Spille for barnet i magen.

Janecs79

Første møte med forumet
Jeg bruker vibrafun appen når eg spiller for jenta i magen min. Det er bra for barnet som kan kjenne igjen lyder og sanger når ho er f

Mrs Lutz skrev:
hadde heller satt på noe ordentlig musikk... 

Mrs Lutz skrev:

Sign.....

Dessuten ikke særlig lurt å ha tlf med stråling sånn oppi magen mye vell?

Og skjønner ikke hvorfor barn skal kunne "kjenne igjen sanger og musikk" etter fødsel egentlig?
Og hvordan vet man at "ÅH, denne sangen kan lille Ola på 1 uke"-

DenicaD skrev:

Mrs Lutz skrev:

Sign.....

Og skjønner ikke hvorfor barn skal kunne "kjenne igjen sanger og musikk" etter fødsel egentlig?

en unge jeg pleide å sitte barnevakt for når han var baby var aldri vanskelig å legge. han kunne hyyyyyle, men med en gang jeg satte på cd med en sang som moren hadde hørt på repeat ofte på slutten av svangerskapet så ble det HELT stille på sekunder! helt merkelig og veldig facinerende:)

forskning viser også at nyfødte babyer kjenner igjen mors stemme. de snur seg automatisk etter stemmer - men spesielt mors stemme, både med hodet og øynene. i tillegg har de registert gjenkjennelse av mors stemme ved sutting på smokk. altså barnet sutter mer når de hører en kjent stemme (også far, men spesielt mor). så jo nyfødte barn kjenner igjen lyder fra magen. det finnes bola med lyd i man kan henge i kjede. men at mor (og far og søsken) synger for babyen eller at man spiller de samme sangene for babyen kan man bruke som trygghetsfølelse etter fødsel. men for å kjenne igjen en melodi ville jeg hatt den litt mer stabil enn urytmisk trykking på tlf liksom.

DenicaD skrev:

Mrs Lutz skrev:

Sign.....

Jeg skjønner hvorfor man spiller sanger som barnet kan kjenne igjen, men hvorfor noen vil la den forferdelige lyden der være det som evt. roer babyen, DET skjønner jeg ikke. Da hadde jeg heller sunget selv eller satt på en fin cd...

Omg. 

DenicaD skrev:

Mrs Lutz skrev:

Sign.....

Nevøen min elsket Strawberry Fields Forever av Beatles som søstera mi spilte for ham igjen og igjen i magen. Roet seg alltid fint ned når han hørte den.

Vi prøvde det samme med eldstejenta, men fikk ikke samme effekten. Hun er glad i musikk, men jeg merket ikke noe til noe gjenkjennelse. Så det er kanskje litt individuelt...?

Mrs Lutz skrev:

Det der var ikke akkurat musikk ...

Her synger vi noen faste nattasanger hvær kveld til jenta på 4 år. Det har jeg gjort hele svangerskapet, å lenge før den tid og. En del av leggerutinen. Så det blir spennende å se om lillegutt i magen kjenner igjen og roer seg til de sangene vi synger om kvelden :)

For alle som er intressert i emnet vil jeg anbefale Jon Roar Bjørkvold sin bok Skilpaddesang blant annet eller Det musiske mennesket. Han er en anerkjent musikkterapaut og har forsket blant annet på premature barn og musikk og dens positive virkning på barnet. Jeg er kjempeintressert i emnet og har egentlig en drøm om å studere musikkterapi.

Men anyway, jeg sang og spilte gitar for jenta mi (de samme sangene) fra ca uke 20 i magen og jeg har aldri sett barn roe seg ned så fort som da jeg begynte å synge disse sangene! Det var nesten helt magisk. Fremdeles så blir hun helt stille og rolig av disse sangene og hun er nå 2,5år.

Jeg ville også sunget eller spilt "ordentlig" musikk for barnet. Men uansett, syng for ditt ufødte barn!!

Back
Topp