Go morgen yoghurt er full av sukker... bruk eller vanlig yoghurt, gjerne de som har mindre karbohydrater og ha oppi kruskakli eller havregryn, da vil blodsukkeret få en mye jevnere stigning. Å måle 7,6 på frisk person er ikke uvanlig, men får du mange sånne målinger ville jeg nok tatt kontakt med legen...
Nå har jeg et barn med diabetes 1 og jeg aner ikke hva svangerskapsdiabetes går ut på.. Men jeg tviler på at du får svangerskapsdiabetes av å spise sukker... man får ikke diabetes av å spise for mye sukker... For det første så må man genmessig være disponibel for å utvikle diabetes, og er man det så vil jeg tro at svangerskapsdiabetes dreier seg om at kroppen ikke klarer å produsere nok insulin eller at kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg det insulinet kroppen lager (på lik linje som diabetes 2, diabetes 1 så stopper kroppen å produsere insulin da betacellene ødelegges så med diabetes 1 blir man avhengig av insulin resten av livet) og man vil da få høyt blodsukker fordi karbohydratene man spiser ikke kommer inn i cellene men suser rundt i blodet...
For en diabetiker er det KARBOHYDRATER som er problemet... godteri og frukt er "like" ille når det kommer til blodsukkerstigning... Fiber er tingen ved diabetes... det gjør at blodsukkeret stiger jevnere, og det gjelder jo for oss andre uten diabetes og...
Uten at jeg vet det, så vil jeg tro at for å "stoppe" en svangerskapsdiabetes hvis det er mulig, så burde man spise trege karbohydrater og prøve å holde seg unna mest mulig av de raske karbohydratene... :)