Spise sognemorr og speksskinke

Bkno8012492

Andre møte med forumet
Hei.
Idag var jeg hos jordmor som fortalte at jeg kunne spise sognemorr og spekeskinke om jeg frøys dette ned i ett døgn. Har dere hørt det samme?
Det hadde isåfall vært heaven :love7

Det stemmer ikke! Listeria dør ikke ved frysing. Bakterien overlever frysing, men dør ved koking og gjennomsteking. Varmebehandling til temperaturer over 70 grader i flere minutter vil drepe bakterien.

Du kan fryse først, og så ha på ostesmørbrød feks :)

Hei.
Idag var jeg hos jordmor som fortalte at jeg kunne spise sognemorr og spekeskinke om jeg frøys dette ned i ett døgn. Har dere hørt det samme?
Det hadde isåfall vært heaven :love7

Jeg fikk beskjed om det samme med første frøkna,så spiste det daglig med henne... Frøs ned posjonspakker. Tinte fort på brødskiva . Nå sverger jeg til stekt spekeskinke på hjemmelaget pizza....

Det er bare Toxoplasma som dør ved frysing og da på minst - 18 i flere døgn. Urovekkende at jordmor ikke er oppdatert på det som står på Matportalen...

Stemmer _ikke_ nei, spekemat kan inneholde både toxoplasma og listeria, og frysing dreper kun toxoplasma, mat må varmebehandles for å drepe listeria. Og det er frysing i dypfryser i FLERE døgn som dreper toxoplasma uansett, ikke bare et døgn i vanlig fryser

http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret skriv ut denne og gi tilbake til jordmor, så slipper hun å gi feil råd til flere. Det er jo sjelden med slik smitte i Norge, men risikoen er jo der og det er en grunn til at rådene er som de er.

Heldigvis lærte jeg dette første svangerskap, men min jm sa også det samme!!
Jeg rettet på henne, og da ble hun litt satt ut. Skummelt råd!

Back
Topp