Spekepølser - gode nyheter:)

Side

Glad i forumet
VIP
Jeg kom over et innlegg på Barn i magen, der noen hadde kontakta jordmora ang saltpølse. Jordmora hadde igjen tatt kontakt med Nortuga, produsent av bl.a. spekepølser. Her er svaret fra jordmora:)

Hei du!

På matportalens side er saltpølse/salami oppført under spekemat og ting man bør unngå å spise i svangerskapet (om ikke du steker den).
Jordmor Siri har imidlertid skaffet denne nye informasjonen fra produsent:

"Etter å ha vært i kontakt med Nortura, en sammenslåing mellom flere produstene av blant annet kjøtt i Norge, viser det seg at det er to gode grunner til at man faktisk kan spise salami og en mange andre kjøtt produkter:
Her kan du lese hva Beate Folgerø, kvalitetssjef i Nortura sier om spekemat og salami:
"Vi varmebehandler ikke våre spekpølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser. Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av får gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten."

Dette betyr at alt kjøtt som har vært frosset før det selges i butikken ikke kan ha toxoplasma gondii i seg og er derfor trygt å spise. Dersom du kjøper kjøtt fra mindre produsenter kan det være greit å sjekke om det har vært frosset først før du spiser det, hvis det ikke blir gjennomstekt eller gjennomkokt i tilbredelsesprosessen. De fleste har egne nettsider der du finner svaret, alternativet kontakt opplysniger så du kan spørre dem."

Så det er jo gode nyheter for alle dere som så gjerne vil spise salami:) Deriblandt meg:D

Jeg kommer til å holde meg unna det likevel kjenner eg...

Jeg klarer fortsatt å holde meg unna i 5 mndr til jeg og, en venninne av meg har en far som jobber i Gilde og han sier gravide skal holde seg unna.

Frister utrolig!!! Men vet ikke om jeg tør...må "tygge" litt på den.
Er egentlig det eneste jeg har lyst på på skiven. Hadde pizza med spekeskinke på i dag, det er utrolig godt!

Altså, jeg har spist salami hele tiden jeg. Det er så mye gravide ikke får "lov" til og spise og gjøre, at jeg blir bare ør. Så jeg gjør akkurat som før jeg, utenom og drikke alkohol da. Om ti år vedder jeg på at gravide kun får lov til og spise salat og drikke vann i ni mnd.

Jeg diskuterte dette med min lege, og han sa at sjansen for smitte var minimal. Egentlig større sjanse for å komme i bilulykke.
Og det er jo ikke ofte en hører om disse smittene i Norge, men det har skjedd.
Så det må jo egentlig her enkelt avgjøre om de er villig til å ta den lille sjansen...mest sannsynlig skjer det ingenting, men det kan skje...

Vanskelig på en måte, men egentlig ikke

Jeg spiser trønderfår omtrent daglig. Det er det eneste pålegget jeg klarer å få i meg, derfor gjør jeg det. Jeg kan ikke se at smittefaren skal være så stor. Men jeg spiser det alltid mens pakken er så og si nyåpnet da. derfor ligger det tre åpnede pakker i kjøleskapet. Har hørt at hvis man skal spise det, bør det være ferskest mulig. 

Jeg spiser flere andre ting som ikke er anbefalt også, sjeldent dog, men likevel. Dette er mitt tredje svangerskap, og jeg har gjort akkurat det samme med de to andre. Denne gangen tar jeg 3-4 toxoprøver, men det er mest i forbindelse med  utenlandsturer. 

tonjeponje91 skrev:
Altså, jeg har spist salami hele tiden jeg. Det er så mye gravide ikke får "lov" til og spise og gjøre, at jeg blir bare ør. Så jeg gjør akkurat som før jeg, utenom og drikke alkohol da. Om ti år vedder jeg på at gravide kun får lov til og spise salat og drikke vann i ni mnd.

Samme hær

Hva med Grillstad sin kokte salami? den skal være trygg og har god smak har jeg hørt.:)

Da risikerer man ingenting,samtidig som man får det man har lyst på.

Jeg lever som normalt og spiser spekemat jeg. Var i spekemat-lag, og spiste og koset meg. Maten var fersk, så sjansen for de bakteriene det er snakk om, den var nok liten for at de var der. Jeg tenker det er heller pakkene som har vært åpne lenge, hvor det kan være greit å la være å spise.

Jeg anbefaler det ikke, men det er hvertfall sånn jeg gjør det.

Så lenge det er en sjanse for at det kan gå galt, uansett hvor bitteliten den sjansen er, så holder jeg meg unna! Det er faktisk snakk om ungen min. Og når jeg har mistet så latterlig mange ganger tidligere, så tør jeg ikke utfordre skjebnen! Det er bare noen få mnd det er snakk om. Jeg synes det er egoistisk å ikke tenke over evt konsekvenser av å spise spekemat :)

nikki! skrev:
Så lenge det er en sjanse for at det kan gå galt, uansett hvor bitteliten den sjansen er, så holder jeg meg unna! Det er faktisk snakk om ungen min. Og når jeg har mistet så latterlig mange ganger tidligere, så tør jeg ikke utfordre skjebnen! Det er bare noen få mnd det er snakk om. Jeg synes det er egoistisk å ikke tenke over evt konsekvenser av å spise spekemat :)

Men de som nå er bevisst er jo at det ikke er noen konsekvenser av å spise det. Om folk fortsatt ikke tør får være deres valg:) Jeg kommer kanskje til å ta en skive med det i ny og ne, men begynner ikke å fråtse i meg spekemat av den grunn, og ikke all slags heller.

Back
Topp