Spist roastbiff!!

☀️☀️☀️

Første møte med forumet
Hei!

Jeg spiste nettopp frokost og lagde meg en brødskive med roastbiff. Etter jeg hadde spist begynte jeg å tenke om roastbiff faktisk ikke skal spises av gravide..

Jeg googlet dette og er nå veldig fortvilet og litt bekymret.

Jeg er bare 4+4 uker på vei. Bør jeg være bekymret?
Jeg lurer på om jeg skal ringe til legevakta, men det er kanskje ikke nødvendig?

hilsen litt bekymret førstegangsgravid

Hei!

Jeg spiste nettopp frokost og lagde meg en brødskive med roastbiff. Etter jeg hadde spist begynte jeg å tenke om roastbiff faktisk ikke skal spises av gravide..

Jeg googlet dette og er nå veldig fortvilet og litt bekymret.

Jeg er bare 4+4 uker på vei. Bør jeg være bekymret?
Jeg lurer på om jeg skal ringe til legevakta, men det er kanskje ikke nødvendig?

hilsen litt bekymret førstegangsgravid
Spist er spist, man får ikke gjort noe med det dessverre:Heartred
Men sjansen for at noe galt har skjedd er minimal:Heartbigred

Anbefalingen mot roastbeef og spekemat er der ikke fordi disse tingene automatisk er farlig for oss, men som ett føre var fordi de i noen ytterst skjeldne tilfeller kan ha bakterier og microber som kan være skadelig for fosteret. Sjangsen for at akkurat den pakken din inneholdt noe den ikke skal er svært liten, så det går nok helt fint.

Som @Augustspire skriver, spist er spist :) Bare slapp av og unngå det i fremtiden for minske sjangsen for uhell senere!

Matportalen har en god oversikt over hva man som anbefales å unngå eller redusere i kosten som gravid, anbefaler å lese igjennom den listen!

Det hun over meg sa :)
Du får ikke gjort noe med det du har spist nå uansett - og sjansen er veldig veldig liten for at det går noe galt. :)

Går nok helt fint; bare prøv å unngå slik mat resten av svangerskapet :)

Kjøtt som selges i Norge er i teorien trygt, grunnen til anbefalingene til gravide er at man skal være forsiktig med de matvarene som nevnes. Å ha spist litt av f.eks roastbeef går nok helt fint, men man trenger jo ikke overdrive.
I utlandet bør man riktignok holde seg unna. Dette er info jeg fikk fra min jordmor, og stoler på henne :-)

Kjøtt som selges i Norge er i teorien trygt, grunnen til anbefalingene til gravide er at man skal være forsiktig med de matvarene som nevnes. Å ha spist litt av f.eks roastbeef går nok helt fint, men man trenger jo ikke overdrive.
I utlandet bør man riktignok holde seg unna. Dette er info jeg fikk fra min jordmor, og stoler på henne :-)

Lav risiko for det, men det KAN inneholde listeria og toxoplasma - og da nytter det ikke å ha spist 'bare litt'. Men sjansen for at den ene pakken skal ha det, er veldig lav, så hvis TS ikke føler seg syk i etterkant, så har det nok gått helt fint.

Men helsenorge har full oversikt og med grunn for hvorfor.

Sannsynligvis går dette helt bra! Det du faktisk kan gjøre er å ta blodprøve hos fastlegen for å teste for toxoplasmose. Dersom du mot formodning har fått toxoplasmose kan dette behandles. Og hvis testen er negativ kan du føle deg beroliget. Mulig listeria også er et issue men det er ikke like vanlig å teste for. Det er jo noe man kan risikere med en litt gammel kokt skinke også..

Selv testet jeg negativt for toxoplasmose første gang jeg var gravid (testet før og etter en jobbreise til Italia hvor toxoplasmose er utbredt). Jeg ble testet tidlig i andre svangerskap også og da var den positiv. Videre anslyser viste at dette var en gammel infeksjon og at jeg og foster nå er beskyttet. Så en gang på de nesten 5 årene mellom graviditeter har jeg fått toxoplasmose. Vet ikke hvor smitten kom fra. Er glad i spekemat, ikke-gjennomstekt biff ol og spiser det både i Norge og utlandet (når jeg ikke er gravid). Har også hage hvor jeg graver og luker og det er mange katter i nabolaget så kan ha kommet derfra.

Back
Topp