Spise sjølv? *langt*

_magica

Glad i forumet
Korleis er det med barna dokka no, spis dei sjølv? Då meiner eg om dei spis heile måltid sjølv, feks graut og middagsmat.

I barnehagen får barna ei skål og skei foran seg, og så er det forventa at dei skal spise sjølv. Fint med trening (vi øvar heime også), men mini her klarer foreløpig ikkje å få i seg nok mat sjølv. Vi må hjelpe han, slik at han får i seg nok mat til å bli mett.

Vi gav beskjed i forrige veke (ved barnehagestart) om at mini ikkje er så flink til å spise sjølv, og at det var fint om dei passa litt ekstra på han. Likevel gjer dei det ikkje, han har gått fleire dagar i barnehagen nesten uten mat. Både mandag og tirsdag ringte dei frå barnehagen rundt 14 og sa S nok var blitt sjuk, så vi måtte hente han. Heime fikk han mat (spiste masse!), og var deretter i strålande humør og form...

Skal ettåringane klare spise heilt uten hjelp? Er det vi som har vore for dårlige å trene før barnehagestart? Er vi urimelige som vil at S skal få hjelp med å spise?

Mange spørsmål... Men eg meiner vi burde kunne forvente at han får hjelp i starten, slik at han får i seg mat. Eller?

*litt oppgitt i dag*

ORIGINAL: mummy29

Jeg syntes ikke det er å forvente at en på 1 år skal klare å spise grøt o.l. selv nei.
Snuppa her klarer ihvertfall ikke det.
Og i vår barnehage hjelper personalet til...
Syntes det var veldig tidlig at de forventer at de skal klare å spise selv når de er så små.

Forstår virkelig frustrasjonen din altså.[&:]

Takk, det er godt å høre at det ikkje berre er vi som synest det er litt tidlig.

Skal kreve enda bedre oppfølging framover, stakkar lillegutt må jo sleppe å vere sulten heile dagen...

Hos oss så kutter de opp brødet i små biter og gir det til barna om de trenger det, skjærer tilogmed av skorpen. Gjerne 1-3 små biter av gangen så de kan "spise selv".
Sendte med grøt for første gang idag, og regner ikke med at de trodde at hun skulle spise selv[;)]

De spurte veldig mye første dagen om hvor mye hun kunne selv(kle på seg selv, spise selv o.l.) Og jeg sa at hun ikke er så flink, men de kan prøve. Så de prøver litt og gjør det de kan for at hun får i seg mat. De la tilogmed merke til at hun ikke drakk så godt fra tutekopp, så igår ga de henne melk på tåteflaske så hun skulle få iseg drikke før hun la seg. Da drakk hun opp hele flaska[;)]

Takk for tilbakemeldingar!

Skal følge opp i fht barnehagen, og passe på at mini får den hjelpa han treng!

Det hadde gått bedre i bhg i dag, mini hadde spist litt lunsj (med hjelp [;)]), og spiste også matpakken sin om ettermiddagen [:D]

Noah spiser skiver selv, vi deler den i fire og så får han spise. Spiser halvannen skive med skorper og alt.
Han spiser med gaffel selv, men selvsagt ikke uten gris, og vi passer på at han får i seg nok mat. Grøt spiser han også selv, men det blir mer gris enn jeg gidder, så derfor hjelper jeg han.. [8D]
Men jeg syns ikke bhg skal forvente at en 1-åring skal klare alt selv nei. De spurte veldig når Noah begynte, og var dødsimponert over at han var så flink til å spise skive. [8|]

Det var jo utrolig teit å høre da :s
De kan jo ikke forvente att en på 1 år skal spise grøt selv :S I barnehagen der elias går spurte de om ulike ting under frokosten om han spiser noe selv , eller noe han trenger hjelp til .

Elias spiser brødskive selv , men grøt spiser han ikke alene. Da går grøten veggemellom og skjeen andre steder enn dit han skal . Så fortell de att han trenger hjelp , er jo derfor de er der , for og hjelpe barna :)

Her var jeg ikke sikker, så jeg spurte om akkurat dette da vi var på besøk. Svaret var enkelt og greit: "Selvfølgelig hjelper vi dem med å spise, det er jo jobben vår".

Det var en liten tankevekker, og er jo ganske så sant: de er der for å passe barna våre. Det er jo ikke akseptabelt at sønnen din nesten ikke får spist i barnehagen fordi de som jobber der ikke hjelper ham.

Bare å si fra til barnehagen. Det er sikkert greit for de å få vite at de gangene de har ringt etter deg hadde de egentlig bare trengt å sørge for at han fikk i seg mat[;)]

Snuppa her klarer ikke å bruke skje og gaffel selv. Hun skjønner at maten skal oppå, men får det ikke til. Men hun spiser skive, med skorpe, selv og hun spiser middag med hendene.

Syns ikke de kan forvente at de skal klare å spise selv når de er så små. Så det hadde jeg tatt opp med de og fortalt at han må få hjelp.

Her spiser lillegutt kun brødskive selv..klarer ikke å få maten opp på skjea selv men om vi hjelper tar han den i munnen...men trenger mye trening enda. I barnehagen hans sa de han var veldig flink til å spise selv for det var ikke mange 1 åringer som spiste brød selv.

Nei, ærlig talt! De kan ikke forvente at en 1- spiser helt selv, og vertfall ikke la være og hjelpe han![:o]

Jeg jobber selv på småbarnsavdeling, og vi prøver også at de skal spise litt selv. MEN vi følger jo med på om de får i seg maten, hvis ikke mater vi såklart! Har flere som må ha hjelp med brødskive til og med, da lager vi små biter og putter i munnen deres[;)]

Er jo ikke rart stakkars gutten din ikke virker i toppform i barnehagen, hvis han ikke får i seg noe mat der[8|]

Nei, alvorlig talt! De kan overhodet ikke forvente at en 1-åring skal klare å spise alt selv og unngå å hjelpe ham. Verste jeg har hørt. Du må bare ta en prat med de og forlange at de hjelper ham- ellers neglisjerer de jo hans behov stakkars liten. Kan jo ikke gå uten mat!! Nei, det er jobben deres å sørge for at han får iseg mat- bare koselig og kjempefint om de lar han ØVE seg litt alene, men det er jo noe helt annet!

Sebastian spiser skive og annen "plukke mat" selv, men klarer ikke å spise ting som grøt og middag enda og det får han såklart hjelp til i bhg!!!!

Her må du bare stå på kravene, søte deg!

Are spiser ikke brødskive selv engang så her hjelper de meg all slags mating. Han begynner å få til å spise brød selv nå da[8D]. Så de skal HELT KLART hjelpe gutten med måltidene. Skulle bare mangle!

Tusen takk for alle svar!

Godt å høre at det er mange andre som ikkje spis all mat sjølv, og at det ikkje berre er vi som har vore dårlige å lære gutten vår å spise [;)] Følte kanskje personalet i barnehagen krevde litt mykje, og var litt lite flinke til å følge opp Sverre.

Vi har snakka med dei ansatte, og fått forsikringar om at dei skal passe på at han får i seg mat i bhg [:D] Og tilbakemeldingane dei to siste dagane, er at det går mykje bedre med han. Han spis meir, humøret er bedre, og han har meir energi (ikkje så rart, kanskje [;)])

Igjen, tusen takk for støtta, det hjelp å høre at det ikkje berre er vi som er storforlangande, eller har øvd for lite!

De kan da ikke forvente at en på ett skal spise selv, i hvertfall ikke ting som på spises med skje.. Nicoline spiser brød og sånne ting selv men ikke med skje...

ORIGINAL: Charlotte1989

De kan da ikke forvente at en på ett skal spise selv, i hvertfall ikke ting som på spises med skje.. Nicoline spiser brød og sånne ting selv men ikke med skje...

ENIG! Og sign, bare Nikolai da hihi

Back
Topp