Spise selv/blw og kvelningsfare

Arktis

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg har lyst til at lillebror skal få sitte og holde på med mat litt på egen hånd mens resten av familien spiser, han er 6 måneder og veldig opptatt av mat. Han får litt grøt og avokado med skje, men jeg tror han hadde hatt glede av å få sitte og styre med sin egen mat også, spesielt under måltidene våre.

Jeg har ikke noe behov for å kjøre hardcore blw, kan godt lage til noe som passer for ham å ha i hendene eller lignende. Men jeg tenker fælt på kvelmingsfare, må innrømme det. Hva styrer man unna når en så liten baby skal spise selv, og hva er fint å gi? Han sitter ganske greit med støtte i stolen sin. Vet det er liten sjans for kvelning, men kan jeg gjøre noe for å minimere risikoen?
 
Kvelningsfaren er faktisk mindre med blw enn med «barnemat» for da styrer babyen helt selv (så lenge det kan sitte godt i oppreist posisjon). Kokte grønnsaker i staver er supert å begynne med. Mine spiste alt selv fra 6 mnd,
 
Min likte ikke å bli matet med skje, men var veldig interessert i mat. Vi ga mye kokte grønnsaker og bananlapper og diverse, som var på størrelse med neven hans. Det tok en stund før det ble fullverdige måltider ut av det, men han koste seg og ble godt vant med mat. Min er 3,5 år nå og jeg har kun reist meg en gang for å hjelpe han da han satt noe i vranga, men han fikset det fint selv uten min hjelp. Min erfaring er at de får bedre kontroll om de får spise selv, så fremt de kan sitte oppreist.
 
Solidstarts på insta har gode tips! Både til hva som kan gis og hvordan, med tips til hvordan man tilpasser babyens behov etter hvert som den blir eldre :)
 
Back
Topp