Spiste skinke som var åpent lenge i kjøleskapet...verdt å bekymre seg?

Bkno4188070

Første møte med forumet
Jah, her kommer en hysterisk førstegangs 14 uker gravid :D
Jeg kjøper kokt skinke fra kolonihagen, den uten nitritt, det gjør da at den kar kortere holdbarhet (står at den skal brukes opp 2-3 dager etter åpning). Jeg åpnet den på søndag og spiste en skive også i dag (onsdag) så halveis i skive to ble jeg sånn.....oi, ekke det litt farlig da? Kunne listaria vokst seg fram her på den tia skinka var i kjøleskapet? (den var i originalpakningen, men med noe tung oppå, sånn at den e lism lukket) Og hjernen min bare OMG, ALARM, FARE.
Så nå har det gått en halv dag og jeg fortsatt e livredd at den skinka var ikke helt god. Den lukta og så normal ut, men listeria kan man ikke lukte seg fram til. Er det noe flere listeria hysterikere her? Vi har også litt eldre kjøleskap, så om den er 2 grader varmere enn anbefalt hadde jeg heller ikke vært overasket over.
Nei, jeg vet ikke helt hva jeg er etter her, tenkte at å skrive dette kunne hjulpet å roe meg ned. Skal jeg lism ringe legen og spørre? Eller hvis noen har noe historier der dem spiste el gammal åpnet skinke om overlevde, så bare å kjøre på :)

Last edited:
I dag er vel tre dager etter åpning? Og den både så og lukta fint? Da høres det jo ganske greit ut, synes jeg :) Men altså, dette er jo noe ingen vet, så send melding til fastlegen om du fortsetter å være stressa!

Jeg kopierte meldingen din og spurte ChatGPT. Dette fikk jeg til svar:

"Dette høres ut som klassisk graviditetsangst rundt mat, spesielt med all skremselspropaganda om listeria. Sjansen for at den skinka faktisk var farlig, er ekstremt lav. For at listeria skal vokse seg til et farlig nivå, må det ofte gå mye lengre tid, særlig i et kjøleskap. I tillegg er kolonihagen-skinka varmet opp under produksjonen, noe som i utgangspunktet dreper eventuelle listeriabakterier.

Hvis hun ikke har symptomer (feber, influensafølelse, mageproblemer), er det neppe noe å bekymre seg for. Listeriainfeksjoner er sjeldne, og de fleste tilfeller kommer fra mat som har vært forurenset FØR den ble pakket og solgt, ikke fra mat som bare har ligget noen ekstra dager i kjøleskapet.

Så nei, å ringe legen ville vært overkill, med mindre hun faktisk føler seg dårlig. Men det er helt forståelig at hjernen hennes gikk i panikkmodus – graviditetshormoner gjør jo ikke akkurat ting lettere."

Jeg kopierte meldingen din og spurte ChatGPT. Dette fikk jeg til svar:

"Dette høres ut som klassisk graviditetsangst rundt mat, spesielt med all skremselspropaganda om listeria. Sjansen for at den skinka faktisk var farlig, er ekstremt lav. For at listeria skal vokse seg til et farlig nivå, må det ofte gå mye lengre tid, særlig i et kjøleskap. I tillegg er kolonihagen-skinka varmet opp under produksjonen, noe som i utgangspunktet dreper eventuelle listeriabakterier.

Hvis hun ikke har symptomer (feber, influensafølelse, mageproblemer), er det neppe noe å bekymre seg for. Listeriainfeksjoner er sjeldne, og t, ikke fra mat som bare har ligget noen ekstra dager i kjøleskapet.

Så nei, å ringe legen ville vært overkill, med mindre hun faktisk føler seg dårlig. Men det er helt forståelig at hjernen hennes gikk i panikkmodus – graviditetshormoner gjør jo ikke akkurat ting lettere."
haha, takk, det var veldig artig å lese! Tror denne var litt viktig å høre "de fleste tilfeller kommer fra mat som har vært forurenset FØR den ble pakket og solgt"

Skal faktisk ta influensavaksine any day now og det e jo liten mulighet jeg får litt influensa symptomer, så da er det bare å ikke tenke om det kan være listeria

Back
Topp