

Jeg mener jo at det er urimelig å kreve at hennes reisefølge skal reise hvis hun er for syk til å kunne bli med og har legeerklæring på det...

Men er det sånn???

Også er det disse reglene med hvor lenge i forkant det kan avbestilles..
Gjelder disse punktene ved avbestilling når man har avbestillingsbeskyttelse?

Altså hvis hun 14 dager før avreise f eks får skyhøyt blodtrykk og legen nekter henne å reise,må man betale 50% av reisen hvis man har betalt forsikringen eller er det hvis man IKKE har forsikring??

Håper noen kan gjøre meg litt klokere!

http://www.apollo.no/no/bestill-din-...kkereiser.aspx

[;)] Noen som kan svare?? [:)] Lurer jeg og...

*dytter jeg*

Hvis hun får så høyt blodtrykk at hun ikke kan reise, vil hun sannsynligvis få sengeordre. Da må jo noen passe på henne, så det vil jo gjerne være urimelig å kreve at de to andre skal reise også.

Reiseforsikringen dekker avbestilling frem til avreisedato, når man har legeerklæring. Men, har man reiseforsikring, er det som regel avbestillingsforsikring i den, og da er det jo dumt å betale for en ekstra forsikring.

Håper dere finner ut av det. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor de vurderer det en gang, når hun mistenker at hun vil bli dårlig i svangerskapet. Skjønner at det er deilig å reise til syden og alt det der, men det er mange mange mange år å gjøre det på, etter at hun er ferdig med å være gravid. Hvorfor gjøre det akkurat mens hun er gravid, om hun mistenker problemer....?

Dersom du tegner avbestillingsforsikring, så gir denne deg rett til å avbestille turen helt inntil avreise mot legeerklæring etc.
Etter min erfaring så vil også hennes nærmeste reisefølge (mann og barn) også få pengene tilbake, men ikke øvrig reisefølge (annen familie, venner etc.)

Men om dere har reiseforsikring (ANBEFALES!!) så kan dere tegne avbestillingsforsikring i denne da det vil bli langt rimeligere. Europeiske tilbyr gode forsikringer.
Jeg kjenner best til europiskes avbestillingsforsikring, og for den gjelder ihvertfall følgende;

Forsikringen dekker det innbetalte beløp som ikke refunderes når en reise må avlyses av følgende grunner: akutt sykdom, ulykkesskade eller dødsfall som rammer deg selv, din eneste reiseledsager eller noen i din eller reiseledsagers nærmeste familie, eller når du ikke kan reise grunnet innbrudd, brann, m.m. i din bolig, forretning eller kontor.

ORIGINAL: søvnløs og lykkelig

ORIGINAL: eLLe*meLLe

Dersom du tegner avbestillingsforsikring, så gir denne deg rett til å avbestille turen helt inntil avreise mot legeerklæring etc.
Etter min erfaring så vil også hennes nærmeste reisefølge (mann og barn) også få pengene tilbake, men ikke øvrig reisefølge (annen familie, venner etc.)

Men om dere har reiseforsikring (ANBEFALES!!) så kan dere tegne avbestillingsforsikring i denne da det vil bli langt rimeligere. Europeiske tilbyr gode forsikringer.
Jeg kjenner best til europiskes avbestillingsforsikring, og for den gjelder ihvertfall følgende;

Forsikringen dekker det innbetalte beløp som ikke refunderes når en reise må avlyses av følgende grunner: akutt sykdom, ulykkesskade eller dødsfall som rammer deg selv, din eneste reiseledsager eller noen i din eller reiseledsagers nærmeste familie, eller når du ikke kan reise grunnet innbrudd, brann, m.m. i din bolig, forretning eller kontor.

derfor fikk ikke jeg dekket det, pga "sykdommen" kom av graviditeten-[:@]

Så utrolig tåpelig da! Legeerklæring er jo legeerklæring. [:-]
Hvilket forsikringsselskap var det?

Fant dette på europeiske;

Hva dekker reiseforsikringen ?
- Graviditet og fødsel er i seg selv ikke dekket av reiseforsikringen. Dersom du skulle bli gravid kan du derfor ikke avbestille reisen og få det dekket av forsikringen uten videre. Men blir du syk, for eksempel får en blødning eller svangerskapsforgiftning, kan du benytte avbestillingsforsikringen.
Dersom du er på reise og får problemer vil du være dekket av reiseforsikringen. Det gjelder enten du må ha legehjelp på stedet eller om du må reise hjem for å få riktig behandling, avslutter Sverre Kjølstad, lege og medisinsk fagdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Så kanskje det kan være lurt å høre med forsikringselskapet i forkant?
Jeg har aldri opplevd at gravide reisende som må avbestille grunnet graviditeten ikke får penger refundert.
Men er sikkert veldig individuelt da.

Å takk for svar[:D] 

Når vi skulle reise til Thailand for 2 år siden og min søster og samboeren valgte og ikkje bli med fordi hu hadde blitt gravid (hadde bestilt billetter en god stund før) så fikk di ingen ting tilbake betalt, men hun gikk ikke for å få sykemelding. Men samboeren hadde uansitt ikke fått pengene tilbake. Om du har avbestilling forsikring så skal det gå an. Det hadde ikke de, i og med at planen var å reise.

ORIGINAL: Pijah

Hvis hun får så høyt blodtrykk at hun ikke kan reise, vil hun sannsynligvis få sengeordre. Da må jo noen passe på henne, så det vil jo gjerne være urimelig å kreve at de to andre skal reise også.

Reiseforsikringen dekker avbestilling frem til avreisedato, når man har legeerklæring. Men, har man reiseforsikring, er det som regel avbestillingsforsikring i den, og da er det jo dumt å betale for en ekstra forsikring.

Håper dere finner ut av det. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor de vurderer det en gang, når hun mistenker at hun vil bli dårlig i svangerskapet. Skjønner at det er deilig å reise til syden og alt det der, men det er mange mange mange år å gjøre det på, etter at hun er ferdig med å være gravid. Hvorfor gjøre det akkurat mens hun er gravid, om hun mistenker problemer....?

Reiseforsikringen dekker ikke svangerskapsrelaterte ting som dukker opp,er derfor jeg jeg lurer på dette med avbestillingsforsikring spesielt..
betaler man for en spesifisert forsikring og ikke en standard reiseforsikring så hender det jo at man har andre regler å forholde seg til...

At du personlig ikke skjønner hvorfor de vurderer å bli har ikke noe med saken å gjøre,men takk som deler [;)]

Takk for svar alle sammen,finner litt stykkevis info rundt om kring så ringer heller apollo i morgen [:D]

Back
Topp