Spekeskinke

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Spiste pizza i dag som det hadde blitt lagt spekeskinke på etter den kom ut av ovnen. Jeg tok av bitene med spekeskinke, men kom til å tenke på at det kanskje ikke var lurt likevel siden det jeg spiste har vært i kontakt med spekeskinken? Så nå har jeg full panikk :wacky: Noen som vet?

Selv om spekeskinke er på "nei"-listen i Norge kan du nok slappe helt av :) Ja, det er en sjangse for Listeria og Toxoplasma, men sjangsen er svært lav da matsikkerheten i Norge er generelt svært høy. Matanbefalingene handler mer om å være føre var. Sjangsen for at akkurat den biten du fikk hadde en eller begge av de to er minimal og sjangsen for kontaminering er enda mindre, så du trenger ikke bekymre deg :)

Det betyr så klart ikke at jeg anbefaler deg å spise spekemat videre, men ja, dette lille uhellet gikk nok helt fint!

Selv om spekeskinke er på "nei"-listen i Norge kan du nok slappe helt av :) Ja, det er en sjangse for Listeria og Toxoplasma, men sjangsen er svært lav da matsikkerheten i Norge er generelt svært høy. Matanbefalingene handler mer om å være føre var. Sjangsen for at akkurat den biten du fikk hadde en eller begge av de to er minimal og sjangsen for kontaminering er enda mindre, så du trenger ikke bekymre deg :)

Det betyr så klart ikke at jeg anbefaler deg å spise spekemat videre, men ja, dette lille uhellet gikk nok helt fint!
Nei selvfølgelig! Jeg spiser ikke spekmat uansett heldigvis så det er ikke noe problem :) Tusen takk for betryggende ord!

Tror du skal senke skuldrene, i kontakt er ikke samme som å spise. Så trekk pusten og slapp av :)

Back
Topp