Spiser dere klementiner?

Browneye

Forelsket i forumet
Marshmallows2021
Huff.. Nå føler jeg virkelig man ikke kan spise noe når man er gravid.

Er visst nervegift i klementiner som i liten mengde kan skade hjernen til fosteret. Jeg kjøpte nylig en 10 kg kasse med tanke på at jeg kunne bytte ut sjokolade med klementiner.


Spiser dere det?
 
Huff.. Nå føler jeg virkelig man ikke kan spise noe når man er gravid.

Er visst nervegift i klementiner som i liten mengde kan skade hjernen til fosteret. Jeg kjøpte nylig en 10 kg kasse med tanke på at jeg kunne bytte ut sjokolade med klementiner.


Spiser dere det?
Det har jeg aldri hørt om? Jeg spiser klementiner :happy:
 
Huff.. Nå føler jeg virkelig man ikke kan spise noe når man er gravid.

Er visst nervegift i klementiner som i liten mengde kan skade hjernen til fosteret. Jeg kjøpte nylig en 10 kg kasse med tanke på at jeg kunne bytte ut sjokolade med klementiner.


Spiser dere det?
Har heller aldri hørt om det og har spist masse klementiner
 
Samme her.. MASSE. Men nå ble jeg skremt..

Husk at tabliodpressen og særlig dagbladet, nettavisen og VG skriver saker for å få klikk. Og da er skremsel et flittig brukt virkemiddel.
Står det noe om dette på matportalen?
Tenker at det som er viktig vurderes av helsedirektoratet som en del av de generelle rådene til gravide. Så lenge det ikke står noe der om klementiner så spiser jeg det :)
 
Og her er faktisk hva matportalen sier om saken. Skyll gjerne frukt og grønt, særlig fra land utenfor EU. Dette plantemiddelet er ulovlig i EU, men fra importert frukt/grønt kan drt forekomme. Men antar at Dagbladet utelot følgende konklusjon? ;)

"
Er det farlig å spise importerte klementiner når det er sesong for disse?
De mengder som Mattilsynet har påvist av klorpyrifos i frukt og grønt de siste årene er veldig lave. Dette gjelder også rester av klorpyrifos i klementiner. Om frukten inneholder rester av klorpyrifos, så sitter det meste i skallet. Basert på de studier som finnes om effekter av klorpyrifos hos mennesker, finnes det ikke noe som tyder på at mengdene klorpyrifos som forbrukerne i Norge får i seg skulle påvirke helsen.

Mattilsynet ser derfor ingen helserisiko ved at forbrukere spiser klementiner til jul. Dersom man ønsker å bruke skallet (for eksempel i matlaging), anbefaler Mattilsynet å bruke økologiske klementiner (sitrusfrukter) og å skylle produktet før bruk."

Mer info finnes her
https://www.matportalen.no/uonskede...orsmaal_og_svar_om_insektmiddelet_klorpyrifos
 
Og her er faktisk hva matportalen sier om saken. Skyll gjerne frukt og grønt, særlig fra land utenfor EU. Dette plantemiddelet er ulovlig i EU, men fra importert frukt/grønt kan drt forekomme. Men antar at Dagbladet utelot følgende konklusjon? ;)


Takk!!:happy:

Men søren altså.. la en liten brems på gleden:hilarious:
"
Er det farlig å spise importerte klementiner når det er sesong for disse?
De mengder som Mattilsynet har påvist av klorpyrifos i frukt og grønt de siste årene er veldig lave. Dette gjelder også rester av klorpyrifos i klementiner. Om frukten inneholder rester av klorpyrifos, så sitter det meste i skallet. Basert på de studier som finnes om effekter av klorpyrifos hos mennesker, finnes det ikke noe som tyder på at mengdene klorpyrifos som forbrukerne i Norge får i seg skulle påvirke helsen.

Mattilsynet ser derfor ingen helserisiko ved at forbrukere spiser klementiner til jul. Dersom man ønsker å bruke skallet (for eksempel i matlaging), anbefaler Mattilsynet å bruke økologiske klementiner (sitrusfrukter) og å skylle produktet før bruk."

Mer info finnes her
https://www.matportalen.no/uonskede...orsmaal_og_svar_om_insektmiddelet_klorpyrifos
 

Hehe der skjønner jeg. Utfra det jeg leser skal økologiske klementiner være enda tryggere. Men tenker at om du skyller klementinene godt og ikke spiser skallet, så vil det være få muligheter for at det skader babyen ❤️
 
Huff.. Nå føler jeg virkelig man ikke kan spise noe når man er gravid.

Er visst nervegift i klementiner som i liten mengde kan skade hjernen til fosteret. Jeg kjøpte nylig en 10 kg kasse med tanke på at jeg kunne bytte ut sjokolade med klementiner.


Spiser dere det?
What?? Har spist nesten kun klementiner i det siste
 
Har forresten alltid vasket sitrusfrukt godt så det er ikke nyhet men at gravide ikke skal spise akkurat klementiner..:cool:
 
Jeg leste kanskje om tema da min pappa hadde kreft. Jeg måtte vaske for han og ta av skallet og så vaske mine hender slik at han ikke hadde kontakt med skall. Visste altså at det er masse kjemi på den og det i større mengden har med kreft å gjøre. Det har blitt rutine
Jaja
 
Back
Topp