Spise søtsaker under graviditet

Storken88

Forelsket i forumet
Novemberbarna 2021
Spiser dere mindre søtsaker enn vanlig når dere går gravid, eller gjør dere ingen forskjell?

Jeg prøver å være mer bevisst på å ikke spise så mye søtsaker nå, men koser meg litt på lørdager og søndager.
Jeg tenker alt med måte?

Spiser dere mindre søtsaker enn vanlig når dere går gravid, eller gjør dere ingen forskjell?

Jeg prøver å være mer bevisst på å ikke spise så mye søtsaker nå, men koser meg litt på lørdager og søndager.
Jeg tenker alt med måte?
Merker ingenting.... Men er jo mer bevisst på hva jeg putter i meg nå :)

Jeg tenker alt med måte?
Ja, jeg og tenker alt med måte. Lever en del sunnere, og har gått ned 3.5 kg i vekt (men jeg er litt overvektig da, så har litt å ta av). Spent på hva fastlege sier når jeg skal til henne neste uke, og så skal jeg til jordnor uka etter det. Fastlege nevnte da vi begynte å prøve, at hun kanskje kunne sende meg til ernæringsfysiolog for å sikre at jeg spiser riktig (skal jo helst ikke gå ned for mye heller) og slipper å gå veldig mye opp i graviditeten. Tror ikke det skal bli noe problem, har gåttt veldig lett å spise sunnere nå, og mer regelmessig.

Selv om jeg akkurat kjørte i meg en eske smurfedrops... Venter på at mannen skal komme med noe mat til lunsj, og så ble det litt lenge å vente/begynte å bli kvalm...

Ja, jeg og tenker alt med måte. Lever en del sunnere, og har gått ned 3.5 kg i vekt (men jeg er litt overvektig da, så har litt å ta av). Spent på hva fastlege sier når jeg skal til henne neste uke, og så skal jeg til jordnor uka etter det. Fastlege nevnte da vi begynte å prøve, at hun kanskje kunne sende meg til ernæringsfysiolog for å sikre at jeg spiser riktig (skal jo helst ikke gå ned for mye heller) og slipper å gå veldig mye opp i graviditeten. Tror ikke det skal bli noe problem, har gåttt veldig lett å spise sunnere nå, og mer regelmessig.

Selv om jeg akkurat kjørte i meg en eske smurfedrops... Venter på at mannen skal komme med noe mat til lunsj, og så ble det litt lenge å vente/begynte å bli kvalm...

Enig med deg. Jeg har også gått ned noen kilo, men har vært stabil de siste mnd. Spiser variert og sunt, men når jeg er veldig sliten får jeg lett lyst på søtsaker!:happy::anyone

Prøver å spise sunnere fordi jeg legger fort på meg mye under graviditeten og i tillegg føler meg sulten konstant nå i starten. Akkurat nå har jeg ikke særlig matlyst pga kvalme, så ting med sukker frister ikke i det hele tatt:depressed:

Prøver å spise sunnere fordi jeg legger fort på meg mye under graviditeten og i tillegg føler meg sulten konstant nå i starten. Akkurat nå har jeg ikke særlig matlyst pga kvalme, så ting med sukker frister ikke i det hele tatt:depressed:

Åå så kjedelig med kvalme og dårlig matlyst! Jeg blir også veldig fort sulten igjen.

Er vanligvis veldig glad i søtsaker, men nå for tiden har jeg ikke lyst på noe som helst. Er diabetiker og må derfor også holde meg helt unna den type mat mens jeg er gravid ettersom det lett fører til store svingninger i blodsukkeret og dette er farlig for barnet. Så ingen sjokolade, kaker eller annet snop på meg før etter fødsel :p

Skulle ønske jeg klarte å spise så sunt som mulig, men med intens kvalme så må jeg bare spise det jeg får lyst på. Har blitt mye godteri og potetgull... Er egentlig veldig sunn til vanlig, så dette er uvant! Håper det blir lettere å spise vanlig snart.

Har dessverre skikkelig cravings på godteri fra før, men jeg holder meg til helgene. Andre søte bakevarer har jeg IKKE lyst på og salte middager er min favoritt for tiden. Skal prøve å holde meg unna godteri så mye jeg kan, men spise i små mengder heller. Når jeg først begynner å spise det så stopper jeg ikke. :hilarious:

Hadde svangerskapsdiabetes forrige gang, så jeg måtte bare gi opp søtsaker og lignende da jeg fant ut at jeg var gravid nå. Veldig vanskelig! Men bra for bebis og meg.

Last edited:
Prøver å spise sunt, men det er vanskelig når jeg er kvalm hele tiden og spiser hele tiden for å ikke være kvalm. Spiser det jeg har lyst på, og stort sett er det ikke godis.
Må være flink når kvalmen går over pga sannsynlig svangerskapsdiabetes.

Jeg spiser det jeg har lyst på. Heldigvis for meg er det stort sett sunn mat og mat jeg kan ha. Selvsagt lyst på brie og spekemat, men går heøt fint. Har ingen cravings.
Drikker mindre kaffe og spiser mindre søtt helt automatisk.. måtte det bare vare

Prøver generelt å spise mer sunt, føler graviditeten gir en fin boost til å passe bedre på eget kosthold og ta bedre vare på meg selv. :)

Nå kjenner jeg at jeg strever litt med å spise sunt. Er trøtt og sliten og har en 2åring, og så jeg kjenner at sjokolade gir meg litt ekstra energi. :p

Nå kjenner jeg at jeg strever litt med å spise sunt. Er trøtt og sliten og har en 2åring, og så jeg kjenner at sjokolade gir meg litt ekstra energi. :p
Samme her;) Suupertrøtt de siste par dagene og med en to-åring som starter hver dag like tidlig... Så synes liksom hele tiden jeg «fortjener» noe godt (=sjokolade):p Men kjenner jeg blir mer uggen av det enn vanlig, og mer keen på salt nå enn før:happy

Mmm, godteri! :Heartred
Kjøper inn sjokolade til meg selv, kun for å ha i skapet, sjeldent jeg spiser den før noen andre tar den:smiley-angry002
Men blir en bit i ny å ned, men har den siste tiden gått mer i frukt enn godteri, men er ikke så nøye på det. Er av den typen som kun går opp babyvekt under graviditeten, så må spise ganske mye for å ikke gå ned i vekt

Vi får se hvordan det blir dette svangerskapet:) har et ganske avslappet forhold til mat og søtsaker. Alt med måte, tenker jeg :)

Jeg tenker også alt med måte. Jeg er vanligvis en skikkelig godtemums, men merker nå når jeg er gravid at jeg tenker meg om to ganger før jeg spiser noe søtt. Har frem til nå spist mindre enn jeg vanligvis ville gjort, og håper egentlig det fortsetter sånn :hilarious:

Siste dagene har jeg ikke hatt lyst på noen ting nesten! Blir alltid søtsugen på kveldene men nå er det stille på sukkerfronten gitt:) bra for meg:)

Jeg tenker at alt jeg spiser, spiser babyen også :Heartred
Er normalt sett en sunn person. Men nå tenker jeg meg gjerne ekstra om en gang. Men tenker også alt med måte. Er jeg i besøk kan jeg ta meg et stykke kake, men vil ikke velge brus til. Men det er lett å si før kvalmen gjerne kommer :hilarious: Kan jo veldig fort komme til et punkt der en sjokolade er bedre enn ingen mat. Så må vel også ta det litt som det kommer, men i utgangspunktet vil jeg ha det fokuset :love017

Back
Topp