Spise selv

Kvælpklein!

Elsker forumet
Spiser barna deres selv? Brødskivebiter og grøt med skje?

Klarer å spise brødskiv biter selv, men er ikke i nærheten til å klare å spise grøt med skjei.

Spiser biter med brød og middag selv. Har ikke prøvd med skje og ser for meg at det hadde blitt BARE gris og ingen spising :P

Hun får spise ting som er i biter selv, som brød, grønnsaker, frukt, baby kjeks, pannekake o.l. Og gjerne da når hun ikke vil ha mer av at jeg gir henne, det tar altfor lang tid og blir MYE søl om hun skal spise alt selv...
Grøt vil hun ikke ha lenger, men middagsmat med skje gir jeg henne. Hun får hjelpe til å holde skjea når hun vil det, men får ikke holde den helt selv... Da blir den snudd oppned og alt på skjea detter av:/
Grønnsaker (brokkoli, gulerøtter...) får hun store kokte biter som hun koser seg med når vi spiser middag. Samme med frukt til lunsj (da ikke kokt):)

Ok. Så et bilde på facebook av ei på samme alder som mi, som viste ei tom grøtskål og ei rimelig tilgriset jente med ei skjei i handa. Aner ikke om det bare var tull eller om hun faktisk spiste grøten selv... Er helt utenkelig at jenta mi skal spise selv med skjei enda;-) Så jeg ble litt usikker på om de faktisk greier det allerede;-)

Hun får holde skjeia sammen med meg ja, men ikke holde på selv. Brødbiter har hun blitt kjempeflink til å spise selv. I starten var det mye grovmotorikk, men da hun var ferdig med å herje med maten, havnet den oftere og oftere i munnen. Og nå er hun kjempeflink. Ikke alltid pinsettgrep akkurat da, men:-D Nå har hun begynt og fått eget fat også, der jeg legger en og en bit på. Kjempestas;-) Lar den ikke stå i fred bestandig, men den blir mindre og mindre interessant. Skal jo bli flink til hun begynner i barnehagen snart;-D

Og får drikke av bare glass nå. Mye gøyere og drikke av "voksenglass" enn av tutkopp eller drikkeflaske. I starten ble det mest søl, sikling, drikking på inn-og utpust og med åpen munn. Men nå lukker hun munnen bedre om glasset og mer kommer inn i munnen. Og så får hun holde glasset sammen med meg, da drikker hun mye mer siden hun kan kontrollere drikkingen selv.

Back
Topp