Spisestund

baby_i_magen

Glad i forumet
Må først og fremst få ut litt frustrasjon! Satt å ga han kveldsmat litt før kl 18 i kveld, først melk og så grøt og banan.Og så begynte han å gni øynene etter kort tid, det irriterer meg sånn, for han har mat overalt. Og det blir samme sølet uansett om han er uthvilt eller trøtt, blir litt verre om han er trøtt da... (Har slitt med at han har våknet på kveldene i en måned nå, men nå har vi økt med et måltid til, å allerede i natt sov han rundt.) 
Men lurte på om dere har noen tips til noe jeg kan gjøre slik at han ikke gnir seg slik i øynene hele tiden?
Også føler jeg at jeg sitter å mater han halve dagen, kveldsmåltidet tok 45 minutter, sitter å underholder han, for at han skal spise, er jo sulten, men blir mer fokus på øynene.
Ble rotete og mye dette, men håper noen kan gjøre meg klokere, for dette matstyret stresser meg litt for tiden!

begynn med kveldsmaten litt tidligere da vel... vi beg. halv 6 og får flasken sin ti på 6....
han er jo tydelig trøtt... hvorfor utsette leggingen?

uff.. det er utrolig frustrerende!!
må sitte å si aaaa, leke fly osv. vi fikk bare i Filip en halv porsjon idag. men det er ikke sånn alltid. tror nok også det er lurt å gi maten litt tidligere. og kanskje vente med melken. uff.. håper det bedrer seg. lykke til! [:D]

Ja, kanskje du begynner litt forseint? Måtte også justere litt på tidene for mini her ar så trøtt og sulten samtidig at det bare ble rot. begynn halv seks, så blir det litt mer kos for dere begge to [:)]

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg... Hs som sa at han tenger et grøtmåltid til om dagen, så nå er det 3 grøtmåltider + middag... Føler jeg gir mat hele dagen... Han sover som regel dupp til rundt kl 16, og når han våkner fra den er han trett helt til han legger seg. Men får prøve å gi han litt tidligere. Hs mente jeg skulle gi han grøt i 19- 19.30 tiden, men da hadde han sloknet mens han spiste.

ORIGINAL: Linn1982

ORIGINAL: Camilla_21

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg... Hs som sa at han tenger et grøtmåltid til om dagen, så nå er det 3 grøtmåltider + middag... Føler jeg gir mat hele dagen... Han sover som regel dupp til rundt kl 16, og når han våkner fra den er han trett helt til han legger seg. Men får prøve å gi han litt tidligere. Hs mente jeg skulle gi han grøt i 19- 19.30 tiden, men da hadde han sloknet mens han spiste.

Unnskyld at jeg sier det, men hun helsesøstern der virka ikke helt god! Det er vel ikke noen standard på når man skal gi ungen mat. Hadde hs sagt til meg at lillegutt må ha grøt kl.19.00-19.30 hadde jeg sagt klart i fra. Da sover han!!! (Legger seg kl.19.00) Lillegutt får dessuten bare 2 grøtmåltider. (Som legen sa han skulle ha når han er 8 mnd). I tillegg gir jeg 1/2 middagsglass midt på dagen.
Jeg tror de fleste hs sier og mener forskjellig så gjør det som passer best for dere og finn den løsningen som gir best resultat ifht både mat og søvn. [:)]

Takk for gode ord:) Er omtrent sånn han har spist her også frem til nå. Holder på å tilpasse måltida nå, så får vi se om det blir bedre etterhvert:)

Hello ?? 3 grøtmåltider hver dag.. Tenk dersom vi spiste grøt 3 ganger om dagen, da hadde vi blitt matlei da!! Og vi skal jo vekke matlysten på ungen, ikke drepe den. Skjønner ikke helt greia med å gi SÅ mye grøt, finnes mye annen mat som er rik på jern. Hehe, blir bare litt oppgitt over disse HS'ene rundt omkring! Ville heller gitt 2 grøtmåltider og middag da, evt begynne med et fruktmåltid og senere brødskive, slik gjorde vi det her i hvertfall, sakte men sikkert ..:)
Uansett, du gjør det som føles best for deg og ønsker deg lykke til med det! [:)]

Tusen takk for tips og gode ord alle sammen! Han har spist 2 grøtmåltid, frukt til lunsj og 1/2 - 1 middagsglass frem til nå. Men nettene, eller kveldene har vært så ustabile den siste måneden, våkna å vært våken i ca 3 timer. Så i går fikk han mere mat etter råd fra hs, og da sov han rundt allerede i natt. Og hun mente at han trenger 3 grøtmåltid nå, og ga tips om å bruke brødsmuler, frukt og lignende for å smaktilsette litt. Så blir vel det inntil videre, men holder på å tilvenne brødskive også, så går jo selvfølgelig over på det senere, for som det blir sagt, hvem blir ikke lei av 3 grøtmåltider på 1 dag!

syntes også 3 grøtmåltider hørtes mye ut... Haakon har ofte bare 1 mål med grøt han( kanskje det er litt lite igjen) men han liker bedre brød enn grøt... får brød og melk til frokost, brød eller grøt til lunch , så ett melke mål også spiser han middag med oss, hender han får gråt til kvelds hvis han ikke spiser mye middag elllers er det bare melk..

poenget er vel at de trenger mat 4-5 ganger om dagen eller hver 4 time..

jaja man finner ut hva som passer for seg og sine etterhvert..

lykke til..

Hei!

Ser du har fått mange gode tips [:)]. Jeg også stiller meg litt uforstående til 3 grøtmåltider om dagen, men dette finner du ut av.
Jeg sliter litt med en gutt som fort begynner å gni seg i øynene når han spiser mat, det være seg middag/grøt. Vi starter kveldsmaten i 18-tiden, gjerne før og nå har jeg funnet ut at å gi ham en skje funker bra. Da er han liksom litt med på notene selv. Gir snuppa også en skje, for hun tar veldig etter broren sin på mange måter, så nå spiser de med hver sin skje i hånden og jeg har litt mer kontroll! [;)]

Ja, dette med grøten får jeg regulere etterhvert. Går over til brødskive senere.
Tusen takk for kjempetips, det skal jeg prøve i dag[:)] ser for meg at skjeen havner i munnen og i gulvet noen ganger, men det får gå[:D] må bare le litt for meg selv her jeg sitter, for her klager jeg over et barn som gnir seg i øynene, og du plages med det samme, men har enda et barn! Må si du er tøff ja! Da hadde min tålmodighet rent over for lenge siden![8D][:D][;)]

Hehe, jeg er nok ikke noe tøffere enn andre [:)] Man står seg selv nærmest og bruker den energien man har uansett om man har 1, 2 eller 10 barn!
Håper at skjeen funker hos deg også, man må jo prøve alle triksene i boka [;)]

Lykke til!

Ja, det er nok sant![:D] Hihi!
Forsøkte med skje i hånda i dag, å det funka greit helt til han skulle spise kveldsgrøten[8D] grøt overalt!! Må seriøst bade den ungen hver kveld nå, for han er så grisete med all den grøten i fjeset og håret! Gleder meg til vi skal hjem til jul, da skal mamma få klippe av han litt hår[:D] Tusen takk for gode tips[;)][:)]

Back
Topp