Spisenekt og dårlig vektoppgang.

Tekanna

Forumet er livet
Sommerfuglene
Er det alderen? Er det fordi han er prematur? Eller er han syk?

Jeg er selvsagt i dialog med helsestasjon, og skal til vektoppfølging siden vekta går nedover i forhold til høyden.


Lille gutten min på 6,5 mnd (født i uke 34+1 6+2 uker for tidlig). Spiser ekstremt lite! I dag har han kanskje fått i seg 500 ml MME, og et par skjeer med grøt. Og gulpet sikkert opp 1/3 av melka. Han er blid og fornøyd, sover kanskje litt mye, men våken når han først er det. Mister fort interessen for flaska, så må ta det i flere omganger. Han får flaske med 200 ml MME. (180 ml vann, 6 skjeer pulver). Sjelden han drikker opp en flaske. Han spiser jo ikke all verdens med fast føde, så kan jo ikke lure i han så my der når han heller ikke viser interesse. Bleiene er våte.
 
Prøvd å bytte flaske til tutekopp/vanlig kopp?
Prøvd å gi noe annet enn grøt, f.eks most potet eller gulrot eller myke brødskiver o.l.?
Gjøre babyen nysgjerrig på mat når dere spiser selv og tilby små smaksprøver av det dere kan gi (forutsett at dere ikke krydrer deres egen mat ekstra). "Mmm nam, nam, smake?" La babyen få klisse med maten (kanskje det går noen smaker inn i munnen), holde skje selv, holde skivebiter selv. Det kommer til slutt, babyer blir også litt mer aktive i den alderen, krype, kravle, rulle osv og bruker kroppen mer.
Mange faktorer som spiller inn. Godt du får oppfølgning, noen babyer blir mer "lei" av melk når de begynner å smake på fast føde. Grøt smaker litt likt som melk. Ikke tvinge, sett en tallerken med barnevennlig mat foran babyen og la den prøve selv.
Men husk at dette bare er små tips og jeg er ikke helsepersonell, kun en mamma med egen erfaring.
 
Men blir han lengre?
For så lenge han vokser ene eller andre veien, får han jo i seg næringa han trenger for å vokse.
 
Ang fast føde, kanskje prøve litt mer spennende mat? Mange liker å spise selv og spise lik mat som resten av familien, heller enn å bli matet :) Grønnsaker i staver, brødskiver etc er fin mat å få prøve selv :)
 
Tror ikke det er ei prematur greie. Min er født 8 uker for tidlig og spiser mye. Men, vi brukte sikkert 6 uker på mattilvenninga. Sviskepuree, tynn grøt, most søtpotet, trenger ikke være mye i slengen.
Har han alltid spist lite? Alltid fått mme?
Mini likte ikke mme, men helsesøster insisterte på at det måtte han ha da vi slutta å amme. Fikk tynt i han en desiliter for dagen, men ga fort opp når jeg fikk i han nok fast føde
 
Tror ikke det er ei prematur greie. Min er født 8 uker for tidlig og spiser mye. Men, vi brukte sikkert 6 uker på mattilvenninga. Sviskepuree, tynn grøt, most søtpotet, trenger ikke være mye i slengen.
Har han alltid spist lite? Alltid fått mme?
Mini likte ikke mme, men helsesøster insisterte på at det måtte han ha da vi slutta å amme. Fikk tynt i han en desiliter for dagen, men ga fort opp når jeg fikk i han nok fast føde


Han har alltid vært en storspiser. Trengte litt spisetrening med sonde på sykehuset, men fikk dra hjem tidlig etter bare 11 dager da han åt veldig bra og fortsatte med det etter vi kom hjem. La på seg mellom 300 og 400 gr i uka de første mndene. Vi delammet, og gav flaske i tillegg da han viste tegn til å være mer sulten. Nå gir vi kun flaske, da pupp ikke finnes interessant og det er rimelig tomt. :p

Men plutselig nå så spiser han lite. Han som har slukt alt av mat. Han sitter ikke selv enda, så blw utgår.
 
Han har alltid vært en storspiser. Trengte litt spisetrening med sonde på sykehuset, men fikk dra hjem tidlig etter bare 11 dager da han åt veldig bra og fortsatte med det etter vi kom hjem. La på seg mellom 300 og 400 gr i uka de første mndene. Vi delammet, og gav flaske i tillegg da han viste tegn til å være mer sulten. Nå gir vi kun flaske, da pupp ikke finnes interessant og det er rimelig tomt. :p

Men plutselig nå så spiser han lite. Han som har slukt alt av mat. Han sitter ikke selv enda, så blw utgår.
De kan støttes opp til å sitte, selv om de ikke kan sitte selv, da det er snakk om så kort tid :)
Min godtok å bli matet fra begynnelsen, men snudde fort til at han bare pelte det ut og muligens puttet det inn igjen (ble et veldig gris).
Så vi startet med å la han spise selv da han var rundt 6mnd, og han satte seg ikke opp selv før han var 8mnd:)
 
Han har alltid vært en storspiser. Trengte litt spisetrening med sonde på sykehuset, men fikk dra hjem tidlig etter bare 11 dager da han åt veldig bra og fortsatte med det etter vi kom hjem. La på seg mellom 300 og 400 gr i uka de første mndene. Vi delammet, og gav flaske i tillegg da han viste tegn til å være mer sulten. Nå gir vi kun flaske, da pupp ikke finnes interessant og det er rimelig tomt. :p

Men plutselig nå så spiser han lite. Han som har slukt alt av mat. Han sitter ikke selv enda, så blw utgår.

Så bra han har spist tidligere. Kan han ha vondt i halsen eller brygge på en forkjølelse?
 
Altså. Mine har fått de første tennene i ca 7 md alder. I forkant av det ble det spist relativt lite. Jeg tror det meste gjorde vondt. Kan godt hende sugetaket er ubehagelig på grunn av gommen.
Ville prøvd å tilby litt biter av mat som kan spises selv. Skalker var det som var morsomst hos oss. Men er du redd noe setter seg i halsen kan feks puffer maisgrøt være stas.
Jeg vet det har begrenset med næringsverdi. Men dersom interessen for mat er borte må den vekkes opp igjen.
Hos mine har det fungert godt å da gi dem noe med en annen tekstur enn det de før har fått.
Tutekopp er også gull.
 
Da har første tanna så vidt poppet igjennom gommen, matlysta er tilbake for fullt! Så ingen grunn til panikk :p
 
Back
Topp