Spist ting jeg ikke skal....

FruGlad

Elsker forumet
Jeg har spist masse fenalår før jeg tok testen, og vi skal jo ikke spise spekemat... Har spist sushi også, men det skal jo være innafor. Tenker litt på det fenalåret... Hvor stor risiko er det for at det skal være skadelig?

Det er også mange rundt oss som har katt, men jeg vil ikke si noe om at jeg er gravid enda. Tror og håper at det skal være greit.
 
Tror nok ikke du trenger å bekymre deg :) dem sier vell at det du gjorde før du fant det ut er ikke noe å tenke på å plage deg selv med :) katt er ikke farlig ved gradviditet :) er kattesanden du ikke skal gjøre ren :) har jeg hørt vertfall :)
 
Tror nok det går bra, men er du usikker kan du få legen til å ta toxoplasme prøve. Men den kan jo være litt usikker også, så fremt du ikke vet at den har vært negativ før?!
Det er vel katteavføring man skal være forsiktig med, altså kattedo man ikke bør rense :)
 
Katt er ikke noe å være redd for, det er kattebæsjen som kan inneholde smitte, og den er det vel ikke du som gjest som håndterer ;)

Og jeg tror ikke det er bra å tenke for mye på alt man gjorde feil før man testet. Jeg testet negativt flere ganger, og trodde selvfølgelig da at jeg ikke var gravid, og dermed drakk jeg vin (1 flaske over ca. en uke i jula, så heldigvis ikke veldig mye), spiste spekeskinke, og tok et TONN med ibux da jeg fikk akutt tannverk rundt nyttår. Det er klart at jeg tenker på det, men gjort er gjort og spist er spist, og nå kan man jo ikke gjøre annet enn å fokusere på tiden fremover, og å leve sunt og fornuftig resten av svangerskapet :)
 
Det er vel mer vanlig nesten å ha spist spekemat og drukket alkohol før en har fått positiv test enn ikke.. men det ble viktigste er vel at en ikke Gjør det når en veit det!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Og jeg tror ikke det er bra å tenke for mye på alt man gjorde feil før man testet. Jeg testet negativt flere ganger, og trodde selvfølgelig da at jeg ikke var gravid, og dermed drakk jeg vin (1 flaske over ca. en uke i jula, så heldigvis ikke veldig mye), spiste spekeskinke, og tok et TONN med ibux da jeg fikk akutt tannverk rundt nyttår. Det er klart at jeg tenker på det, men gjort er gjort og spist er spist, og nå kan man jo ikke gjøre annet enn å fokusere på tiden fremover, og å leve sunt og fornuftig resten av svangerskapet :)

Samme har jeg gjort. Fikk tannverk og betennelse i kjeven og har tatt både ibux og paralgin forte. gofla i meg spekemat hele kvelden på nyttårsaften og drakk en flaske vin. Røyka har jeg også gjort. Men det får jeg ikke gjort noe med nå, spist er spist..

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
 
Akkurat det med katt tenker jeg også på, "alle" rundt meg har jo katt. Og kattene går jo i kattekassa med potene sine, og sitter i sofa og på bord osv med de skitne potene OG rumpa si :p
Ja jeg vet jo at man ikke skal være hysterisk og sånt, men jeg blir jo litt betenkt da :confused:
 
Vi drev med katteoppdrett tidligere og hadde mange katter i mange år. Likevel tester jeg negativ for toxoplasmoseimmunstoffet, det vil si at jeg ikke har vært utsatt. Det var min jobb å vaske kattedoene og alt, så om faren var stor så hadde jeg nesten sikkert fått det, men nei. Gynekologen min sier at det er liten fare dersom man utviser normal hygiene, at det er mye større risiko for toxoplasmose når man spiser uvaskede grønnsaker - ikke så mye i Norge, men mye mer i utlandet. Så jeg ville ikke bekymret meg for katter!

Jeg har også vært inne på tanken på alt jeg gjorde FØR testen. Var akkurat i Ungarn i to uker, og der drikker man vin til maten hver dag, så jeg har drukket mye mer enn jeg vanligvis gjør. ikke store mengder, men likevel omtrent daglig mens vi var der. Får bare satse på at det ikke har gjort noen skade, jeg tror uansett det er verre senere i svangerskapet enn helt i den første fasen. Dessuten, det er absolutt ingenting vi får gjort med det vi HAR gjort, vi får bare passe på hva vi gjør heretter! :-)
 
Back
Topp