Spille blåseintrument og gravid?

Siame

Blir kjent med forumet
Jeg spiller walthorn på relativt høyt nivå, og en av de tingene horn er mest kjent for er høyt trykk og mye bruk av magen. Det kanskje ikke så lurt? Allerede nå kjenner jeg at trykket merkes på en litt annen måte enn "vanlig". Jeg vet de fleste spiller en stund mens de er gravide, men er det noen som vet om gode kilder på hvor lenge det er greit å fortsette å spille? Jeg har ikke møtt noen andre gravide hornister heller :-S Jeg har noen store konserter og konkurranser jeg helst vil være med på, men planleggingen av reportoar og øving starter omtrent nå :smiley-angelic001

Jeg er ikke lege eller har noen kompetanse på område egentlig, men Spiller selv fløyte og vi spiller i 2 divisjon. Hos oss har vel egentlig alle spilt så lenge de har orka. Ei var med på siste spilloppdrag 3 dager på overtid og født 2-3 dager etter det, ho spiller trompet. Jeg var med i NM på våren som siste jeg gjorde og fødte i begynnelsen av juni i fjor. Da orka ikke jeg mer. Men det er jo forskjell på instrumenter og hvordan man bruker magen og lufta. Vil tro at hvis du føler det er greit, så er det greit, men hør med jordmor eller lege. Vil tro de har et mye bedre svar enn meg :)

Er ikke instrumentalist, men utøvende sanger og Sanglærer! Tror vel problemet som regel oppstår mot slutten fordi magemusklene og bilmuksklaturen forskyver seg for å gi plass til babyen, som vokser. Så det kan som for dere instrumentalister være ganske tungt for oss sangere fra midten og til slutten av svangerskapet. Får liksom en følelse av mangel på støtte, siden støttemusklene sklir ut mot sidene. Men det er nok ikke direkte skadelig, men man må jobbe dobbelt så hardt. :-) de fleste av mine korist kollegaer har jobbet med sang ganske langt ut i svangerskapet, men når kroppen sier i fra at det ikke går lenger, så gir man seg naturlig. Da er det vel vonde bein, vond rygg og andre ting som også er med på å spille inn på når det er stopp :-)