Spiren eller medicus - Trondheim

Tingen

Blir kjent med forumet
Hei, vurderer å gå privat for å slippe ventetid. Har vært prøver siden desember, og enda ikke en eneste positiv test. Jeg er 35 så føler ikke vi har all verdens tid. Tenker vi starter med en utredning og hører hva sjansene våre er. Noen med erfaring med enten medicus eller spiren?

Hei, vurderer å gå privat for å slippe ventetid. Har vært prøver siden desember, og enda ikke en eneste positiv test. Jeg er 35 så føler ikke vi har all verdens tid. Tenker vi starter med en utredning og hører hva sjansene våre er. Noen med erfaring med enten medicus eller spiren?
Har erfaring med Spiren (som enslig):happy: Flotte og flinke folk som jobber der! Synes de er god på å tilpasse individuelle behandlingsplaner, svarer raskt på mail og alt en måtte lure på. Får gode og kunnskapsbaserte svar, og jeg føler meg alltid sett oppe i alt. Er selv helsearbeider, så vi har diskutert litt forskjellig, og jeg synes de er lydhør for det jeg tenker. Prismessig er de ganske lik Medicus, kanskje bittelitt billigere? Fine lokaler, god plass, avslappende stemning. Jeg er veldig fornøyd, med andre ord.

Så bra! Fikk du time raskt når du henvendte deg dit? Noen som har hatt fertilitetsutredning som vet når i syklusen man burde få time for det? Har litt reisevei..
Har erfaring med Spiren (som enslig):happy: Flotte og flinke folk som jobber der! Synes de er god på å tilpasse individuelle behandlingsplaner, svarer raskt på mail og alt en måtte lure på. Får gode og kunnskapsbaserte svar, og jeg føler meg alltid sett oppe i alt. Er selv helsearbeider, så vi har diskutert litt forskjellig, og jeg synes de er lydhør for det jeg tenker. Prismessig er de ganske lik Medicus, kanskje bittelitt billigere? Fine lokaler, god plass, avslappende stemning. Jeg er veldig fornøyd, med andre ord.

Vi tok utredning på spiren, fikk raskt time - og deretter henvisning til st.olavs (som har kort/nesten ingen ventetid)

Så bra! Fikk du time raskt når du henvendte deg dit? Noen som har hatt fertilitetsutredning som vet når i syklusen man burde få time for det? Har litt reisevei..

Man skal som regel ta en blodprøve dag 1-3 i syklusen, men om du bor langt fra klinikken kan du som regel ta disse hos fastlegen. Så er det ultralyd etc på klinikken 1 uke eller 2 etterpå. Var ihvertfall slik det var på medicus i Stavanger. Vil tror de fleste kjører litt samme prosedyre.
Så tar de mer prøver etc. dersom dette skulle være nødvendig.

Jeg har også bare positive erfaringer med Spiren. Med folket, med klinikken, med utstyret. Alt har vært en fin opplevelse.

Jeg hadde to runder i Danmark som ga mye (selvpåført) stress iform av å skjule alt mulig.
Under en av turene til Danmark måtte jeg på UL mens jeg var på jobbreise i Trondheim. Jeg ble anbefalt Spiren, og følte meg sett og hørt, enda jeg ikke hadde noe med dem å gjøre ennå.

Da Norge endelig tok til vett i 2020 viste jeg at valget kom til å falle på dem.
Og Spiren mottok meg med alle mine rare spørsmål og bekymringer.
Jeg hadde et dårlig utgangspunktet for å lykkes, da jeg har få og dårlige egg. Men de fant gullegget! Og nå er eskimoen min 8+2, og på TUL i forrige uke banket hjertet akkurat som det skulle.

Har erfaring med både Medicus (3-pakk IVF/icsi, 1 fullført, 2 igjen), Spiren (2 ivf/icsi, 1 frys) og CFC DK.

Likte Spiren litt bedre i starten fordi de framstår som litt mer pasientorientert. De svarer kjapt og er veldig fleks.De ser deg som menneske og din situasjon litt fortere enn Medicus.

Medicus gjør jobben også. Bare at jeg får følelsen at de har mindre tid til hver enkel (stordrift?).

Prisene er omtrent like.

Det viktigste ved klinikken - embryolab - kan ikke vurdere innenfra - vet lite om demers arbeid. Subjektiv vurdering - bra embryologer med god kompetanse på begge klinikkene, tilsvarende ok utstyr.

Fikk omtrent samme resultat på begge klinikkene mhp egg og embryos. Anser det som bra tegn.

Ettersom jeg er 39+, mister jeg en viktig fordel hos Spiren: 3 behandlinger for prisen av 2. Det gir Medicus. Uaktuelt for deg. Kjempeviktig for meg! For når om ikke i den alderen trenger man antall forsøk? Jeg har maks 1-2 år igjen av min fertilitet, da vil jeg selvfølgelig utnytte de til det fulle. Og det betyr stims, stims og atter en gang stims. Det kan ta tid. Og det koster. Så minuspoeng til Spiren her.

En annen ting jeg mislikte: Spiren setter ikke inn 2 embryos. Vitenskapelig er det totalt akseptert å sette inn 2 utestede blastocyster i min alder. De vil ikke gjøre det om jeg ber om det, ikke en gang med embryos på et tidlig stadium. Minuspoeng igjen. Ett ekstra innsett - ekstra utgift for pasienten, ekstra forventninger og stress, og det viktigste - tapt tid i tilfelle negativ test. Det er kanskje det viktigste for meg som godt voksen.
Det har ikke vært problemstilling hos Medicus - så vet ikke demers politikk.

Derfor overordnet inntrykk som bruker:
1) både Spiren og Medicus er nokså like medisinsk sett
2) Spiren er noe flinkere på kommunikasjon
3) noe forskjellige "business models" og derfor vurderinger, som har innflytelse på økonomien til pasienten
4) Medicus er økonomisk bedre for oss eldre

Første behandler velger du tilfeldig (subjektivt, følelse, internett). Da er det ingen gode og ingen dårlige. Uten kunnskap om nettopp din kropp, er ingen god eller dårlig. Når du er i gang og har hatt minst en runde, da får du bedre grunnlag for å velge basert på din erfaring.
Til slutt blir den klinikken som gir deg barn den beste uansett.
Lykke til med valget!

Jeg tok en slik "oppstartstime" til ovf hos Spiren til den nette sum av 2900 kr. Ikke spesielt imponert.

Jeg har 6 aborter bak meg og har måtte jobbe hardt på st Olavs for å få spesialistuttslelse som (på st olavs) har gitt meg grunnlag til behandling og ikke minst, medisinering. På spiren sa bare legen "jeg er uenig med henne (spesialist), dette er så sjeldent". Øh, jaha?

Følte meg ikke sett eller hørt og synes ikke de er i en posisjon til å kastrere andres arbeid basert på en 2 min ultralyd og samtale.

I tillegg ble jeg sittende i 40 min å vente på timen. Måtte gå til resepsjonen og spørre. Da satt legen og leste journalen min. Til 2900 kr forventer jeg at journal er lest på forhånd og at tiden vår blir brukt godt.

Vært hos spiren. Ikke superfornøyd, men valgte å stå løpet og er blitt gravid.

Det jeg ikke er fornøyd med:
- følte jeg måtte mase på dem for alt mulig, spesielt i starten når alt var nytt.
- glemte å legge inn resepter, jeg måtte purre opp, stress for meg
- må betale samme pris som alle andre selv om de ikke gjorde en eneste UL undersøkelse der. Jeg måtte betale 1000kr hver gang hos en privat gynekolog på hjemplassen pga avstand. Synes de kunne trekt fra litt på prisen. Men sånn er det vel bare.
- ringer meg ikke opp når de sier de skal
- forskjellige beskjeder om når jeg skulle slutte på støttebehandling
- skjønner fortsatt ikke hva diagnosen min er, ikke sikkert de vet det heller, men sitter fortsatt igjen med mange spørsmål…

Fornøyd:
- trivelige ansatte
- flotte lokaler
- svarer raskt på mail (men ikke alltid på alt man lurer på så må man spørre igjen)
- villige og å åpne for å endre behandlingsplan når man ber om det

Jeg tok faktisk utredning via Medicus, så kan ikke svare på akkurat det. Men jeg kunne starta med stimulering ved første menstruasjon etter jeg bytta hvis jeg ønsket:happy:

Ser folk har litt ulike erfaringer her, og sånn vil det nok være. Jeg har ikke alder som en kompliserende faktor, men er ganske overvektig. Ble likevel godkjent for behandling begge steder, da jeg er frisk fysisk. Veldig glad de ser mer på hele bildet, enn kun et tall.

Medicus; Lite sett og hørt av leger der. Sykepleiere og andre ansatte gir god kontakt og informasjon men når man selv har en del kunnskap på feltet og lege blir oppfattet som noe arogant er det vanskelig med kommunikasjon. Gjorde et forsøk der og videre ble valget spiren (har vært i kontakt med de tidligere før oppstart ivf) da jeg opplevde og bli mer hørt og sett.

Spiren; Opplevde å bli hørt og sett men leger som ikke har lest journal når du kommer som nevt over. Selvom du har vært til flere konsultasjoner tidligere til samme lege følte jeg at hele min historikk var like ny igjen ved oppstart ivf. Ble gravid på første forsøk og betalte for en 3 pack. Savner mer oppfølging etter graviditet. Kanskje en ekstra ultralyd som en slipper å betale når en har betalt 70 k eller en telefon om hvordan svangerskapet har gått så langt.

Alt i alt er det pluss og negativt på begge plasser. Opplevde å få startet opp kjapt begge plassene. Pluss for triveligere atmosfære hos spiren og mer konfertable rom ved egguttak. Jeg ville gått for spiren igjen ivertfall selvom alt ikke er tipp topp men mye bra :happy: Men er ikke i tvil at Medicus får gjort samme jobben

Oppdaterer her itilfelle flere lurer på det samme. Forsøkte først å ta kontakt med medicus. Sendte inn sånn kontaktskjema/timebestilling på nettsiden deres på torsdag. Stod at de ringte dagen etterpå. Hørte ingenting så forsøke å ringe på mandag. Det ringte bare ut og ingen kontakt med de.. så sendte inn skjema på Spiren sine sider sent på mandag. Spiren ringte idag kl 10 og vi avtalte blodprøver og time rett etter det. Medicus ringte ikke lenge etter det, men sa da at siden de brukte så mange dager på og svare hadde jeg allerede laget avtale med spiren :)

Ikke fornøyd med oppfølgingen hos denne klinikken. Slurvete og uhygeniske. Du er en inntjeningsmulighet, ikke en pasient som skal ivaretas. Hyggelige sykepleiere, men du føler at du er en del av et pakkebåndopplegg. Jeg skulle ha reagert og stolt på magefølelsen min etter første undersøkelsen/pre-samtale vedrørende behandling hos denne klinikken. Under første undersøkelsen/pre-samtalen tok gynekologen på seg plasthanskene. Jeg lå klar til undersøkelse. Plutselig banket en kollega av gynekologen på døren. Gynekologen reiste seg da opp og åpnet døren med de samme plasthanskene. De stod så og snakket sammen en stund, mens jeg fortsatt lå klar til undersøkelse. Gynekologen lukket så døren igjen, med de samme plasthanskene. Hun presterte deretter å direkte foreta en undersøkelsen av underlivet mitt uten å skiftet de skitne plasthanskene sine! Plasthansker skal skiftes når du har tatt på dører og andre urene overflater. pga. faren for kontaminering og infeksjoner, særlig ved undersøkelse av underlivet og slimhinner. Jeg var i sjokk og klarte derfor ikke å si i fra, noe som egentlig ikke skal påhvile pasienten, men gynekologen. Videre oppfølging hos dem var heller ikke bra. Sykepleierne var tilgjengelige, men ikke gynekologene. Under administreringen av hormoner sjekket de ikke blodverdiene mine en eneste gang, selv ikke før egguttak. Jeg fikk store smerter under egguttaket fordi gynekologen traff en blodåre. Dette førte til at hun måtte legge et kompresjon inn i underlivet mitt for å stoppe blødningen, noe som var ekstremt smertefullt. Jeg lå tilslutt å gråt av smerte. Jeg tok opp at jeg hadde kommunisert at smertelindring før inngrepet var viktig for meg, og at smertelindringen under inngrepet var for dårlig. Det ble eks. ikke satt veneflon i tilfellet det var behov for å gi meg mer smertelindring. Jeg måtte derfor ligge å ha vondt mens den ene sykepleieren drev og romsterte rundt etter morfin, en sprøyten som hun deretter ikke klarte å sette inn i noen av armene mine. Jeg måtte derfor tilslutt få morfinen i låret. Etter inngrepet tok jeg opp at rutinen og smertelindringsbehandlingen var for dårlig, men fikk til svar at de «tross alt hadde gitt meg mye smertestillende.» «De kunne ikke ha gjort noe mer for å lindre smertene.» Dette stemmer ikke. Jeg har vært igjennom andre inngrep tidligere uten å lide. Svaret til denne gynekologen er et godt eksempel på medisink gaslighting og total ansvarsfraskrivelse. Smertelindring er ekstremt viktig under et inngrep. En spesialist med respekt for pasienten sin og virket sitt vil sørge for å ivareta pasienten under et inngrep. Du skal ikke traumatiseres ved et inngrep og/eller medisinsk personell. Den usympatiske ansvarsfraskrivelsen fra gynekologen bekrefter hvordan denne klinikken opererer. Spiren fikk for øvrig tilsyn i 2016 av Helsetilsynet. Rapporten viser to avvik når det gjelder rutiner og håndtering av biologisk materiell. De burde gå igjennom de medisinske rutinene sine, og måten de behandler pasientene sine på. Dessverre er barneønsket hos mange så stort at slike klinikker som Spiren kan operere på den måten her. Jeg ser for øvrig at de har gitt meg paralgin forte som smertelindring etter inngrepet, tross at jeg har opplyst om i mine skjemaer om at jeg er allergisk mot paralgin forte. Vi har betalt totalt kr. 70.000 for å få en slik «behandling.»

Back
Topp