Spist utgått rømme

Troika

Glad i forumet
Septembermødre <3
Hadde vaffel med litt rømme på her om dagen hos en nabo... Oppdaget etterpå at den var utgått for 1 mnd siden :( den smakte jo heeelt fint og hun hadde åpnet den dagen før... Fikk diare 12 timer etterpå, vet jo ikke om det kom fra det... Men er litt bekymret... Hadde dere vært det? Tenker på disse bakteriene vi skal passe oss for! Ble matforgifta av tatciki i forrige sv skap i 7 mnd og ble skikkelig dårlig, fikk beskje av jordmor at det ikke gjore noe da...

Rett meg hvis jeg tar feil, men er det ikne feberen som kan være skadelig for babyen? Det og å ikke få i seg næring? Skulle tro det går bra :)

Sent from my iPad using BV Forum

Ingen fare :)
Om rømmen blir dårlig så kjenner man det på lukta.
Skal myyyye til før rømmen blir dårlig :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ingen fare :)
Om rømmen blir dårlig så kjenner man det på lukta.
Skal myyyye til før rømmen blir dårlig :)

Sent from my iPhone using BV Forum
Ohh betryggende :)

Men disse taxoplasmose og listeria smitter vel egentlig uansett fra kjøtt, ost, jord osv? Og uansett ikke fra utgåtte meieriprodukter? El?

Hadde ikke bekymret meg for det nei :)

Det er ikke farlig. Rømmen holder mye lenger enn best før dato.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Men nå vet ikke jeg hva som står på rømme, men det er stor forskjell på best før og siste forbruksdag! :)

Man merker godt hvis melkeprodukter faktisk har blitt dårlige, de datoene spiller ikke alltid noen rolle. Det går nok bra :)

Dette tror jeg at du skal ta helt med ro, dersom det hadde vært noe gale hadde du smakt det!
Rømme har veldig lang holdbarhetstid, selv etter datomerking.

Hvis det er rømma du har blitt dårlig av, så er det nok pga.andre "vanlige" matforgiftningsbakterier...listeria finnes vel ikke i pasteurisert rømme. Jeg blei matforgifta i forrige svangerskap og fikk beskjed om at det var slitsomt, men ikke skadelig for mini :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Jeg hadde ikke vært redd for å spise utgått rømme så lenge den var nyåpna. Det gjør vi stadig vekk her i huset. Og om du skulle bli matforgiftet er det nok med aller største sannsynlighet helt andre bakterier enn listeria, så jeg ville nok ikke vært særlig stressa nei.... :-)

Tusen takk for betryggende ord :)

Back
Topp