Spiser dere røkelaks?

Dråpeblomst

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Til dere som vanligvis både liker og spiser røkelaks:

Spiser dere røkelaks som gravid?
Gjør du noe med det før du spiser det? Altså fryser det ned eller lignende?

Frysing hjelper ikke, det dreper ikke listeria.

Det går greit å spise røykelaks om produksjonsdatoen er nyere enn en uke. Jeg har ikke spist røykelaks jeg ikke har visst produksjonsdatoen på (og har ikke spist det ellers heller, men hadde spist det om jeg hadde funnet noe som var produsert ila siste uken).

Dvs, jeg har spist det på pizza, men da har den blitt stekt sammen med pizzaen.

Sniker fra mai, ja jeg spiser røkelaks, er flere lokale gode produsenter her i Tromsø så står godt merka på pakken når den er produsert. Spiser den kun samme dag og dagen etter åpnet, etter det får mann og barn restene :)

Hadde aldri spist det i en buffet, kjøpt bagett eller annet jeg ikke selv hadde 100% kontroll på :)

Sniker fra mars
Ja, det spiser jeg, men bare når jeg er helt sikker på at pakken er nyåpnet og godt innenfor dato.

Ja, det spiser jeg en del av. Har gjort det hele svangerskapet ☺️ Kjøper lokal vare (alltid gjort det, da den er favoritten min), og spiser som regel hele pakken samme dag jeg åpner den. Dyrt, ja, men det er omtrent den eneste fisken jeg får i meg. Fisk har bydd meg imot hele svangerskapet.

Røkelaks er ikke på listen over fisk/sjømat som ikke er anbefalt, så lenge en spiser det innenfor holdbarhetsdatoen.

Sniker fra mai, ja jeg spiser røkelaks, er flere lokale gode produsenter her i Tromsø så står godt merka på pakken når den er produsert. Spiser den kun samme dag og dagen etter åpnet, etter det får mann og barn restene :)

Hadde aldri spist det i en buffet, kjøpt bagett eller annet jeg ikke selv hadde 100% kontroll på :)
Sniker fra mars. Jeg spiser også lokalprodusert med god dato (Tromsø). Men spiser det ikke andre plasser enn hjemme, da jeg ikke vet hvor lenge den har vært åpen/dato osv.

Samme som de andre skriver. Ja til nyåpnet med god dato! ;) Så nyt røkelaksen med god samvittighet ;)

Ja, det spiser jeg en del av. Har gjort det hele svangerskapet ☺️ Kjøper lokal vare (alltid gjort det, da den er favoritten min), og spiser som regel hele pakken samme dag jeg åpner den. Dyrt, ja, men det er omtrent den eneste fisken jeg får i meg. Fisk har bydd meg imot hele svangerskapet.

Røkelaks er ikke på listen over fisk/sjømat som ikke er anbefalt, så lenge en spiser det innenfor holdbarhetsdatoen.

Produksjonsdatoen er like viktig som holdbarhetsdatoen når det gjelder røykelaks. Jo lengre det er siden den er produsert, jo større fare for at bakterier har fått mulighet til å blusse opp. Derfor bør man passe på at røykelaksen er rimelig nylaget.

Produksjonsdatoen er like viktig som holdbarhetsdatoen når det gjelder røykelaks. Jo lengre det er siden den er produsert, jo større fare for at bakterier har fått mulighet til å blusse opp. Derfor bør man passe på at røykelaksen er rimelig nylaget.

Klar over det, derfor jeg kun spiser lokal vare ☺️ Da er det alltid maks to-tre dager siden den ble pakket.

Nei det gjør jeg ikke, selv om jeg elsker røkelaks. Orker ikke ta noen sjanser, selv om det skal være greit så lenge den er fersk. Kan spise laks resten av livet. Hadde ikke kunne levd med meg selv hvi det hadde skjedd noe med fosteret pga at jeg absolutt måtte spise laks. Spiser ikke spekemat, upasteurisert eller myk ost, osv heller. I 99 % av tilfellene vil det nok gå bra. Mulig jeg er overforsiktig, men ville ikke klart å spise det og kost meg med det. Men skjønner godt at andre spiser med god samvittighet, sjansen for listeria er nok veldig lav

Jeg følger helsenorge. Så spiser litt røkelaks nå i desember som er nylig produsert og godt innenfor holdbarhetsdatoen, spiser kun nyåpnet.

Vedlegg

• E03888A8-41D5-48AC-87EF-DA6E9CEABA6A.png
    E03888A8-41D5-48AC-87EF-DA6E9CEABA6A.png
    60,5 KB · Visninger: 17
Ingen av pakkene jeg har sjekket i butikk har produksjonsdato på selve pakningen, så jeg har søkt opp på gladlaks.no.
Begge pakkene jeg sjekket (husker ikke merket, men kjøpt på Coop - dog ikke Coops eget merke) kom det opp 2015. Det kan da umulig være riktig? Mener flere av dere sa at den ikke burde være mer enn 1 uke gammel (altså fra dato den er produsert)..

Hva slags røkelaks har dere kjøpt og hvor ser dere produksjonsdatoen?

Ingen av pakkene jeg har sjekket i butikk har produksjonsdato på selve pakningen, så jeg har søkt opp på gladlaks.no.
Begge pakkene jeg sjekket (husker ikke merket, men kjøpt på Coop - dog ikke Coops eget merke) kom det opp 2015. Det kan da umulig være riktig? Mener flere av dere sa at den ikke burde være mer enn 1 uke gammel (altså fra dato den er produsert)..

Hva slags røkelaks har dere kjøpt og hvor ser dere produksjonsdatoen?

det er nok når det produktet kom på markedet og ikke selve pakken. røklaks har ikke en levetid på lengre enn 42 dager, så det er hvertfall ikke fra 2015 :)
Kan hende det står pakkedato og ikke produksjonsdato.

jeg kjøper fiskemannen sin, ser på utgangsdato og kan da se sånn ca når den er pakket :)

legger ved bilde om holdbarhet fra fiskemannen :)

Vedlegg

• 157BC812-0384-490B-904A-5DDAD4C44F72.png
    157BC812-0384-490B-904A-5DDAD4C44F72.png
    49,7 KB · Visninger: 20
det er nok når det produktet kom på markedet og ikke selve pakken. røklaks har ikke en levetid på lengre enn 42 dager, så det er hvertfall ikke fra 2015 :)
Kan hende det står pakkedato og ikke produksjonsdato.

jeg kjøper fiskemannen sin, ser på utgangsdato og kan da se sånn ca når den er pakket :)

legger ved bilde om holdbarhet fra fiskemannen :)

Takk for svar :) Men jeg ser fortsatt ikke produksjonsdato.. Hvor på bildet ser du den informasjonen? :)

Takk for svar :) Men jeg ser fortsatt ikke produksjonsdato.. Hvor på bildet ser du den informasjonen? :)

det står ikke produksjonsdato på bildet, men det står hvor lang holdbarhet produktet deres har. Noe som vil gi en indikasjon på når pakkedatoen er iforhold til utgangsdato. Produksjonsdato/pakkedato vil jo stå på selve pakken man kjøper. På noen står det ikke og på noen står det, fordi det ikke er et krav.

det står ikke produksjonsdato på bildet, men det står hvor lang holdbarhet produktet deres har. Noe som vil gi en indikasjon på når pakkedatoen er iforhold til utgangsdato. Produksjonsdato/pakkedato vil jo stå på selve pakken man kjøper. På noen står det ikke og på noen står det, fordi det ikke er et krav.

Takk for oppklaring :) Ingen av de jeg har sjekket har hatt produksjonsdato, så da har jeg ikke turt. Men jeg kan se på utløpsdato neste gang.

Hvor lang tid til utløpsdato ville dere satt som minimum?

Takk for oppklaring :) Ingen av de jeg har sjekket har hatt produksjonsdato, så da har jeg ikke turt. Men jeg kan se på utløpsdato neste gang.

Hvor lang tid til utløpsdato ville dere satt som minimum?

jeg har pr nå ikke kjøpt som har kortere holdbarhet enn 2-3 uker. Men har bare spist røkelaks 2 ganger til nå. Så har valgt de med lengst holdbarhet, og har bare spist akkurat nyåpnet. Resten har mannen spist. Fiskemannen har små pakker med ca 6 skiver i eller noe til 25 kr, de kjøper vi nå, saftige, møre og passe salte :)

Back
Topp