Spise spekemat??

84 mamma

Andre møte med forumet
Hvor farlig er det å spise spekemat? Jeg er veldig glad i fenalår og kan nesten ikke se for meg en jul uten dette. Vet at det ligger under nei-mat. Kommer dere til å spise dette, eller holder dere dere unna alt som er nei-mat?

jeg kommer ikke til å spise det. det er bedre å la være i ni måneder enn å angre dersom noe skulle skje tenker jeg...

Jeg holder meg unna spekemat og alt annet man ikke bør spise. Er veldig glad i spekemat, og vet mange mener at sjansen for at noe skal skje er liten, men så lenge risikoen er der, så holder jeg meg unna. Hadde ikke klart å tilgitt meg selv om noe skulle skjedd med spira bare fordi jeg ikke klarer å holde meg unna spekemat. Nei, da får jeg heller ta det igjen uti august da bebisen har kommet.

Di sier det er pga bakteriene toxoplasma, men den er ikke påvist i Norge siden 1995 i mat fant jeg i en artikkel.
Også listeria, men den overlever ikke i fenalår, pga det er for salt.
Min lege sier at jeg skal bare spise, men det er nok opp til hver enkelt hva man vil spise å ikke.
Ei veninne av meg som var gravid, spiste masse fenalår i graviditeten.
Sjansen for at noe går galt er veldig liten, men den er der alikevell. Så du må  nok finne ut selv, om du vil spise det eller ikke :)
Må føye inn at jeg selv kommer nok til å snikspise litt fenalår i jula ja :P

Enig i at man ikke bør spise så jeg holder meg unna i år.

Nei jeg kommer ikke til å spise ting som ikke er anbefalt da jeg ikke vil risikere barnet mitt bare for å spise litt spekemat. Ville aldri kunnet tilgi meg selv dersom jeg forårsaket noe med mitt barn ...... alle klarer å holde seg unna spekemat i 9 måneder.. det handler kun om vilje.

Jeg er glad i både vin og spekemat, men da får jeg heller innta dobbelt så mye når jeg kan, og det kan jeg ikke på 7-8 mnd ennå (vin venter jeg nok ennå lengre med :p)
Tar ikke sjangsen selv om risikoen er minimal...

Jeg mener at når man har valgt å bli gravid så velger man også å sørge for det beste for barnet. For min del er det å følge helsemyndighetenes anbefallinger for gravide - altså, jeg spiser ikke spekemat...

Tar ikkje så mykje som ein smakebite;)

Har ingenting med mengden, men om ein er så uheldig å få akkurat feil bit med bakterien i. Det synes dessverre ikkje utanpå.

Kva med å putte i ovnen?;)

Se på Matportalen.no for hva du kan spise og hva du burde holde deg unna.

84 mamma skrev:
Hvor farlig er det å spise spekemat? Jeg er veldig glad i fenalår og kan nesten ikke se for meg en jul uten dette. Vet at det ligger under nei-mat. Kommer dere til å spise dette, eller holder dere dere unna alt som er nei-mat?

Jeg mener å ha lest at du kan spise det hvis du fryser det ned først fordi da dør bakteriene? Mulig jeg tar feil altså, så ville googlet det eller noe slikt, men er ganske sikker på at jeg har lest det :)

Hmm... Det er ikke alltid så lett å bli klok på hva man kan spise og ikke kan spise dersom man leser mye på disse forumsidene. Her har alle sine meninger, noen stikk i strid med de nasjonale anbefalingene fra matmyndighetene. Litt skremmende etter min mening.

De mikroorganismene vi gravide skal være ekstra observante i forhold til er, Listeria og Toxoplasma. Begge disse kan forkomme i spekemat, disse mikroorganismene dør ved oppvarming. Så varmebehandlet spekemat kan trygt spises. I forhold til frysing så dør toxoplasma ved temperaturer over 18 minusgrader, men Listeria overlever frysing.Så de nasjonale matmyndighetenes anbefalinger sier at gravide skal holde seg borte fra spekemat som ikke er varmebahandlet.

Listeria og Toxoplasma kan forårsake skade på fosteret uten at mor får særlige symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte misdannelser hos barnet.

Et godt råd til alle er å ta seg en tur inn på matportalen. Her er alle råd og anbefalinger fra de nasjonale matmyndighetene,  i forhold til hva gravide bør og ikke bør spise i svangerskapet samlet.

Uansett hvem man snakker m eller hvilke forum man leser vil d være mange meninger. Om alt fra symptomer, mat, blødninger osv. Man skal passe seg litt og ikke stole blindt på alt og alle. Jeg følger helsedirektoratet når d gjelder mat, og er jeg bekymret for noe følger jeg jordmor/lege sine råd. Samtidig syns også jeg d er godt å lufte tanker for andre her inne:) håper vi kommer i mål i august alle mann:)

Back
Topp