spisevegring?

HDM

Blir kjent med forumet
heisann.:) ville høre her inne siden dere har like gamle barn som min jente. Jenta mi er nå 20 månder, og siste månden har hun nesten ikke spist. det har vært så ille at hun til tider bare har spist en drue eller en liten tugge av en skive i barnehagen. hun er ellers frisk og rask, men begynner å vises på vekta, og jeg begynner nå å bli bekymret. helsepersonel sier bare" det er bare en periode, alle barn har det,og hun spiser når hun er sulten" er det flere som har vært eller er i en slik periode?

gutten min har hatt slike faser. det vi gjorde var å tilby han mat ofte så spiste han det han ville, ikke noe press!! etter en god stund (slet lenge med dette) så fikk han appetitten igjen 

han får slike faser enda, men ikke så gale som det var i vår/vinter. 

vi gikk ofte på veien får å holde øye med vekten også! 

Takk for svar:)det hjelper å høre at vi ikke er de eneste som sliter med dette. hører gjerne flere erfaringer.

Jeg kan hjelpe deg med et dytt!! Håper det bare er en fase og at det snart går over!

Har akkurat vært gjennom en slik periode!!! Fra å være en storspiser til å omtrent slutte å spise! Helt grusomt, det merkes på humør og krefter, men ellers var han fornøyd. Her merktes det ikkje på vekt merkelig nok :S Men varte ikkje mer enn en mnd tid. Eg var redd det var skikkelig spisevegring pga vi sliter med vekt og kost og div. Men det ordnet seg igjen :) 
No spiser han mye mindre enn før, men det er stabilt, humøret er på topp og ting er mye bedre :) I følge svigermor og helsesøster er det vanlig i denne alderen at de får en slik periode og spiser mye mindre enn før, helt normalt. Men likevel utrolig stressende! Det vi gjorde var å tilby han mat til faste måltider, kutte snacks som frukt og havrekjeks og lignende mellom måltidene som han har vært litt bortskjemt med pga problemer med magen og det gikk seg til. Snakka med ernæringsfysiolog og ho anbefalte det. Når han då hadde spist f.eks mye middag eller noe så fikk han gjerne frukt etterpå eller en kjeks. Og han fikk yoghurt og frukt i bhg og det spiste han så og si alltid :) Så hold ut, det vil gå over og vær streng - ikkje gi etter og gi masse små måltider anbefaler eg. 

Jenta mi har sånne perioder heeeele tiden. Men hun er ikke tynn, slapp eller har noe vektnedgang så vidt jeg har sett. Hun følger vektøkningen og vekst ellers etter sin egen kurve.

Hun er ikke sååå ekstrem, men spiser kanskje et par skjeer med middag, en halv skive og en yoghurt i løpet av en dag. Andre dager kan hun spise mer/mindre. Når hun nesten ikke spiser så syns jeg det er helt forferdelig!
Men hun er helt i hundre hele dagen, sover bra om natta, og hun får i seg en del væske. Så jeg tar ikke heeeelt av. Har tatt det opp med HS, men hun sa ikke noe spesielt, annet en at så lenge hun virker i form, så er det nok bare en fase.

Det er normalt at de ikke spiser like mye hele tiden. Matlysten varierer fra tid til annen, akkurat slik som med oss selv. Selvfølgelig greit å være obs på det, spesielt hvis det vedvarer, og få innspill fra andre. Jeg tror også at det er viktig å kutte ut såkalte goodies mellom måltider, slik som nevnt oppe her. Håper at hun spiser mer etterhvert!

Sånne perioder har Hannah stadig vekk, og de kan vare alt fra noen dager til noen uker eller et par måneder, men jeg tenker som så: at er hu sulten, så spiser hu :-) Og så lenge humøret og aktivitetsnivået er på topp, så bekymrer jeg meg ikke :-)

Fra hu var 15 mnd til hu var 19 mnd, var den verste perioden hu har hatt, da gikk stort sett all mat i bakken, ville verken ha brød eller middag (som hu egentlig eelsker), og det gikk stort sett i litt banan, smoothie eller Danonino... Men på samma tida la hu på seg over en og en halv kilo, så hu led nok ingen nød :-P Til sammenligning la hu på seg en halv kilo fra 12 til 15 måneder, og da spiste hu som en voksen kar :-P Hehe...

Tror det viktigste er å ikke stresse med det eller pushe no på det, så kommer nok matlysta tilbake :-) Lett for meg og si som jobber jeg i barnehage, har sett det meste og er generelt liiite bekymret av meg :-) Hehe... Men lykke til i hvertfall :-)

Back
Topp