Takk, den skal jeg se. Jeg har alltid følt at det ikke er bra med mye spilling og skjermtid. Vi har f. Eks aldri skaffet nettbrett, men det blir jo mye tv-titting skal jeg innrømme. Og forandringen jeg har sett i eldstemann etter at han fikk begynne å spille er skremmende.
Det er helt utrolig hvor fort dataspill hekter mange. De mister helt tidsbegrepet og tror de har spilt i en halvtime når det har gått fire. Hjernen sløves også så de greier ikke konsentrere seg om lekser og gjøremål. Matsøpla havner i plastikken, interessen for å dusje og skifte klær og spise sammen med familien istedetfor foran dataen blir fraværende.
Er flere FAU- utvalg som har arrangert seminar om dette og det har blitt kalt: Barn og digital rus!
Der har de pekt på viktigheten av at mobiler ikke blir med på soverommet om kvelden, nettbrett etc. Og at spilling ikke er kveldens siste økt, fordi at det er så vanskelig for hjernen å skru av etterpå. Så da havner barnet i en dårlig hekt og runddans.
At foreldrene engasjerer seg i barns spilling har vært et av rådene og ha klare grenser.
Her i huset måtte JR spise og gjøre lekser først og så hadde vi en samtale om hvor lenge han skulle spille den dagen. Regelen var sånn: om han ble sint og ikke ville slutte, så kom han til å miste 30 min. spilletid neste dag. Det samme dagen etter og dagen etter o.s.v. Så med dårlig oppførsel ville det bli svært lite spilletid igjen.
Han fikk nedtelling av tid på sin klokke og jeg satte også synkronisert alarm på min. Det hendte seg at jeg gikk innom rommet og satt litt sammen med ham og hørte litt hvordan det gikk så fikk han vist seg fram for mor og pratet litt om det han holdt på med. Samtidig minnet jeg ham på at det nå er en time igjen f. eks. og at jeg gledet meg til å høre mer når han er ferdig.
Nå er min sønn ganske stor så nå har jeg mer øye på at han har et sunt forhold til data. D.v.s. at han oppfører seg pent som person, at han har god egenpleie, spiser fornuftig mat, gjør lekser og har andre interesser utenom data.
Han har heldigvis aldri vist tegn på avhengighet og det er nok vanskeligere for foreldre som har barn som havner i det mønsteret. Da er tidlig innsats veldig viktig og foreldreengasjement og grensesetting alfa og omega. Det kan høres slitsomt ut, men det blir ikke bedre over tid så slitsomheten kommer bare til å øke om man ikke får gjort noe.
Det er mye fokus på dette nå og mer hjelp å få. Her er en link til noen å.snakke med som har innsikt i problematikken dersom du føler at ditt barn er i denne faresonen:
https://hjelpelinjen.no/dataspill/
Det er tøft å kjempe mot data! Håper dette løser seg så både JR og dere finner en balanse alle kan leve med. Gode tanker <3