Spise taco uten barna???

Vi spiser taco ofte etter barna er lagt på fredager. Men de er ikkeno glad i det, så lager noe annet til de på dagen :)
 
Vi spiser også god mat på lørdagskvelden etter at barna har lagt seg. Det betyr ikke at vi ikke koser oss sammen med dem ellers i helga. Lørdagskvelden er stort sett kjærestekveld og det eneste måltidet vi to nyter i ro og fred til å ha en voksen samtale, så det har jeg virkelig ikke dårlig samvittighet for.

Hva er forresten greia med at kos automatisk må være knyttet til mat? Vi gjør andre ting sammen med ungene før de legger seg og det innebærer lek og lesing. De er ikke opptatt av å måtte spise taco for å forbinde lørdagskvelden med familiekos.
 
men herligland ? hva er galt med å ha en second middag etter at barna har lakt seg da? det har vi ofte... Guttungen spiser så og si aldrig noe av middagen sin, så er ofte noe han liker og faktisk spiser noe av før han legger seg.. også koser vi oss med noe god mat vi liker når han er lakt.. hva er galt i det ? :p
 
Jeg ser ikke problemet med at man lager seg noe godt på lørdagskvelden uten ungene, enten man ønsker taco eller noe mer fancy. Vil vel tro ungene får smake taco av og til de også. Vi visste jo at mamma lagde seg godsaker etter at vi hadde lagt oss, men vi var jo inneforstått med at hun var voksen og slik var det.
 
Syns ikke det er noe galt med det, nei! Ungene får nok kosa seg i helgen de og. :)
 
Vi spiser også god mat på lørdagskvelden etter at barna har lagt seg. Det betyr ikke at vi ikke koser oss sammen med dem ellers i helga. Lørdagskvelden er stort sett kjærestekveld og det eneste måltidet vi to nyter i ro og fred til å ha en voksen samtale, så det har jeg virkelig ikke dårlig samvittighet for.

Hva er forresten greia med at kos automatisk må være knyttet til mat? Vi gjør andre ting sammen med ungene før de legger seg og det innebærer lek og lesing. De er ikke opptatt av å måtte spise taco for å forbinde lørdagskvelden med familiekos.
Vel nå virker det som mange også mener at man må ha god mat når det er kjærestekveld også, det har jeg aldri skjønt.
Som du sier kos må ikke være knyttet til mat
 
Vel nå virker det som mange også mener at man må ha god mat når det er kjærestekveld også, det har jeg aldri skjønt.
Som du sier kos må ikke være knyttet til mat

Ja, jeg tror mat og kos er ensbetydende for mange. Selvsagt er det også det for meg i mange tilfeller, eller i alle fall en del av kosen, for mat ER jo kos. Det får imidlertid i overkant mye fokus av og til.
 
Må bare legge til
Hva er forresten greia med at kos automatisk må være knyttet til mat? Vi gjør andre ting sammen med ungene før de legger seg og det innebærer lek og lesing. De er ikke opptatt av å måtte spise taco for å forbinde lørdagskvelden med familiekos.
Jeg siterer kun deler her, siden det gjelder for oss.

I min familie er kos knyttet til god mat og gode matopplevelser. Derfor har barna mine blitt veldig opptatt av det å spise og kose seg med god mat. Vi sitter lenge sammen. Så for oss med matglade barn som setter pris på ett skikkelig måltid, er det veldig hyggelig å gjøre dette sammen.
 
Det hadde ikke funka hos oss når vi har så stort alderspenn mellom ungene. Kan ikke legge en 14-åring kl 8 lissom ;)
Men jeg syns at uansett hva som blir servert, så er middag familietid. På fredag og lørdag spiser vi gjerne senere enn resten av uka, og da koser vi oss og har familietid. Kjærestetid kan vi ha ved andre tidspunkt.
 
Lørdag har vi middag litt senere, spiser med ungene og ser film. Taco har vi sjelden, da ungene ikke er noe glad i kjøttet. Ingen problem med å lage taco eller annen godt mat (både som de liker og ikke liker) etter at de er lagt hvis vi skal slappe av og ha en kjærestekveld. Ungene forstår at noen ting gjør vi voksen som de ikke får være med på. Hvis jeg og manne skal ha middag senere lager vi alltid middag til ungene tidligere og da får de velge selv hva de vil ha og er superfornøyd med det. Ungene er forsåvidt 7 og 9 år, så spiser det meste uten å måtte ta hensyn til at de er småbarn lenger.
 
Helt enig i at man ikke MÅ spise for å kose seg, men når man har små barn, så er det hyggelig å kunne kose seg med maten for en gangs skyld da hvis man har barn som ikke sitter i ro ved matbordet ;) vår sitter forsåvidt lenge ved bordet og er stadig med på restaurant, men synes likevel det av og til er deilig å kunne spise bare meg og mannen sammen
 
Blir de ikke sure om dere spiser noe søtt eller salt da, drikker brus?

Folk reagerer kun fordi det er taco, flott at foreldrene prioriterer hverandre, uansett med eller uten taco :D


Hadde nok ikke reagert om det var en biff-middag. Latterlig. Flott at dem pleier forholdet !
 
Må bare legge til

Jeg siterer kun deler her, siden det gjelder for oss.

I min familie er kos knyttet til god mat og gode matopplevelser. Derfor har barna mine blitt veldig opptatt av det å spise og kose seg med god mat. Vi sitter lenge sammen. Så for oss med matglade barn som setter pris på ett skikkelig måltid, er det veldig hyggelig å gjøre dette sammen.

Ja, det forstår jeg og et godt måltid sammen er vel forbundet med kos for de fleste. Som jeg skrev i innegget over ditt: Mat ER kos og vi lager også i mange tilfeller god mat når vi skal hygge oss sammen. Poenget mitt var at det TRENGER ikke være ensbetydende og det virket på meg som om mange av reaksjonene i artikkelen dreide seg om at de mente barna gikk glipp av vesentlig kvalitetstid sammen med foreldrene sine. Det tror jeg ikke de gjør om de ikke spiser akkurat det tacomåltidet sammen; regner med de har hatt nok av familiemåltider utenom. Så det var en smule satt på spissen, men jeg mener at det også er viktig å fokusere på familiekos som ikke nødvendigvis har med mat å gjøre (noe som forøvrig er en annen diskusjon :) ).
 
Eg synes det er overraskandes at så mange synes det er rart/dumt osv at dei kosar seg med taco uten barna.
Om me eter taco, pizza, biff eller anna middag uten barna er det fordi vi trenger det og det blir ein date.
Kjør på :)
 
Alle andre barn får vel ikke taco hver uke? Selv om det virker slik her på bv, så er det ikke slik i virkeligheten!

Jeg vet ikke om alle barna her på bv, men naboene, to av venninnene mine og hos firmenningene er det å lage og spise taco på fredager med ungene hellig :)
Ungene hjelper til med å kutte grønnsaker, dekke bordet osv. Så ser de en film sammen som barna får velge.
Babyene/småbarna er selvsagt gått og lagt seg, men 3-4 åringene får være med.
Dette kommer jeg også til å gjøre, for det er skikkelig kosekveld med hele familien. Litt forskjellig fra lørdagen for da er det mindre fokus på mat og mer fokus på barna og godteri og barne-tv.
 
Nå har jeg større barn og da, men legger ikke minste klokka 19 på en lørdag heller, så her spiser vi lørdagskosen sammen. For meg var det det koseligste jeg visste da jeg vokste opp og mine barn elsker de kveldene de og.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Nå har jeg større barn og da, men legger ikke minste klokka 19 på en lørdag heller, så her spiser vi lørdagskosen sammen. For meg var det det koseligste jeg visste da jeg vokste opp og mine barn elsker de kveldene de og.


Sent from my iPhone using BV Forum
Det blir vi også å gjøre når vesla blir eldre og ikke legger seg så tidlig. Slik hadde vi det da jeg vokste opp, og husker enda at det var så stas. Klart de skal delta når de ikke legger seg kl 19.

Men midt i den heftigste småbarnsfasen er det et herlig pusterom å spise middag sammen lørdags kveld helt alene bare oss voksne. Men vi koser oss masse på ettermiddagen før hun legger seg også da :)
 
Nå spiser ikke vi taco hver uke her i huset, som resten av Norge ser ut til å gjøre. :p Ikke er ungen spesielt glad i det heller.

Men Marte i Casacaos vet hvordan hun skal trigge småbarnsforeldres temperament og få de på nakken. :p
 
Ser ikke problemet med det, supert at de får til en fast dag med fast opplegg som kjærestetid! Om barna er glad i taco så regner jeg med at de får det en annen dag av og til.
 
Back
Topp