Skjønner godt at det kan oppleves mye å gå til kontroll hver uke! Er i samme situasjon, i mitt tilfelle fordi babyen er liten. Er selvfølgelig glad og takknemlig for at de passer så godt på, men det betyr ikke at det ikke kan føles slitsomt for det. I forkant av hver undersøkelse blir jeg alltid ganske spent på hvordan det ser ut denne gangen. Har skjønt det sånn at hvis veksten f.eks. skulle stoppe helt opp så kommer fødselen til å bli satt i gang, og selv om det er worst case scenario og ganske usannsynlig, så er det litt nervepirrende å tenke på. Velger å ikke bekymre meg alle de dagene hvor jeg ikke er på kontroll så lenge jeg kjenner godt med liv.
Å kreve en ekstra sjekk fordi folk bemerker at magen er stor synes jeg høres voldsomt ut, men man kan selvsagt be om en ekstra kontroll hvis man er bekymret for barnet i magen på noen som helst måte. Det er forøvrig helt normalt at SF-målet varierer etter hvem som tar målet, og det i seg selv forteller ihvertfall meg at variasjoner innenfor normalen ikke er noe å henge seg opp i. Personlig har jeg inntrykk av at SF-målet ikke er en særlig god indikator på størrelsen på barnet. Det er ihvertfall ikke nødvendigvis noe samsvar mellom SF-mål og hvordan andre opplever størrelsen på magen. Selv hadde jeg ikke synlig mage før jeg var vel syv mnd på vei og folk synes fremdeles magen er veldig liten, men SF-målet mitt har hele veien ligget over gjennomsnittet. At folk flest (ikke helsepersonell som har erfaring med gravide) opplever magen min som liten og at jeg faktisk bærer på en liten baby tenker jeg først og fremst er en tilfeldighet.