Spiseproblem hos jente på 4,5 år. Dette går på helsa løs!

Holly baby

Andre møte med forumet
Hei. Ja vi har altså et problem når det gjelder måltidene, og ja det gjelder egentlig alle måltider. Vi må si "løft gaffelen", "tygg", ja alt fra a-å for å få henne til å spise. Hun sitter bare å prater, synger og generelt rører under måltidene. Dette er ikke noe nytt, vanskelig har hun vært hele veien. Jeg er helt klar over at vår masing ikke er bra, for vi må rett og slett mase henne gjennom måltidet.. Hun er en liten jente, som ikke har for mye på kroppen fra før. Veier bare 16 kg. Hører folk si at "de sulter ikke ihjel, de spiser når de er sultne"! Men for meg er det viktig at hun spiser når vi spiser, jeg synes ikke det er for mye forlangt. Og jeg tar ikke å overlesser tallerkenen hennes. Hun kan bruke 1-1,5 time på brødskiven sin hun selv med mas om at hun må spise og selv om hun har ønskepålegg på. Så ikveld rant det over for meg (ikke første gang akkurat), jeg røsket henne ned fra stolen og kjeftet MYYYE! Med resultat i at hun gråt og nok et måltid var "ødelagt". Jeg/vi er nå så slitne av å gjete henne gjennom måltidene at jeg kan ikke få sagt hvor lei jeg er... Dette er ikke bra... Ser ingen pedagogisk måte å løse dette på... Så om noen har opplevd lignende og har gode råd så blir jeg veldig glad for det... Huff dette ble mye og rotete, men håper dere skjønte sammenhengen... Og jeg vet at jeg absolutt ikke takler dette på riktig måte.....
 
Enig med bondekone her, eg ville gitt 30 min, latt barnet få bestemme sjølv det ho vil ha, og når 30 min er gått, så ryddet av. Gi brød først, så frukt eller yoghurt som en "belønning" for at brødet er spist opp. Når de er 4,5 år er de store nok til å ta litt ansvar sjølv, ta gjerne en liten prat om det før du går i gang. La ho vere med på butikken når dere skal handle, så får ho gjerne bestemme litt hva dere skal kjøpe. La ho vere med å lage mat, ta ut av kjøleskapet, dekke bordet. Og ikje gi så mye å drikke utenom måltidet, drikker seg gjerne mett..
 
Har hatt problemer med maten vi også, vi også var der at vi sa "putt i munnen", og "ta opp gaffelen". Men vi snakket om det (eg og sambo), og fann ut at dette var riktige måten. Uansett, gutten her har alltid vert stor, han er 21,5 kg, men likevel er det ikkje noe godt å se på at ungen ikkje spiser.
Lykke til, oppdater oss!!
 
Ja skjønner dere sliter med dette. Kan ikke være lett. Man vil jo at barna skal spise mat også.
Har dere prøvd belønningssystem med klistremerker eller smilefjes? Vet jo at man ikke skal belønne barne for å spise, men av og til kan det jo kanskje hjelpe for å få innarbeidet gode rutiner rundt måltidet.
 
Mat er ikke lett[:-] Guttungen her ble 4 år i september og han veier rett under 14 kg[8|] Vi er der at han blir mata... Trenger hjelp til det meste (men han kan hvis han vil...) Middag er utelukka. Blir mye mas her også. Vet det blir feil, men han må jo ha i seg mat. Skjønner godt åssen dere har det. Har desverre ingen gode råd, trenger råd selv[:)] Kanskje må vi bli strengere. Må nok ta tak i det her også nå. Fungerer iallefall ikke slik vi holder på nå....[8D]
 
Vi matet han til han var 3 år, yoghurt har han endelig lært å spise sjølv no når han er blitt 4. (Samtidig som lillebroren som ikkje er 2 engang har lært å spise yoghurt uten å søle). Eg har som sagt tro på at ungen må få ta ansvar for egen spising, tror det vil gå mye mye bedre då. Litt værre i en liten periode, for så å bli mye bedre.
 
(Har ikkje kunnskaper om dette altså, bare egne erfaringer..)
 
Mat er ikke lett Guttungen her ble 4 år i september og han veier rett under 14 kg Vi er der at han blir mata... Trenger hjelp til det meste (men han kan hvis han vil...) Middag er utelukka. Blir mye mas her også. Vet det blir feil, men han må jo ha i seg mat. Skjønner godt åssen dere har det. Har desverre ingen gode råd, trenger råd selv Kanskje må vi bli strengere. Må nok ta tak i det her også nå. Fungerer iallefall ikke slik vi holder på nå....

 
samme her..... ( min ble 4 i oktober...)
 
Back
Topp