Spise fisk

Mammatilto<3<3

Glad i forumet
Novembergull 2017
Blir litt forvirret over hva som er greit å spise av fisk som gravid. Vi er glad i laks/ørret filet, men man skal jo ikke spise fisk som veier over et visst antall kilo osv. Hvordan vet man dette hvis man velger f. eks fiskefilet? Noen som har peiling? :)

Dette spurte jeg om på sykehuset da vi snakka om fisk da jeg var på TUL, de viste heller ikke :/ men tror om man velger å kjøpe hos en fiskehandler så kan de ha litt mer peilig :)

Merkelig at de ikke kan det på sykehuset! Dette skal du holde deg unna:

Rakfisk (bakterier).
Selkjøtt (fremmedstoffer).
Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei (fremmedstoffer).
Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).

:-)

Merkelig at de ikke kan det på sykehuset! Dette skal du holde deg unna:

Rakfisk (bakterier).
Selkjøtt (fremmedstoffer).
Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei (fremmedstoffer).
Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).

:)

Ja, men hvordan vet man at ørreten ikke veide over 1 kg f.eks.? :p

Dei fleste laks og ørret er jo oppdretta i Norge og ganske så homogene.. men anbefales kun par gng i veka likevel. F.eks skal ein holde seg unna fersk tunfisk pga størrelse men dei på boks er fra mindre fisk og ok! Makrell er vel det same. Viktig med omega-3 for utvikling av fosteret, eg tar piller.

Last edited:
En ørret på en kilo er ikke veldig stor. Ørretfilet som selges i de fleste ferskvaredisker kommer åpenbart fra ganske stor fisk (se bare på de hele filetene som ligger der, én enkelt filet kan jo fort veie kiloen!). Du kan kjøpe hel småørret, da. [emoji4]

Takk for mange flotte svar:happy: Er ikke så lett å bli klok på det her:p

Ja, men hvordan vet man at ørreten ikke veide over 1 kg f.eks.? :p

Ørret kjøpt på butikk er saltvannsørret ;) Opprettsfisk er oppretta i sjøen.

En ørret på en kilo er ikke veldig stor. Ørretfilet som selges i de fleste ferskvaredisker kommer åpenbart fra ganske stor fisk (se bare på de hele filetene som ligger der, én enkelt filet kan jo fort veie kiloen!). Du kan kjøpe hel småørret, da. [emoji4]

Men den ørreten du kjøper på butikken er ikke ferskvannsfisk =) Det er saltvannsørret

Det er sant. Jeg svarte egentlig bare på hvordan man kunne vite hvor stor den er, jeg. [emoji23] #gravidhjerne
Jaja det er jo ikke så greit da [emoji23] men regnbueørret og den lille søte prikkete (som som regel nok er under 1 kg i norske vann) er jo to nokså forskjellige fisker :-D

Helt trygt å spise ørret/laksefileter kjøpt på butikken! De er som flere sier før her oppdrettsfisk som kommer fra saltvann. Her snakkes det om ferskvannsfisk (selvfisket) - pga mye miljøgift i ferskvann.

Back
Topp