Spekeskinke!

*IdaMor*

Elsker forumet
Har sååå lyst på spekeskinke nå! Er på grensen til å pakke det ned i fødebaggen :P (satt litt på spissen)
Vet man ikke skal spise spekemat når man er gravid, men sist gang jeg gikk gravid, så ble jeg innlagt påsykehus (føden) , der fikk jeg servert grøt med spekemat.. og de sa jeg kunne spise det... Er det noe forskell mellom den spekematen og den man får i butikken? Har såååå lyst på! :P

Nei, jeg har spist salami gjennom hele svangerskapet mitt jeg.. Så lenge det ikke er gått ut på dato eller noe sånt, spiser jeg det.. :P Jordmor har heller ikke sagt noe om det, hun spiste det selv i sine svangerskap.. Så spekemat kan jeg også fort finne på og spise.. ;)

Jeg var hos jordmor sist uke, og spurte ang dette. Hun sa det er myyye hysteri rundt dette, og at man skal bruke sunn fornuft. Om maten er vakumpakket og har god holdbarhet så var det trygt å spise. Om du er veldig redd kan du fryse ned pakken i 3 døgn før du spiser den.
Det er verre med den fisken og osten vi ikke skal spise.
Det er større sjangs å bli smittet av dårlige bakterier på dårlig vasket potet foreksempel.

Hmmm. Da tror jeg at jeg fryser det! Må jo si, at før jeg fant ut at jeg var gravid, så spiste jeg jo som vanlig gikk jo bra det å :
Forrige svangerskap spiste jeg flere pakker med salami.. men etter gutten kom ut, tenkte jeg over at det gikk under spekemat kategorien :P

Jeg holder meg til anbefalingene. Det som er dumt med disse bakteriene er at vi voksne nok ikke kommer til å merke så mye hvis vi blir smittet, men for de små kan det bli alvorlig.. Ikke for å skremme, altså. Salami er det gjerne litt annerledes med, da den ofte er behandlet på noe vis før den selges. Spekeskinke er jo bare saltet og hengt opp. Men den kan fryses og dermed spises.

Jeg har valgt å la være, og kjære folk, det er så utrolig godt når ungen er ute og jeg igjen kan spise skinke og brie og all slags mat! Jeg gleder meg :)

Jeg har valgt å la være, og kjære folk, det er så utrolig godt når ungen er ute og jeg igjen kan spise skinke og brie og all slags mat! Jeg gleder meg :)

Hehe ja er jo ikke lenge igjen... men åååå så lyst jeg har på! vet at vist jeg spiser det, så får jeg dårlig samvittighet :/ Får få pappaen til å dra på butikken etter at lillebror er født :P

Hehe ja er jo ikke lenge igjen... men åååå så lyst jeg har på! vet at vist jeg spiser det, så får jeg dårlig samvittighet :/ Får få pappaen til å dra på butikken etter at lillebror er født :p
Mamma hadde med en stoor pakke med spekeskinke på føden til meg. Nydelig!

Jeg har sagt at jeg SKAL ha et fenalår i barselgave:D
Men egentlig så holder det med en pakke spekeskinke eller oppskjært fenalår;)

Sent from my GT-N7000 using BV Forum

Jeg har sagt at jeg SKAL ha et fenalår i barselgave:D
Men egentlig så holder det med en pakke spekeskinke eller oppskjært fenalår;)

Sent from my GT-N7000 using BV Forum

det var barselsgaven sin det ;)

Jeg bruker også sunn fornuft denne gangen, da legen anbefalte meg å spise det for å då i meg nok salt, da jeg hadde ekstremt lavt bt. Det er nok veldig mye hysteri rundt det, men alle må ta et valg de kan stå inne for. Jm sa også at det ikke var noe problem så lenge jeg ikke spiste gammelt og dårlig oppbevart. Tror nok jeg kommer til å smake på fenalåret jeg ja ;) Er uansett i 1. Trimester de bakteriene er farligst. Og viss vi får de i oss, får vi sykdomsfølelse.

Jeg fikk og beskjed om at det fint kunne spises og det var jordmor som sa. Men skulle spise med måte. Dette er jordmor som har ansvar for hele fødeavdelingen der vi bør og for alle jordmødrene. Jeg har spist fenalår:) var helst i første trimester dette ikke burde spises noe særlig av.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Blir lettere forvirret av alle restreksjoner vi må forholde oss til som gravid! IKKE spis det! Spis mye av dette! Men pass på å ikke få i deg det!
Hjælpe meg :P Kan jo snart ikke spise noe :P

Back
Topp