Spising og soving 4 mnd baby

Marvelina

Flørter med forumet
Hei, jeg lurer rett og slett på om noen vil komme med sin dagsrutine/natterutine og matrutine på baby 4 mnd :) Dette blir langt, så det er vel for de som er spesielt interesserte ;p Det er litt for å se hvordan andre gjør det, og eventuelt om det er noen tips vi kan ta med oss videre for å se om jenta kanskje klarer å være mett litt lenger, spesielt om natten? Her en en typisk 24 timers rutine for oss (dette er ganske likt hver dag/natt, noe som bare har skjedd automatisk):

På dagtid har hun begynt å få en runde med frukt/grønnsaksmos som smaking, og sover to smådupper før hun sover en lang (mellom tre og fire timer)

Våknet 05:45 og får MM.
Leker
Sov 07:50-08:30
MM 09:00
Sov 09:25-09:45
Eplemos (2 ts) 10:30
MM 11:20
Sov 11:45-15:50
MM 16:00
Grøt 17:00 (2 ss)
MM 18:00
Sov 18:30

På natten våkner hun og er aktiv mellom måltidene for tiden. Litt latter og kaving, men aldri gråting.
Etter at hun har lagt seg spiser hun ca slik hver natt. Forrige natten så sånn ut:
MM 21:20
MM 22:50
MM 01:40
MM 04:00

Dere ser kanskje at dette blir veldig tett når man skal ha inn bleieskift og hysje litt imellom disse tidene i tillegg. Hun får kun morsmelk av meg. Nettene i helgene er det pappaen som tar, og hun er like mye våken med han. Da får hun også morsmelk, på flaske.

Jeg føler at hun er konstant sulten, og på dagen i grunnen ganske trøtt og sliten. Hun er kun ordentlig opplagt fra 05:45 og en times tid, og deretter en times tid etter den lange duppen. Så er det bare å holde henne våken til soving halv syv igjen. Er det noen som har et lignende døgnmønster? Jeg er usikker på hva jeg spør etter, annet enn at hun virker så sulten. Hvor mye grøt gir dere i denne alderen? Er det greit å øke litt om ikke så lenge? Hun heiv i seg grøten i dag, og hylte sint når det ikke var mer (Hun er en stor og sulten baby hehe..)

Hjelp :)
 
Hei, jeg lurer rett og slett på om noen vil komme med sin dagsrutine/natterutine og matrutine på baby 4 mnd :) Dette blir langt, så det er vel for de som er spesielt interesserte ;p Det er litt for å se hvordan andre gjør det, og eventuelt om det er noen tips vi kan ta med oss videre for å se om jenta kanskje klarer å være mett litt lenger, spesielt om natten? Her en en typisk 24 timers rutine for oss (dette er ganske likt hver dag/natt, noe som bare har skjedd automatisk):

På dagtid har hun begynt å få en runde med frukt/grønnsaksmos som smaking, og sover to smådupper før hun sover en lang (mellom tre og fire timer)

Våknet 05:45 og får MM.
Leker
Sov 07:50-08:30
MM 09:00
Sov 09:25-09:45
Eplemos (2 ts) 10:30
MM 11:20
Sov 11:45-15:50
MM 16:00
Grøt 17:00 (2 ss)
MM 18:00
Sov 18:30

På natten våkner hun og er aktiv mellom måltidene for tiden. Litt latter og kaving, men aldri gråting.
Etter at hun har lagt seg spiser hun ca slik hver natt. Forrige natten så sånn ut:
MM 21:20
MM 22:50
MM 01:40
MM 04:00

Dere ser kanskje at dette blir veldig tett når man skal ha inn bleieskift og hysje litt imellom disse tidene i tillegg. Hun får kun morsmelk av meg. Nettene i helgene er det pappaen som tar, og hun er like mye våken med han. Da får hun også morsmelk, på flaske.

Jeg føler at hun er konstant sulten, og på dagen i grunnen ganske trøtt og sliten. Hun er kun ordentlig opplagt fra 05:45 og en times tid, og deretter en times tid etter den lange duppen. Så er det bare å holde henne våken til soving halv syv igjen. Er det noen som har et lignende døgnmønster? Jeg er usikker på hva jeg spør etter, annet enn at hun virker så sulten. Hvor mye grøt gir dere i denne alderen? Er det greit å øke litt om ikke så lenge? Hun heiv i seg grøten i dag, og hylte sint når det ikke var mer (Hun er en stor og sulten baby hehe..)

Hjelp :)

Hei. Ja, det er mye informasjon, men alltid greit å utdype.

Datteren vår er nå 6 måneder, men har fulgt et litt annet mønster. En ting jeg legger merke til er at ungen din legger seg tidlig.

Hos oss er det som følger.

Våkner: 06.30 - 07.00.
Sover: 08.30-09.30.
Småsover i perioder gjennom dagen.
Leggetid: 19.00-20.00.
Våkner 1 gang og spiser kl 01.00-02.00.
Sover til 06.30-07.00 (noen ganger lenger).

Mater henne kun melk, og ikke noe annet. Fant i tillegg ut at hun har en tendens til å bli kald om natten, som gjør det vanskelig å sove. Etter jeg begynte å ta på litt varmere klær sov hun mye bedre.

Kan også anbefale deg en støymaskin, da det har hjulpet mye for oss.
 
Ved fire måneder går man inn i noe som kalles four month sleep regression. Da skjer det store ting i utviklingen, og søvnen kan bli helt bananas, uansett hvor gode rutiner man har. Mitt beste tips er å bare leve med de endringene som skjer i første levår.
 
Enig med Siadie, hele første leveår er mer som en karusell enn noe annet, endringer skjer plutselig og noen ting som funker en periode funker plutselig ikke :)

Begge mine har vært fullammet i fire måneders alder, så det har vært amming en trillion ganger døgnet rundt. Søvn har mine dog vært rutinedyr på, eldste hadde vel natt 20-08 med amming annenhver time natta igjennom, dagsovinga husker jeg ikke helt, men hadde vel 3 dupper. Yngste en jevnt over bedre sover på natta, natt fra 19-07 med amming i 22-tida, 1-tida, 5-tida og kl 7 ca, så hadde han vel første duppen ca 830-10, så en ny dupp i 12-13 også siste dupp på halvtimes tid i 15-16 tida. Stort sett soving på pupp eller i bæresela. Mine sover best med kroppskontakt, da blir søvnkvaliteten best for de og de sover gode dupper, så har prioritert det høyt i sånn søvnregresjonsperioder :)
 
Vi har forsøkt å forskyve legging, men hun er helt ferdig allerede fem, selv om hun sover 3-4 timer fra tolv-ett. Så nå har vi gitt opp å få starte dagen litt senere. Satser på at kanskje sommertid vil hjelpe litt:)

Det har også vært slik at dette ikke er noe som har begynt nå, men mønsteret har vært likt i flere mnd. Nen hun er kanskje mer våken i mellom pga søvnregressjon? Jeg tar med meg tipset om å ta første året som det kommer, det er bare så lett å glemme at det ikke er noen fasit, og når det er så hyppig amming har jeg vært inne på tanken om det kommer for lite melk hver gang. Men det kan jeg vel ikke få styrt fra eller til uansett. Det hørtes deilig ut å ha en baby som sover lenger gjennom natten nå kjenner jeg.
 
Vi har forsøkt å forskyve legging, men hun er helt ferdig allerede fem, selv om hun sover 3-4 timer fra tolv-ett. Så nå har vi gitt opp å få starte dagen litt senere. Satser på at kanskje sommertid vil hjelpe litt:)

Det har også vært slik at dette ikke er noe som har begynt nå, men mønsteret har vært likt i flere mnd. Nen hun er kanskje mer våken i mellom pga søvnregressjon? Jeg tar med meg tipset om å ta første året som det kommer, det er bare så lett å glemme at det ikke er noen fasit, og når det er så hyppig amming har jeg vært inne på tanken om det kommer for lite melk hver gang. Men det kan jeg vel ikke få styrt fra eller til uansett. Det hørtes deilig ut å ha en baby som sover lenger gjennom natten nå kjenner jeg.

Det kommer etter hvert, men er slitsomt når man er midt i det og ikke vet akkurat når søvnen skal bli noe bedre ❤️ Jeg ammet med 2 til maks 3 timer mellom hvert måltid lenge, babyen var rett og slett bare sulten. Ble jo en bælfeit plugg av det også :p

Hvis hun ikke har bæsjet eller er synelig plaget av tiss i bleien kan du forsøke å ha samme bleie gjennom natta. Eventuelt ha en bleiestørrelse større på natt enn på dag så den holder på mer. Det ga litt mindre våken baby mellom måltidene her fra 4 mnd alder. Perioder med søvnregresjon kjennetegnes godt ved at de sliter med å sovne igjen mellom søvnsyklusene/etter oppvåkninger. For noen blir det verst på natt, andre sliter med dagsoving (typ bare dupper på 30 min) og noen får i pose og sekk.

Ellers har jeg prøvd mye forskjellig gjennom babytida, og det eneste som gjorde litt forskjell var å sørge for at babyen ikke ble overstimulert for mye ila en dag. Utenom det gikk ting sin gang, og det som til slutt utgjorde at vi sov bedre var at babyen ble eldre. Skikkelig kjedelig svar kanskje, men tror det er det som er svaret for mange. Men akkurat når det blir for din baby er jo umulig å si da.
Her ble det virkelig bedre fra rundt 15 mnd en gang. Nå er han 2 år og sover stort sett som en prins på natta (dog mye kråking ved legging som tar 45min til 1,5 time nesten hver dag, menmen går fremfor der også)

Lykke til ❤️
 
Prøve å droppe bleieskift, hjalp litt, var litt mer søvn faktisk. Prøvd å amme fra begge sidene i samme slengen, men dette gjør null forskjell for hyppigheten. Grunnen til at jeg har prøvd å unngå dette er at jeg har hatt vondt ved amming og blitt fort sår hele veien, så greit å la det ene brystet hente seg inn.

Sånn jeg leser det så er det sånn her det skal være inntil hun kommer over i en ny fase.:excited001:smiley-bounce016

Og hun er som en alarm som er stilt inn på 05:45 hver morgen! Opp og stå! Nå er vi allerede på andre ammerunde her, og en spinnvill jente begynner å bli klar for en dupp allerede. Det er ingen som justerer dagssøvnen til babyen så tidlig? Hun skal vel fremdeles regulere det selv?
 
Vår er 5 måneder og dagsrutinen ser noenlunde lik ut altså, spiser mm hver 2. time ca. gjennom hele døgnet og sover 4 lurer på dagtid. Lurene har litt ulik lengde fra dag til dag, men alltid 4 :D Legger seg 18.00, stuptrøtt fra 17.00 ofte. Opp mellom 06 og 07 på morgenen.

Har også en våkenperiode på natt, babler og sparker men sovner av seg selv til slutt. Tar en bleiesjekk i samme slengen, prøver å unngå skift men det virker ikke som hun blir mer våken/sovner senere om vi skifter.

Vi har ikke fått henne til å spise noe særlig fast føde ennå, prøver oss litt rolig fram. Kunne man ikke øke mengden med en skje pr uke, eller husker jeg feil? Hvis hun har spist mat en stund så er det vel ikke farlig å øke bittelitt om hun vil ha mer? :)

Siden hun er liten ennå stresser jeg ikke med å innføre rutiner helt ennå, men det merkes jo på formen min at hun skal amme så ofte. For et par uker siden hadde hun akkurat blitt ganske selvstendig, sov fint i vugga på dagtid, måtte ikke ha konstant bevegelse på vogna og spiste sjeldnere men mer.. så tok vi et stort steg tilbake, nå skal hun bare sove med pupp på dagtid eller trilles :banghead: velvel, nå vet jeg at hun kan og at vi nok engang kommer tilbake dit.. veeldig snart, håper jeg :sorry:
 
Åh, så deilig å høre at det er flere som har det likt. Da vet jeg at det er normalt i det minste :) Her har plutselig alt snudd i dag, og hun har bare sovet én time i vogna og nekter å sovne i senga også, noe hun alltid har gjort til nå. Så da antar jeg at det bare er å legge fra seg tanken om at rutinene er fastsatte og vedtatte:rolleyes:

Ja, hun har fått smaksprøver å grøt en uke nå, så kanskje vi kan gi bittelitt til neste uke. Det er sikkert godt for henne og. Hun er jo aldri mett <3
 
Åh, så deilig å høre at det er flere som har det likt. Da vet jeg at det er normalt i det minste :) Her har plutselig alt snudd i dag, og hun har bare sovet én time i vogna og nekter å sovne i senga også, noe hun alltid har gjort til nå. Så da antar jeg at det bare er å legge fra seg tanken om at rutinene er fastsatte og vedtatte:rolleyes:

Ja, hun har fått smaksprøver å grøt en uke nå, så kanskje vi kan gi bittelitt til neste uke. Det er sikkert godt for henne og. Hun er jo aldri mett <3

Akkurat når man kjenner at man er i en rutine, så endres den :hilarious:
Vi hadde en slags rutine for dagsoving fra 7-8 mnd, som i at han hadde en kort, en lenger og en kort lur, men vi har ikke vekket han fra noen lurer hvertfall ikke før nå nærmere 2 år. Men så har vi ikke hatt en som naturlig sov lenge om gangen på dagen før han var over året.
Babyer er ulike så du får bare henge med i svingene og prøve å finne ut hvor mye våkentid hun trenger fra siste dupp til legging om kvelden, og ellers Har jeg bare latt babyen sove det den vil.
Kan jo håpe hun blir med på ny døgnrytme og står opp 6.45 i stedet ;)
 
Ja, krysser fingrene for at det blir sommertid fra søndag ;D Hun har sovet ganske likt veldig lenge, må ha 4-5 timer dagssøvn, hvis ikke blir det feil. Så vi får se :) Hun er nå uansett alltid søt og god da, føler jeg nyter hvert minutt med henne, og hun er så blid og god <3
 
Back
Topp