Spising selv!

forglemmegei

Betatt av forumet
Vår sønn blir 4 år i mars, og helt siden han ble født har det med mat egentli vært et problem. Han er rett og slett ikke så veldig glad i å spise.

Men vårt problem nå er at spiser veldig lite når han spiser selv, men hjelper vi han å putte biter i munnen sånn innimellom, så blir den totale mat mengden mye større.
Men nå har det seg slik at min mann er totalt imot at vi skal mate vår snart 4 år gamle sønn, mens jeg mener at det er viktig å få gitt han all den mat vi får i han.
Han er ca. 13 kg med normal høyde.

Hva synes du vi/jeg bør gjøre?

Skal sies at vi har vært til både barnelege, ernæringsfysiolog og helsesøster da han var liten.
 
Vår sønn blir 4 år i mars, og helt siden han ble født har det med mat egentli vært et problem. Han er rett og slett ikke så veldig glad i å spise.

Men vårt problem nå er at spiser veldig lite når han spiser selv, men hjelper vi han å putte biter i munnen sånn innimellom, så blir den totale mat mengden mye større.
Men nå har det seg slik at min mann er totalt imot at vi skal mate vår snart 4 år gamle sønn, mens jeg mener at det er viktig å få gitt han all den mat vi får i han.
Han er ca. 13 kg med normal høyde.

Hva synes du vi/jeg bør gjøre?

Skal sies at vi har vært til både barnelege, ernæringsfysiolog og helsesøster da han var liten.
Hei!
For alle foreldre er det godt å se at barna deres spiser godt. Det er stor forskjell på hvor mye barn spiser, og noen ganger er det ikke samsvar mellom den mengde mat foreldre mener at barnet deres bør ta til seg og den mengden mat barnet er fornøyd med.
Så lenge gutten din holder seg frisk,viser god trivsel og god vekst, er det lite sannsynlig at ernæringen er mangelfull.
Stadig fokus på hvor mye barnet skal spise og press rundt dette, kan virke negativt på trivselen rundt måltidet.
Den viktigste faktoren for å stimulere til god matlyst er kanskje god trivsel rundt måltidet. Barnets aktivitetsnivå vil også spille en stor rolle ift. behov for matinntak. Barn på fire år, vil vanligvis være istand til å spise selv. Du kan gjerne hjelpe til med å gi ham mat, men da vil jeg anbefale å ikke gjøre noe nummer ut av dette. Dersom dere voksne viser matglede og skaper god steming rundt måltidene, vil dette automatisk smitte over på gutten deres, og mest sannsynlig ha en positiv effekt på matlysten. Lykke til! Beste hilsen Elin
 
Vi sliter også der, litt samme problem med vår fireåring. Men vi har hausa opp og masa veldig på han og blitt sure.. truet har vi også gjort. Man gjør mye teit når man blir frustrert. Har hatt flere gode samtaler med helsesøster og barnelege og konkludert med at han må få ordne opp selv. Han spiser selv mår han blir sulten. Han blir servert mat, ikke hjulpet lenger , og når vi er ferdige så fjerner vi også hans mat hvis ikke han har spist opp. Da har vi hatt en hyggelig middag uten å mase. Han har vett på å si ifra selv hvis han blir sulten utenom da. Men han får ikke noe rett etter måltider. Lykke til. .!
..HerQ..
 
Godt å høre det er flere, men det er skikkelig kjedelig når de ikke kan spise et "skikkelig" måltid.
Vi har også sluttet å mase på han under måltidene, men minner han på maten under måltidet.

Idag spiste han ingen frokost, nektet pent! Men krevde selv mat flere timer etterpå, og da spiste han nesten en brødskive.
Spiste heller ikke noen middag (noe han aldri gjør) men spiste ei brødskive igjen til kveldsmat! :)

Så han må vel bare få bestemme selv når og hvor mye han vil spise også får vi være fornøyde med det!

Lykke til til dere også, også skal vi se at plutselig sluker de alt de kommer over! :)
 
Back
Topp