Spisevaner??

ingumiu

Betatt av forumet
Er dere nøye på hva dere putter i munnen? Jeg holder meg selfølgelig unna alt som er farlig for gravide, men vet jo ikke om alt heller?? Er det for eksempel trygt å spise ridder ost?? Har googlet det, å der sto det at man bør være forsiktig med myke oster.. forsiktig? takk for svaret liksom:P

Hvordan er dere??

Forsiktig = ikke trykk i tryne 24/7
Spiser det jeg har lyst på siden jeg har litt liten matlyst i perioder.Ellers holder meg meg unna ting jeg vet er skadelig (som spekemat og upastoriserte meieriprodukter)
Gå inn på http://www.matportalen.no
Der står det en del om hva vi bør spise, og hva vi skal begrense og hva vi IKKE skal spise. Kansje det står noe mer om den osten du liker der =)

Det skal stå på osten om den er pasteurisert eller ikke, er den ikke det bør vi holde oss unna.. Ååå, som jeg savner feta og mozarella!
Prøver å tenke på hva jeg spiser ja.. Studerer ernæring, så leser jo hver dag om hvor viktig det er! Skulle bare ønske godte-suget kunne gi seg!!

Holder meg unna alt som er frarådet. Men spiser nok alt for mye sukker :/

minnie2 skrev:
Det skal stå på osten om den er pasteurisert eller ikke, er den ikke det bør vi holde oss unna.. Ååå, som jeg savner feta og mozarella!
Prøver å tenke på hva jeg spiser ja.. Studerer ernæring, så leser jo hver dag om hvor viktig det er! Skulle bare ønske godte-suget kunne gi seg!!

Den norske fetaen kan spises? På glasset vi har med feta står det ihvertfall at den var pasteurisert:) Jeg har spist mozerella også. Men den var varmebehandlet da! Huff, håper ikke jeg har gjort noe galt nå=|

mamma09og10 skrev:
Holder meg unna alt som er frarådet. Men spiser nok alt for mye sukker :/

Sukkeret er desverre min største svakhet også:(

Melk og meieriprodukter

Generelt: Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt. Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier). Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

kan jeg spise fetaost eller mozzarella?

Kan jeg spise fetaost og mozzarella?

Siri svarer
:   Hei!
Feta ost og mozarella som er laget på pasteurisert melk er helt ok å spise. Det vil nok stå på pakken om det er pasteurisert eller ikke. Gravide kan spise så godt som alle melkeprodukter som er pasteuriserte.

Riktig lykke til videre!
Vennlig hilsen jordmor Siri  

Så ta deg noge feta du Frk.Careface =D

Spiser egentig som jeg alltid har gjort, utenom det farlige selfølgelig. Men tar nok mer hensyn til hva jeg putter i meg denne gangen. Blir ikke så mye salt og sukkerspising som sist. Men er ikke fanatisk. Kutter bare ned på mengde istedenfor matvare;-)

Her er målet bare å klare å spise noe... Sliter mye med matinntaket om dagen. 
Holder meg unna de tingene som ikke skal spises av gravide, men et fornuftig kosthold er jeg mil unna.

Back
Topp