spiser dere fårepølse?

MarcusMamma

Forumet er livet
spiste det hveeer dag når jeg var gravid med Marcus men nå sier alle jeg bør holde meg unna.
har ikke spist det denne gangen. men har veeeeeldig lyst på kjenner jeg.
spiser dere det?
holder meg unna salami og spekekjøtt. spekekjøtt kommer jeg ihvertfall ikke til og spise. men fårepølse?

Jeg spiser ikke fårepølse, det går under kategorien spekemat fikk jeg beskjed om av jordmor sist gang jeg var gravid...

Jeg savner det veldig, så gleder meg til januar for da kan jeg spise det igjen [:D]

æsj.. åsså spise sau da[8D]

Liker ikke fårepølse men tror ikke det er noe problem å spise det..
Ikke hørt att man ikke skal spise det når man er gravid

Syns det er litt mye hysteri rundt hva man spiser og ikke spiser ! Spiser omtrent det jeg vil, og har til nå fått 3 velskapte unger 
Spiser pølser i fleng med god samvittighet [:D][:D]

Spiser ikke fårepølse. Trodde det gikk i samme kategori som salami.
Men så noen reportasjen i stavanger aftenblad for lenge siden, der de
advarte gravide mot å spise fårekjøtt?
Etter det har jeg ikke turt spise lammekjøtt, men kan hende det bare er tull,
for har ikke hørt noe om det andre steder.

les på matportalen.no

hold deg unna all spekemat, fårepølse er spekemamt.

listeria drepes ikke ved frysing! listeria er ikke heldig for barnet ditt..husk du kan jo spise alt det der når babyen er født..et veldig lite offer, ikke sant? du vil vel ikke drikke eller røyke mens du er gravid heller?

Har lest at man skal holde seg unna spekemat, så da slutta jeg å spise fårepølse. [8|]

fant dette på et annet forum !

Siden jeg har fått spørsmål om det fra enkelte brukere, har jeg nå sendt mail til følgende spekematprodusenter: Gilde, SPIS og Stranda (herunder også Grilstad, Slakter'n, Coop og Prior).

Spørsmålet var om de rutinemessig fryser ned alle råvarer benyttet i spekematproduksjonen (spekeskinke, fenalår, salami, fårepølse, morr m.m.), med tanke på uskadeliggjøring av toxoplasma-parasitten.

Svar fra SPIS:

Sitat:
Når det gjelder produksjon av spekemat er det ingen rutinemessig innfrysing av råvarer for å eliminere risikoen for toxoplasma, det benyttes både ferske råvarer og råvarer som har vært frosset i produksjonen. Vi kan derfor ikke garantere at de ferdige produktene er trygge å spise for gravide med tanke på toxoplasmose, og anbefaler derfor å følge myndighetenes oppfordring om å unngå rått kjøtt i svangerskapet for å være på den sikre side (...).

Den eneste produktgruppen i vårt sortiment hvor det skjer en rutinemessig innfrysing av råvarene er ved produksjon av benfri fenalår, det vil si fenalår som du får kjøpt ferdig oppskåret i skiver. Om dette også gjelder andre produsenter av spekemat kan jeg ikke svare for, men for SPIS fenalår er iallfall dette en fast rutine.
Svar fra Stranda:

Sitat:
Vi produserer mye av spekematen vår med ferske råvarer, det vil si at produktene ikke er nedfrosset. Dette gjelder alle våre produkter, også de produsert under Slakter’n, Coop, Prior og Grilstad sine varemerker.

I forhold til graviditet og spekemat så viser vi til råd gitt av Norske Myndigheter som sier at gravide ikke anbefales og spise spekemat.
Svar fra Gilde:

Sitat:
Gilde spekepølse og spekemat er produsert av rått kjøtt som fryses til minst -18 grader C før det brukes i produksjonen. Toksoplasma er en parasitt og tåler ikke frysing, og sannsynligvis tåler den heller ikke høye saltkonsentrasjoner. Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter mest utbredt hos sauer og katter, og gravide bør derfor ikke spise dårlig stekt fårekjøtt.

Generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøttet godt før det spises. Rått eller lite stekt kjøtt, og da spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale, heller ikke blodig roastbiff. Det er vanskelig å gi råd om hvor trygt spekemat og spekepølse er. Selv om toksoplasma sannsynligvis ikke tåler temperaturer under -18 C er vår anbefaling at du må velge det du selv føler er riktig for deg.
En annen aktuell problemstilling: Kan gravide som tidligere har gjennomgått en toxoplasmoseinfeksjon og dermed er immune, trygt spise spekemat - eller må man likevel holde seg unna pga. listeriabakterien i og med at dette er rått kjøtt?

Mattilsynet har gitt retningslinjer som sier at Listeria ikke skal kunne påvises i spiseferdig mat som er holdbar i mer enn 15 dager og som samtidig har gode vekstvilkår for bakterien. Vekstvilkårene i saltet og tørket mat svært dårlige for listeria - norsk spekekjøtt har et saltinnhold på rundt 5 % og en vannaktivitet på ca. 0,9, og dette vanskeliggjør bakterievekst (man antar at listeria generelt tåler en saltprosent på 3-4 %, men den er mer saltresistent enn mange andre bakterier). Kan dessuten føye til at melkesyrebakterier i spekemat (naturlig eller tilsatt) i stor grad utkonkurrerer listeriabakterien (probiotika). For å være helt sikker sendte jeg følgende mail til Matportalen:

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossis mail
Gravide anbefales å holde seg unna rått kjøtt, herunder spekemat, med bakgrunn i faren for toxo-parasitten og listeriabakterien.

Jeg har til gode å se noen sette spekemat og listeria i sammenheng, siden dette er tørket og saltet mat med dårlige vekstvilkår for listeria. Dessuten skal det i følge regelverket ikke kunne påvises listeria i spiseferdig mat med holdbarhet over 15 dager og gode vekstvilkår. Selv om spekemat ikke har gode vekstvilkår, antar jeg at også spekemat faller under denne regelen? Dersom man ser bort fra toxo-parasitten, ville myndighetene likevel advart gravide mot spekemat pga. faren for listeria, eller ville rådet her vært det samme som for f.eks. røkelaks - spises så ferskt som mulig?

Grunnen til at jeg spør, er at mange gravide forvirres av rådet om å fryse ned spekemat før inntak, siden dette dreper toxo-parasitten. Frysing dreper jo imidlertid ikke listeriabakterien, dermed er det mange som mener at man ikke kan spise spekemat til tross for nedfrysing.

Her er svaret jeg fikk:
Sitat:
Opprinnelig postet av Matportalen
Et godt og interessant spørsmål du stiller. Våre fagfolk sier: Det er ingen grunn til å advare mot Listeria i spekekjøtt, under forutsetning at det er forskriftsmessig speket.

Når det er sagt, er det jo ingenting som kommer med 100 prosents garanti her i verden, men risikoen burde altså være svært liten.

MVH Siw Ulvehøj, redaktør, Matportalen

ORIGINAL: titta81

Syns det er litt mye hysteri rundt hva man spiser og ikke spiser ! Spiser omtrent det jeg vil, og har til nå fått 3 velskapte unger 
Spiser pølser i fleng med god samvittighet [:D][:D]

signerer denne!!!:) bare holde seg til ferske varer:) e de nåkke gale med nkke matvare e de spredd utover alle nyhetene på et øyblikk likevll:P

e de nåkke gale med nkke matvare e de spredd utover alle nyhetene på et øyblikk likevll:P

Enig med deg !!!! [:D][:D][:D]
Skal utrolig mye til for at en er såå uheldig at en blir syk av pølse pålegg med mindre det er noe helt spesielt!!
Og syns det blir HELT feil å sammenligne det med å røyke og drikke...
Det er noe helt annet, som ikke har noe med denne diskusjonen å gjøre etter min mening [;)] !!

You must log in or register to reply here.
Back
Topp