Spise selv eller bli matet?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når babyen din begynte med fast føde, matet dere da, eller prøvde h*n å spise litt selv?

Hvordan løste dere dette?

Begge deler, har hele tiden syntes det er viktig at de blir selvstendig og får mestringsfølelsen med seg.

Vi praktiserte blw light med yngste. Altså litt vår egen måte, men mest at hun fikk forsyne seg selv. Eldste ble matet.

Vi ga de første smaksprøvene på skje, og så fikk de spise selv.

Eldste ble matet. Med mini brukte vi blw, det blir det nå også.

Brukte litt begge deler. Skulle gjerne kjørt full BLW, men da måtte jeg vært hjemme lenger. Tilnærmet fullamming og jobb fungerte ikke selv med ammefri :(

Ren blw (altså spiste selv), her liker både store og små å spise selv :)

Begge deler. Sa vi starta med grøt ved 4 mnd alder mata vi, men når hun var i stand til det så fikk hun prøve å spise selv. Nå er hun 13 mnd og foretrekker å spise selv, men kveldsgrøten hjelper vi med.

Spise det meste annet en suppe og grøt på egen hånd. (Grøt fordi det setter seg fast overalt og mamman får fnatt)

Men han har hele tiden fått spise det aller meste på egenhånd.

Med begge barna har blitt matet i begynnelsen men etterhvert har de prøvd å spise selv når jeg har følt at de har hatt kontroll og kan prøve selv.

Spiser alt selv med unntak av yoghurt som jeg gir med skje.
Grøt gir jeg litt med skje i starten, så får hun spise selv etterpå, det blir jo et helsike klin, men syns det er fint at hun får prøve seg litt selv.
11mnd.

Fikk med skje når han begynte med smaksprøver ved 4 mnd alder. Spist selv hver dag siden 6 mnd. Han ble veldig tidlig flink til å spise selv, stoppa når man ble mett, god motorikk. Nå er han ett år. Syns det er viktig at de får spise selv. Da lærer de seg å tygge tidlig også. Mindre sjans for å sette noe i halsen når de har lært seg å tygge fra tidlig alder :)

Ingen spiste frivillig - heller ikke når de ble matet. Så svare er vel at det ble «lekt inn»

Her har ungene blitt matet de første mnd. De har spist brødmat og middag selv fra ca 7-8 mnd. Storebror har spist grøt/frokostblanding selv fra han var 1 1/2.

Han har spist mye selv, men også blitt matet i blant. Nå er han litt over to år og spiser med bestikk, ofte uten å søle. Ser stor forbedring de siste par månedene.

Back
Topp