Spise taco uten barna???

Det blir vi også å gjøre når vesla blir eldre og ikke legger seg så tidlig. Slik hadde vi det da jeg vokste opp, og husker enda at det var så stas. Klart de skal delta når de ikke legger seg kl 19.

Men midt i den heftigste småbarnsfasen er det et herlig pusterom å spise middag sammen lørdags kveld helt alene bare oss voksne. Men vi koser oss masse på ettermiddagen før hun legger seg også da :)

Enig. Jeg har selv gode minner fra barndommen der familien satt samlet foran tv med lørdagskyllingen, men når jeg tenker tilbake på det er det helst familiefølelsen og fellesskapet jeg husker.

Mine er også for små enda, men når de blir større skal de selvsagt få spise sammen med oss :)
 
Tenker jo at det er forskjell på barn 0-3 år og på eldre barn i forhold til lørdagskos. Vår lille har ikke ro til å sitte i sofa (sitter fint i IKEA stol og Stokke stol da :p ) og se på film mens vi spiser f.eks. Så hos oss har vi middag søndag-torsdag sammen på kjøkkenet, da spiser vi det samme og han kan sitte lenge. Han sitter også lenge på restaurant. Men i helgene liker vi å se på tv eller film i sofaen mens vi spiser (spiser ikke taco da, men ofte pizza som han ikke kan spise). Når han blir større og kan nyte film og middag med oss i sofaen, så kan han så klart være med på det. Eller som Kakedeig skriver, være med å kutte grønnsaker og lage tacoen.
 
Dessuten legger han seg kl 18-19, så hvis han skal være opplagt til å spise middag, så må vi spise middagen noen timer før det.. Og setter meg ikke akkurat foran tv i 15-tiden på lørdag med film :p
 
Jeg hadde synes det var dårlig gjort dersom det førte til at enten barna aldri fikk smake taco, eller at man prioriterte dette FORAN noe familiekos på lørdager. Barna bør liksom ikke bli eksludert helt til fordel for dette; men kan gjerne være en TILEGGSTING..
Da er det helt innafor. Alenetid med god mat er jo flott..

Her eksluderes barnet ofte fra biffmiddager. Lager gjerne noe annet til henne, eller tar det på dager hun ikke er der.. Men det er fordi hun ikke er særlig glad i biff. Spiser det om hun "må", men.. det er det kjøttet hun liker dårligst av alt.
 
Tja hender vi spiser uten minstemann i helgene. Vi spiser ofte sent da, og blir noe han ikke liker allikevel. 7åringen er alltid med.
 
Folk får gjøre som de vil, og dels er det vel det at det et "noe de fleste unger ser på som familiemat" man reagerer på, men jeg hadde ikke spist biff uten ungene heller, min eldste elsker det.

Vi spiser med ungene hver dag, også i helga. Vi kan fint ha kjærestetid uten å ha en middag uten ungene, og vi prioriterer familietid i forhold til maten.

Folk gjør det på ulike vis, for oss et taco fredag og pizza med film lørdag noe vi har delt med ungene siden de ble gamle nok til å spise det, vi bare lager noe kjøttdeig med mindre krydder, og de har ikke på chili på sin mat, liksom.
Biffen likeså, hennes skjæres smått, og vi sørger for tilbehør de liker. Fordi for oss er det å dele maten med ungene viktig. Viktigere enn egen voksenmiddag.
 
Skummemt gjennom lenken og kommentarene her, men finner ikke problemet. Én sen foreldremiddag I uka truer virkelig ikke verken familiekosen, ungenes oppdragelse eller nasjonens tacotradisjoner. Jeg har full tillit til at disse ungene legger seg mette og fornøyde med tøys på badet og lesing på senga.
 
Vi lager oss av og til god kvelds etter ungene er lagt. Da lager vi gjerne taco eller noe med hjort. Ser ikke noe galt i det? På lørdager får vesla lørdagsgodt til barnetv. Vi tar oss snop etter ungene er lagt for da vil vi slappe av og kose oss bare oss to etter over 12 timer sammen med unger. ;) For meg er god mat på kvelden skikkelig kos.

Vesla er bare tre, og når hun blir eldre blir det nok til at vi koser oss alle med taco, pizza osv. Vesla liker bedre spaghetti og pasta-mat bedre uansett, og det har vi til middag titt og ofte.
 
Last edited:
Må jo komme på det samme om man koser seg med godterier og potetgull, pizza, biff, gryterett eller taco etter barna har lagt seg. Hva er forskjellen?
 
Jeg tenker en fast kveld i uken til kjærestetid, taco eller ei - er sunt både for foreldre og barn! :)
 
Da hadde vesla mi blitt sur. Hun er like glad i god mat som oss.

Og når vi skulle vi evt spist mat da? Skal hun få egen middag kl 18 og vi spist alene kl 21?
Jeg er veldig glad i alenetid og kjærestetid, men akkurat når det kommer til middag så spiser vi sammen.
Da går mannen og jeg heller ut.

Har forresten ikke lest blogginnlegget.
Vi spiser familiemiddag kl 16-17. Så kosespiser vi kjærestemiddag (de gangene vi har det), ca kl 20-21, når jentungen sover og vi er sultne igjen :)
 
Jeg synes det er helt greit å ha en "adults only" ting, men om taco hadde vært barnas favorittrett så hadde vi nok ikke valgt det nei. Vi lager oss ofte god middag etter 4 åringen har lagt seg.
 
Vi spiser noe om kveldene npt barna sover for å være kjærester. Det er utrolig viktig for oss, vi har da alltid hatt en super dag med kos sammen med barna. :)
 
Spiser gjerne middag lørdag etter unga er lagt, men da står ikke taco øverst på ønskelista:D
 
Vi spiser ofte uten ungene i helgene, ikkje akkurat taco da,d er en enkel og kjapp rett som ungene elsker så d har vi gjerne en onsdag ;) men de gangene vi spiser noe godt til lørdagsmiddag så får ungene seff noe de liker til middag, pannekaker,pølse og pote (de elsker det ;) ) eller noe annet de liker godt :) men litt middags kos med kjæresten uten barna det trengs innimellom ;)
 
E og mannen har ofte en god og sen middag/kvelds i helgene, etter at junior er i seng. Da koser vi oss med noe god mat og tenner stearinlys.
Er egentlig ikke stor forskjell på vanli kveldsmat og sen middag. Mat etter at junior er i seng må vi ha.
 
Ikke noe i mot dette i det hele tatt! Viktig med kjærestetid også, det er jo bare bra for barna i lengden at foreldrene holder sammen :) men om barna liker taco og vil ha kan man jo gi det til dem på lørdagen uansett, bare før foreldrene. Eller ha taco med barna en gang i mnd eller lignende :) Er som hun sier ingen som hadde reagert om det var annen mat!
 
Aldri taco uten barna, skal vi kose oss med no uten barna så blur det biff :) da lager vi pizza, taco o.l tidligere på kvelden, vi spiser litt sammen med de så lager vi no annet når de har lagt seg :)
Men det er sjeldent, kanskje 1 gang i året ;)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp