Spennende/skummelt

Nurre

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Vel, vi har fått beskjed om at guttungen er så stor. Symfysemålet mitt ble målt lav av jordmor og ble sendt på umtralydsjekk, men når de målte godt og flere ganger på ultralyd, så fikk de sjokk!! De har målt flere ganger, og jeg skal inn imorgen også. Guttungen er målt 27 % over gjennomsnittet og de lurer på om termindato er riktig eller om de bare må sette meg i gang før termin.
Kjenner det er litt kjedelig å bare gå på sjekk hver uke, spent og nervøs fordi jeg ikke vet hva de vil si/gjøre.. Men likevel litt spennende.

Min var målt til 26% over og ut kom ein herleg pjokk på 4480 gr for over 14 år sidan :Heartblue
Men min mage var stor da, vertfall slik eg hugsar det.. Forstår at det er kjedeleg å gå oftare til kontroll men får heller tenkje som så at dokke begge vert passa ekstra godt på!! Lykke til!

Oj så spennende!! Jeg er så innmari usikker på dette selv, at jeg nesten har lyst å kreve en ekstra sjekk. Har ikke vært på noe ekstra siden OUL, men har bare hatt forskjellige folk på alle kontrollene etterpå, og ser at symfysemålet varierer veldig. Nå sist var det plutselig under streken, men jordmor var ikke bekymret siden det fortsatt ligger på normal.. men jeg føler selv at baby er stor, og alle sier magen min er gigantisk (det er vel en typisk kommentar man får men..). Kjenner jeg bare blir så usikker selv. Skal nevne det for legen neste kontroll. Kanskje klarer jeg mase meg til en ekstra sjekk :p

Så bra at de oppdaget at han er en del over snittet og at du får tettere oppfølging! :)
Hvor mange kg vil han være til termin dersom du går helt til termin?

Samme spørsmål som Lil-17 :happy:

Vel, vi har fått beskjed om at guttungen er så stor. Symfysemålet mitt ble målt lav av jordmor og ble sendt på umtralydsjekk, men når de målte godt og flere ganger på ultralyd, så fikk de sjokk!! De har målt flere ganger, og jeg skal inn imorgen også. Guttungen er målt 27 % over gjennomsnittet og de lurer på om termindato er riktig eller om de bare må sette meg i gang før termin.
Kjenner det er litt kjedelig å bare gå på sjekk hver uke, spent og nervøs fordi jeg ikke vet hva de vil si/gjøre.. Men likevel litt spennende.

Vet du hvilken percentil han ligger på på vekstskjemaet? Og hvor mye er han estimert til nå ift uke?
Er jo heldigvis veldig mye bedre enn at han skulle vært veksthemmet :)

Vet du hvilken percentil han ligger på på vekstskjemaet? Og hvor mye er han estimert til nå ift uke?
Jeg lurer også på dette.

Bra de følger deg ekstra opp! Vet du hvorfor symfysemålet var lavt? Har du lite fostervann eller noe?

1% over er 35 gram, så då blir 27% 945 gr over normalen. Dvs ca 4445 gr til termin.
Ikkje sikkert dette er rett men det er slik eg har forstått det :)

Skjønner godt at det kan oppleves mye å gå til kontroll hver uke! Er i samme situasjon, i mitt tilfelle fordi babyen er liten. Er selvfølgelig glad og takknemlig for at de passer så godt på, men det betyr ikke at det ikke kan føles slitsomt for det. I forkant av hver undersøkelse blir jeg alltid ganske spent på hvordan det ser ut denne gangen. Har skjønt det sånn at hvis veksten f.eks. skulle stoppe helt opp så kommer fødselen til å bli satt i gang, og selv om det er worst case scenario og ganske usannsynlig, så er det litt nervepirrende å tenke på. Velger å ikke bekymre meg alle de dagene hvor jeg ikke er på kontroll så lenge jeg kjenner godt med liv.

Å kreve en ekstra sjekk fordi folk bemerker at magen er stor synes jeg høres voldsomt ut, men man kan selvsagt be om en ekstra kontroll hvis man er bekymret for barnet i magen på noen som helst måte. Det er forøvrig helt normalt at SF-målet varierer etter hvem som tar målet, og det i seg selv forteller ihvertfall meg at variasjoner innenfor normalen ikke er noe å henge seg opp i. Personlig har jeg inntrykk av at SF-målet ikke er en særlig god indikator på størrelsen på barnet. Det er ihvertfall ikke nødvendigvis noe samsvar mellom SF-mål og hvordan andre opplever størrelsen på magen. Selv hadde jeg ikke synlig mage før jeg var vel syv mnd på vei og folk synes fremdeles magen er veldig liten, men SF-målet mitt har hele veien ligget over gjennomsnittet. At folk flest (ikke helsepersonell som har erfaring med gravide) opplever magen min som liten og at jeg faktisk bærer på en liten baby tenker jeg først og fremst er en tilfeldighet.

Både jeg og min svigerinne hadde symfysemål som var helt på linja. Ut kom babyer på 4,7 og over 5 kilo, og selv om vi hadde forventet oss babyer på rundt 4 kg så ble vi nok alle ganske tatt på senga i forhold til hvor store de faktisk var. Vi fødte begge vaginalt, jeg klarte meg uten vakum og tang (og epidural), men mener min nevø måtte tas med en av delene (han har slektrekorden på over 5 kg). Mi var 54 cm lang og nevøen var 57 cm (!), så de var jo ganske lange også.

Det er jo klart at fødselen var hard, spesielt siden det var førstemann. Yngste var 700 gram mindre og hadde 2 cm mindre hodemål (37 vs 39) så hun ploppa bare ut selv om hun også var rett over 4 kg.

Fordelen med store barn (sies det) er at de sover godt. Mi eldste sov hvertfall natta gjennom da hun var 7 dager gammel :happy:

Skjønner godt at det kan oppleves mye å gå til kontroll hver uke! Er i samme situasjon, i mitt tilfelle fordi babyen er liten. Er selvfølgelig glad og takknemlig for at de passer så godt på, men det betyr ikke at det ikke kan føles slitsomt for det. I forkant av hver undersøkelse blir jeg alltid ganske spent på hvordan det ser ut denne gangen. Har skjønt det sånn at hvis veksten f.eks. skulle stoppe helt opp så kommer fødselen til å bli satt i gang, og selv om det er worst case scenario og ganske usannsynlig, så er det litt nervepirrende å tenke på. Velger å ikke bekymre meg alle de dagene hvor jeg ikke er på kontroll så lenge jeg kjenner godt med liv.

Å kreve en ekstra sjekk fordi folk bemerker at magen er stor synes jeg høres voldsomt ut, men man kan selvsagt be om en ekstra kontroll hvis man er bekymret for barnet i magen på noen som helst måte. Det er forøvrig helt normalt at SF-målet varierer etter hvem som tar målet, og det i seg selv forteller ihvertfall meg at variasjoner innenfor normalen ikke er noe å henge seg opp i. Personlig har jeg inntrykk av at SF-målet ikke er en særlig god indikator på størrelsen på barnet. Det er ihvertfall ikke nødvendigvis noe samsvar mellom SF-mål og hvordan andre opplever størrelsen på magen. Selv hadde jeg ikke synlig mage før jeg var vel syv mnd på vei og folk synes fremdeles magen er veldig liten, men SF-målet mitt har hele veien ligget over gjennomsnittet. At folk flest (ikke helsepersonell som har erfaring med gravide) opplever magen min som liten og at jeg faktisk bærer på en liten baby tenker jeg først og fremst er en tilfeldighet.
Enig! Her har symfysemålene mine ligget over snittet hele veien men på mål og vektestimering på ul fikk vi beskjed om at hun var under snittet i vekst. Så magemålet er ikke synonymt med veksten hos barnet i hvertfall :-)
Og jordmora vi går til har vært veldig opptatt av at det kun er hun som skal ta symfysemålene fordi man måler på ulike måter også :-)

Spennende å følge utviklingen her! Vår lille er også målt over, først 11 % og nå 20 %. Blir UL annenhver uke framover, og mulig igangsetting 2 uker før. Født stort barn tidligere, og får derfor ekstra oppfølging nå. Spent på hvordan det ser ut på tirsdag!

Min var målt til 26% over og ut kom ein herleg pjokk på 4480 gr for over 14 år sidan :Heartblue
Men min mage var stor da, vertfall slik eg hugsar det.. Forstår at det er kjedeleg å gå oftare til kontroll men får heller tenkje som så at dokke begge vert passa ekstra godt på!! Lykke til!
Oj se der ja. En skikkelig god klomp :happy:
Kontrollene gjør meg ingenting, men all den drøyinga og ingen klare beskjeder som er litt kjedelige. Får bare vente og se til imorgen vertfall.

Oj så spennende!! Jeg er så innmari usikker på dette selv, at jeg nesten har lyst å kreve en ekstra sjekk. Har ikke vært på noe ekstra siden OUL, men har bare hatt forskjellige folk på alle kontrollene etterpå, og ser at symfysemålet varierer veldig. Nå sist var det plutselig under streken, men jordmor var ikke bekymret siden det fortsatt ligger på normal.. men jeg føler selv at baby er stor, og alle sier magen min er gigantisk (det er vel en typisk kommentar man får men..). Kjenner jeg bare blir så usikker selv. Skal nevne det for legen neste kontroll. Kanskje klarer jeg mase meg til en ekstra sjekk :p
Hehe, bare til å høre, kanskje du kan få en ekstra sjekk. Du må vertfall ikke henge deg opp i hva andre syns eller sier om magen for det varierer så mye ut ifra hvor mye man har lagt på seg, veier, fostervann osv. Men spør hvis du er usikker og ønsker å vite litt mer :happy:

Personlig har jeg inntrykk av at SF-målet ikke er en særlig god indikator på størrelsen på barnet. Det er ihvertfall ikke nødvendigvis noe samsvar mellom SF-mål og hvordan andre opplever størrelsen på magen. Selv hadde jeg ikke synlig mage før jeg var vel syv mnd på vei og folk synes fremdeles magen er veldig liten, men SF-målet mitt har hele veien ligget over gjennomsnittet. At folk flest (ikke helsepersonell som har erfaring med gravide) opplever magen min som liten og at jeg faktisk bærer på en liten baby tenker jeg først og fremst er en tilfeldighet.

Samme til meg sist svangerskap! Magen kom ikke tydelig før uke 32 og eneste folk kommenterte var hvor liten den var mens SFmål var alltid over gjennomsnittet. Når jeg hadde 3 uker igjen til termin kommenterte jeg at jeg håper ikke det var meldte til han meldte ankomst. Fikk da kommentarer på av andre "enn å ønske seg prematur barn, la barnet gå til uke 38 før du kommer med slike kommentarer, og jeg som enda hadde lenge igjen osv" nei....SFmål og str på mage henger ikke sammen

Så bra at de oppdaget at han er en del over snittet og at du får tettere oppfølging! :)
Hvor mange kg vil han være til termin dersom du går helt til termin?
Ja det er selfølgelig veldig godt de følger opp. Det setter vi pris på. Bare veldig nysgjerrig på hva som skal gjøre videre og hvordan det vil bli :happy:
De forklarte litt om hvordan man kunne regne det ut, men jeg husker ikke. De har nevnt at det regnes ut som han vil være ca mellom 4600-4800 hvis jeg går til termin. De snakker ikke mye om vekt men heller prosent, så husker ikke så godt.

Ja si det. De har nevnt det, men ikke notert det ned i papirene mine. De har forklart hvordan vi kan regne ut ca til termin, og ca hvordan han ligger an nå, men jeg skjønte det ikke helt. De noterer alt ned med prosent på papirene mine.

Jeg lurer også på dette.

Bra de følger deg ekstra opp! Vet du hvorfor symfysemålet var lavt? Har du lite fostervann eller noe?

Symsyfemålet var lavt pga jeg har lite fostervann ja. Og fordi han lå med ryggen mot min rygg når det ble målt. I tillegg har han festet seg godt ned i bekkene og da synker magen også :happy:

Nå har jeg også bare blitt målt av jordmor og ikke noen andre, så det hadde ikke noe med det å gjøre. Var i grunn derfor Hu ble litt bekymret og sendte meg på sjekk.

1% over er 35 gram, så då blir 27% 945 gr over normalen. Dvs ca 4445 gr til termin.
Ikkje sikkert dette er rett men det er slik eg har forstått det :)
Ja nesten. Vi fikk beskjed om at han ligger på ca mellom 4600-4800 til termin. Hvis ikke jeg husker feil. De notere jo ikke ned i tall av vekt men prosent.

Back
Topp