spise riktig når man er Gravid

Apriljente<3

Gift med forumet
men hva bør man spise og ikke spise.. blir helt tullette av dette jeg :P
eneste jeg spiser er rundstykker med hvitost! og middag.

har så innmari lyst på spekepølse, krydder ost, snøhvit smørost m.m.. Men hva kan jeg spise av dette egentlig? har lest en plass at vi ikke bør spise spekemat, så da blir vel spekepølse og andre salami pølser uaktuelt?

OG hvordan er det med brus drikking? Jeg Elsker Pepsi-Max!!! men drikker kanskje ikke mer 3 glass om dagen (om jeg har fri en hel dag liksom)

jeg har selvfølgelig sluttet å røyke, og kommer med en million dårlige unnskyldninger om hvorfor jeg ikke er med på fest ;) tar på meg jobbing hver helg slik at det er unnskyldningen min

Beklager alle spm, men jeg har ikke barn fra før av og kjenner jeg har masse å lære

på helsedirektoratet sine sider er det masse info ang hva man bør holde seg unna når man er gravid :) Tine og kavli sine smøreoster mener jeg går fint.. Men alt av mat som ikke er varmebehandlet bør man holde seg unna :) 

Jeg spiser masse pepperonipizza fordi jeg har så sykt lyst på salami og fårepølse :P På 17 mai i fjor stekte jeg spekeskinke i ovnen som har hadde til rømmegrøten :P hehe :)

På skiven har jeg leverpostei, skinke, hvit og brun ost, syltetøy, smøroster osv :)

Jeg mener at man ikke bør bli overhysterisk, selv om man er gravid. Jeg spiser salami dersom jeg har lyst på salami, fordi det skal være trygt å spise dette her i Norge. Jeg gjorde det med jenta mi også, og hun er frisk og fin,og har bestandig vært det :-) men jeg spiser ikke muggoster og sånnt, men det er heller ikke noe problem for meg, da jeg hater muggost:-D Sunnt, variert kosthold er det beste, både for deg og barnet :-)

De fleste harde oster er visst ok, og de fleste smøreoster. Det er de upasturiserte vi ikke kan spise, de er myke inni, som brie, camembert, osv. Står ofte på pakken om de er pasturisert, så du kan jo sjekke om du er i tvil. Jeg trodde sånn brødskive-salami var ok, at den er behandlet mer enn vanlig spekeskinke, men ble usikker nå.. Vanlig skinke osv er jo ok. Står ganske mye på matportalen, så sjekk der :)

PetronellaMor skrev:
De fleste harde oster er visst ok, og de fleste smøreoster. Det er de upasturiserte vi ikke kan spise, de er myke inni, som brie, camembert, osv. Står ofte på pakken om de er pasturisert, så du kan jo sjekke om du er i tvil. Jeg trodde sånn brødskive-salami var ok, at den er behandlet mer enn vanlig spekeskinke, men ble usikker nå.. Vanlig skinke osv er jo ok. Står ganske mye på matportalen, så sjekk der :)

Skinke er kokt :) Salami er ikke varmebehandlet :)

Det jeg vet man skal holde seg unna er: spekemat, tørka kjøtt/fisk, røyka kjøtt/fisk, rå tunfisk, muggelost

fra matportalen ang fisk:

• Rakfisk (bakterier).
  • Hvalkjøtt og selkjøtt (fremmedstoffer).
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).
  • Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).

• "Sannsynligheten for at fosteret tar skade av noe du spiser er liten, men norske mat- og helsemyndigheter anbefaler likevel gravide å følge rådene."

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

og det er ikke sånn at å spise litt ikke er skadelig, for er det noe skadelig på kjøttet f.eks så er det ikke over hele det kan være bare på en liten bit :) 

Mener å ha lest at ikke mere enn 1 liter cola om dagen.. så et glass er nok ikke skadelig :) Tror hvis du steker spekemat så går det greit :)

^Yakine^ skrev:
    Jeg mener at man ikke bør bli overhysterisk, selv om man er gravid. Jeg spiser salami dersom jeg har lyst på salami, fordi det skal være trygt å spise dette her i Norge. Jeg gjorde det med jenta mi også, og hun er frisk og fin,og har bestandig vært det :-) men jeg spiser ikke muggoster og sånnt, men det er heller ikke noe problem for meg, da jeg hater muggost:-D Sunnt, variert kosthold er det beste, både for deg og barnet :-)

Supert for deg at du spiser salami, men du trenger ikke oppfordre andre til å gjøre det samme nå helsedirektoratet tydelig oppfordere til å la vær! Sansynligheten for at maten inneholder listeria eller toxoplasmose er liten ja, men hvis den ene biten man spiser inneholder det kan fosteret i magen dø! DERFOR oppfordrer de folk til å holde seg unna! Og i 9 mnd syns jeg faktisk at alle burde klare det!

nr2imars2013 skrev:

^Yakine^ skrev:

Supert for deg at du spiser salami, men du trenger ikke oppfordre andre til å gjøre det samme nå helsedirektoratet tydelig oppfordere til å la vær! Sansynligheten for at maten inneholder listeria eller toxoplasmose er liten ja, men hvis den ene biten man spiser inneholder det kan fosteret i magen dø! DERFOR oppfordrer de folk til å holde seg unna! Og i 9 mnd syns jeg faktisk at alle burde klare det!

Jeg oppfordret vel ingen å spise salami?:-) det var iallefall ikke min mening ;-) folk får gjøre som de vil for meg :-)

^Yakine^ skrev:

Jeg vil vel ikke kalle det hysteriskt å følge helsedirektiratets råd! Det er bra der gikk bra med ditt barn, men du burde ikke anbefale det til andre da det faktisk er en reell risk ved å spise det.

^Yakine^ skrev:

nr2imars2013 skrev:

^Yakine^ skrev:

Jeg oppfordret vel ingen å spise salami?:-) det var iallefall ikke min mening ;-) folk får gjøre som de vil for meg :-)

Men du sa indirekte at det var hysteri å følge helsedirektoratet sine råd. Det gikk jo tross at fint med deg, sa du.

TulleHøna skrev:

^Yakine^ skrev:

nr2imars2013 skrev:

^Yakine^ skrev:

Men du sa indirekte at det var hysteri å følge helsedirektoratet sine råd. Det gikk jo tross at fint med deg, sa du.

Beklager virkelig dersom det ble oppfattet sånn, for det var ikke min mening i det hele tatt! Følg helsedirektoret sine råd, selvfølgelig! Men dersom JEG har lyst på ei skive salami på brødskiva mi på mårran en søndag, så spiser jeg det! og det er mitt valg, så gjør dere andre akkurat som DERE vil. :-) det er ikke snakk om å spise salami til hvert måltid og å overspise salami. Men jeg mente IKKE at det var hysteri å følge helsedirektoratets anbefalninger!! Da har jeg ordlagt meg feil, og beklager det.

Back
    Topp