Spiller barnet ditt mye tv/data spill?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
Ingenting foreløpig, litt på ipad i perioder. Får han over på annet hvis det blir lenge. Men blir nok litt begrensninger når han blir eldre ja :-)

Vi har veldig klare begrensninger på spilletid (gutter 4 og 7 år). Vi opplever at de velger kun spilling dersom de får velge selv, og må derfor "tvinges" til å gjøre andre ting.

Nå kan de velge mellom barne-tv eller iPad fra 18-18.30 på hverdager. I helgene får de like mye iPadtid som den tiden de tilbringer utendørs. Altså, er de ute en time kan de spille en time.

Jeg aner ikke om dette er fryktelig strengt?

Guttene er i alle fall innforstått med og har akseptert reglene, så det er lite diskusjoner om spilletid.

Eneste sånt vi har et et puslespill og memo på ipaden, og noen bokstavspill. Spiller kanskje 30 min i måneden, så nei, de spiller ikke mye. Har ikke behov for å begrense de enda, de er ikke så ivrige

Vi har veldig klare begrensninger på spilletid (gutter 4 og 7 år). Vi opplever at de velger kun spilling dersom de får velge selv, og må derfor "tvinges" til å gjøre andre ting.

Nå kan de velge mellom barne-tv eller iPad fra 18-18.30 på hverdager. I helgene får de like mye iPadtid som den tiden de tilbringer utendørs. Altså, er de ute en time kan de spille en time.

Jeg aner ikke om dette er fryktelig strengt?

Guttene er i alle fall innforstått med og har akseptert reglene, så det er lite diskusjoner om spilletid.

Syns det hørtes ut som gode, fornuftige regler jeg !

Ja. Han har for mye skjermtid, men siden både pappan og jeg er gamere og spiller til dels mye selv er det vanskelig å være for kritisk/restriktiv.
Vi har dog satt foten skikkelig ned og kuttet kraftig i tilgjengelig skjermtid og -valg på hverdager - det er forskjell på barne-TV på NRK Super og superstressa Minecraft-musikkvideoer på Youtube, og PC-spilling er nå forbeholdt helgene.
Vi endret innstilling fra "om du ikke oppfører deg kutter vi i skjermtiden" til "om du ønsker noe ut over barne-TV, må du gjøre deg fortjent til det".

Jr. er hos meg to helger av tre, og jeg sliter med kronisk søvnløshet. Derfor får han oftest lov til å låne iPad/PC noen timer om morgenen mens jeg sover lenger - alternativet er en psykotisk mor. :p
Når jeg har sovnet 05 er jeg IKKE i form til å stå opp med sjuåringen klokka 6.
En gang i blant går, men når jeg går med konstant søvnunderskudd og allerede er helt på knærne når helgen kommer, må jeg bare overleve på et vis.
Så han får i stor grad spilt fra seg da, og setter derfor stor PRIS på at jeg sover lenge, fremfor at jeg står opp og setter punktum for PC-spillingen... ;)

Han et bare 4 så nei, men får ha iPaden mens han spiser frokost

Yngste spiller ikke, hun ser tv på ipad.
De fikk wii i høst, og eldste spiller litt. Nå merker vi at interessen tar seg opp, så i helga skal vi sette oss ned sammen og bli enige om noen regler for spilletid. Det var ikke vits med begrensninger så lite som han spilte i starten.

Hun begrenses på ipad /tv også

Har ikke dataspill/tv-spill. Så ingenting her. For tlf får de ikke låne.

her er det lørdag å søndag morgner med ipad uke dagene er det barne tv i en time eller pad i en time etter leksene er gjort. vår har epilepsi så derfor ekstra viktig å være litt streng :)

Nei, han spiller ikke så mye, så det er ikke behov for den store begrensningen uansett. Han spiller litt på iPad og Wii U, men alt er kontrollert av meg. Han er en utegutt som elsker å være ute, dermed kan han trygt få lov til å spille noe tv-spill og på iPad uten at det er noe problem :).

Nei, hun spiller veldig lite. Hun får spille litt på mobilen når vi er ute å spiser. Men liker best å se ansiktet hennes uten skjermlys i ansiktet.

Vi setter begrensninger på iPad, ds og annen skjermtid. Har vi fritt frem blir det ikke lekt her. Og ungene blir sure og grinete.
De får se tv på morgenen og spillkonsoller kan det belønnes med.

Back
Topp