Spiser dere lakris..?

Sviska91

Betatt av forumet
Jeg ELSKER lakris, og etter jeg ble gravid har jeg hatt enda mer cravings på det... Men jeg har jo lest at gravide ikke bør spise mye lakris.. Og så er det store spørsmålet hvor mye er egentlig mye da.. :wtf:

Jeg prøøøøver å holde meg helt unna, men det har blitt litt lakris nå og da, når gubben spiser det.. :woot:

Noen andre som craver lakris her..? Og eventuelt noen som har tips til erstatninger..? :woot:

I Norge er det visst ikke retningslinjer på det, men i Danmark fraråder de å spise mere enn 50 g om dagen, tenker at det kan jo være et godt utgangspunkt.

En Pepe-stang er vel rundt 30 g, så en sånn om dagen da;)

Jeg spiser lakris, men med måte, som alt annet godis egentlig:)

Ble en pepe-stang i dag og noen tyrkisk pepper på fredag, men prøver å holde meg unna. Heldigvis ikke så fysen på søtt for tiden, men lakris er eneste søte som fortsatt smaker som det skal og det er litt farlig.

Jeg har lest maks 250g i uken en plass. Jeg ELSKER salt lakris, og spiste en hel pose lakris-dekk på 80g i går. Tenker at om man spiser lakris et par ganger i uka så får det være OK. Alt med måte :)

Jeg har lakriskalender, så spiser litt hver dag. Men tenker å bremse litt fremover. Er veldig glad i lakris, så kan bli litt vanskelig:rolleyes:

Jeg får lakris fra bürlow i julegave, så må nok ha en liten smak i ny og ne:angelic:

Sniker fra mars.
Jeg spiser små mengder lakris av og til, prøver å holde det til noen få biter som tilfredsstiller behovet. Jeg tenker ikke så mye over at jeg spiser lakris da jeg gjør det maks 3 ganger i uken og bare noen biter (f.eks noen tyrkisk pepper drops eller heksehyl), da det er mengden som har noe å si på om det er ''farlig'' eller ikke. I finnland blir gravide anbefalt å holde seg unna lakris, i andre land er det en viss mengde man kan spise før det blir ''farlig''.

Jeg tenker at så lenge du ikke dumper nedpå mye lakris hver eneste dag, så går det fint. Om du MÅ ha lakris hver dag, prøv å hold deg til et par biter hver dag til cravingen går over, også litt skjeldenere etter det. Blir samme greia som med koffein, det er mengdene som er skadelig.

Elsker lakris, men prøver å minimere det. Spiser det når det er tilgjengelig, men unngår å kjøpe selv.

Takk for svar alle sammen :happy:

Da holder jeg meg til noen biter av og til, og prøver å holde meg unna det så godt det går..:woot:

Som noen av dere skriver er det jo lurt å begrense inntaket av godteri generelt.. :woot: prøver å spise frukt istedet, men det er ikke så lett når gubben min er en skikkelig godtemoms! :wtf:

Back
Topp