Spiseforstyrrelse

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Lurer litt på om jeg holder på å "tulle meg selv" inn i en form for spiseforstyrrelse:

Sliter veldig med å stole på mat. Er så redd for å bli dårlig. Er osten litt rar? Nei, da er den umulig for meg å spise. Er kjøttdeigen bittelitt annerledes enn før? Kast den. Jeg blir helt dårlig av min egen atferd, for et slikt matsvinn er håpløst, men jeg blir dårlig om jeg ikke følger den fordi kroppen er overbevist om at jeg inntar noe dårlig. Jeg har så lyst på en god, frisk salat med masse gode grønnsaker: klarer det ikke for jeg er livredd for å bli dårlig. Klarer ikke spise grønn salat lenger fordi jeg tenker det KAN være bakterier og forurensing på salaten. Selv brød og brødvarer klarer jeg noen ganger å lage dårlig ved at jeg ser for meg det er mugg eller dårlig gjær i det. Det blir forferdelig mye stekt, kokt og gjennombehandla mat - og veldig lite frisk, fersk, ubehandlet mat. Noen som også har hatt slike perioder? Vurderer å gå til legen for jeg merker at vekten går nedover.

Det virker som om du har tvangstanker rundt mat. Nå skriver du ingen ting om hvorvidt du er gravid eller ikke, men kroppen trenger sunn mat, og vi bor i verdens beste land i så måte.
Eksponering for frykten er det beste ved slike tvangstanker, så jeg foreslår at du rett og slett prøver å spise en skive ferskt brød, friske grønnsaker eller hva det måtte være.
Hvis du ikke klarer det, så må du nesten få hjelp.

Ikke spiseforstyrrelser i den forstand, men en angst. Har du noen gang blitt syk av mat?
Inni kroppen din lever det masse bakterier, de bakteriene er livsnødvendige for at du lever.

Det finnes bakterier i all mat, men snille bakterier.

Hva er det verste som kan skje?

Du kan bli dårlig om du spiser mat som er dårlig, men kun mageknip og verste fall oppkast, du blir ikke alvorlig syk.

Til vanlig får du i deg tusenvis av bakterier hver dag, som hjelper deg med å holde immunforsvaret oppe.

Om du skyller et eple før du spiser det eller ikke blir du like frisk om du ikke har gjort det.

Sett opp en plan.

Spis en brødskive med pålegg.
Etter du har spist, gå en tur eller vask gulv- gjør noe konkret som opptar tankene dine fra å kjenne etter

Jeg syns det er flott at du tenker gjennom dette, og jeg ville søkt hjelp. Det er bedre å få hjelp en gang for mye enn en gang for lite :)

Stor klem:Heartblue
Tenkjer du burde gå til legen med desse tankane, for det kan ikkje vere godt å ha det slik

Det høres mer ut som angst problematikk enn spiseforstyrrelse. Anbefaler deg å oppsøke lege og fortelle om dette før det utvikler seg mer

Back
Topp