Spekepølse og røktlaks.

emma1

Betatt av forumet
Veit ikke om det blir sånn at det man helst ikke skal spise får man mest lyst på...

Har veldig lyst på både spekepølse og røktlaks. Er i uke 13. Er det trygt eller et stort nei?

Du kan spise fersk nyåpnet røkelaks, men bør være forsiktig med å spise når den nærmer seg utløpsdato :) spekemat er ikke anbefalt pga toxoplasmose og listeria :s

Begge delene står på nei-listen for gravide. Men jeg var hos jordmor for noen dager siden, og hun sa til meg at hvis jeg ville ha spekepølse så trengte jeg ikke være hysterisk, og sa jeg kunne spise det. Så litt usikker på det, hun er jo litt old-school...

Jeg hadde så absolutt ikke tatt sjansen på å spise det... Stor sjanse for at det går bra ja, men så tragisk om det blir fatalt for barnet :(

Jeg som ellers ikke er spesielt glad i spekemat har alltid lyst på dette når jeg er gravid, men jeg står helt klart over :)

Du kan spise spekemat på pizza feks, fordi den er stekt. Røykalaks kan du spise nyåpnet godt innafor dato som nevnt over, men de fant listeria i Gjendemsjø sin en tid før jul. De trakk tilbake et av partiene.
Det gjorde de også i ferdigstekt kylling ( salatkjøtt) da jeg gikk med småtten. Som regel er det små begrensede funn det er snakk om, så man skal ikke bli hysterisk. Likevel er jeg yyyyderst forsiktig i og med at det er supervanskelig for meg å bli gravid.

Jeg trår vaaarsomt. Er nesten helt umulig å helgardere seg mot alt likevel.......

Begge delene står på nei-listen for gravide. Men jeg var hos jordmor for noen dager siden, og hun sa til meg at hvis jeg ville ha spekepølse så trengte jeg ikke være hysterisk, og sa jeg kunne spise det. Så litt usikker på det, hun er jo litt old-school...
Synes det er oppsiktsvekkende at fagpersoner sier imot folkehelseinstituttet. Det handler jo ikke om å være hysterisk. Hvis det er feks listeria i spekepølsa spiller det ingen rolle om du har spist en bit eller stappa i deg hele pølsa. Hadde holdt meg unna!

Synes det er oppsiktsvekkende at fagpersoner sier imot folkehelseinstituttet. Det handler jo ikke om å være hysterisk. Hvis det er feks listeria i spekepølsa spiller det ingen rolle om du har spist en bit eller stappa i deg hele pølsa. Hadde holdt meg unna!
Ja er jo enig i det, litt merkelig at hun uttalte seg slik

Jeg spiser røykalaks, og nyter hver bit! [emoji4] spekemat har jeg holdt meg unna, men tenker det hadde sikkert gått bra om jeg spiste litt av det også. Tenk på all spekematen de spiste før vi fikk kjøleskap og frysere!

Mener å huske at legen min sa at hvis jeg absolutt ville spise feks salami så kunne jeg la den ligge et døgn i fryseren først. Tok visst knekken på listeria, men ikke den andre. Men så sa han at den andre bakterieren ikke var påvist i Norge heller

Jeg har spist røkt laks flere ganger i jula, men kun fra nyåpnet pakke med lang holdbarhetsdato! Spekemat holder jeg meg unna, utenom på pizza, men da er den jo stekt[emoji4]

Jeg spiser røykalaks, og nyter hver bit! [emoji4] spekemat har jeg holdt meg unna, men tenker det hadde sikkert gått bra om jeg spiste litt av det også. Tenk på all spekematen de spiste før vi fikk kjøleskap og frysere!
Har du noe tall på hvor mange som ble født med skader eller var dødfødt i den perioden du referer til? Skjønner ikke greia med "det går sikkert bra" og "alt med måte" når bare en liten bit kan skade eller ta livet av ungen. Sjansen for å bli smittet er riktignok ikke stor, men gud bedre for noen konsekvenser hvis man blir det!

Har du noe tall på hvor mange som ble født med skader eller var dødfødt i den perioden du referer til? Skjønner ikke greia med "det går sikkert bra" og "alt med måte" når bare en liten bit kan skade eller ta livet av ungen. Sjansen for å bli smittet er riktignok ikke stor, men gud bedre for noen konsekvenser hvis man blir det!

Skjønner heller ikke greia med at folk bare skal spise ditten eller gjøre datten :p det heter da faktisk ikke "alt med måte" når en liten bit kan drepe fosteret. "Alt med måte" mens man tar seg en røyk liksom. Nei usj :p man klarer å holde seg unna ting man VET kan skade fosteret. Det er snakk om ni mnd.

Nei, har ikke tall på det. Har du?

Alle er vi forskjellige, så fordi om jeg spiser litt spekemat eller røykalaks så trenger ikke du å gjøre det. Å det er du sikkert glad for!

Alle er vi forskjellige, så fordi om jeg spiser litt spekemat eller røykalaks så trenger ikke du å gjøre det. Å det er du sikkert glad for!
Spis så mye spekemat du orker, du [emoji23]

Å med det samme du leter etter det tallet kan du finne tall på hvor mange det gikk bra for også?! [emoji4]

Å med det samme du leter etter det tallet kan du finne tall på hvor mange det gikk bra for også?! [emoji4]
Har ingen planer om å lete etter noen tall, jeg. Men det blir som å si at "på 80-tallet hadde vi ikke barneseter og jeg lever, jeg" Men hadde bilen krasja, hadde jeg svært stein dau. Det samme gjelder smitte. Det går bra om man ikke blir smitta. Men for all del, spis hva du vil. Orker ikke å diskutere dette mer med deg

Spekemat er nei, men røkelaks er ikke nei men man skal vere forsiktig, feks ved å ete fersk og nyåpnet laks.

Forskjell på de to ja. Røkelaks har jeg spist fra nyåpnet pakning. Spekemat unngår jeg siden det er frarådet.

Toksoplasmose kan det være i spekemat, og akkurat dette fra Wikipedia (ikke regnet som verdens beste kilde, men velger å tro det ikke er helt galt) skremte både meg og mannen da han lurte på om jeg bare var litt hysterisk. Det handler ikke om hysteri, men å følge anbefalinger. Og jeg bruker bilbelte selv om sjansen for at det går galt er små...
ImageUploadedByBV Forum1483487801.095156.jpg

Back
Topp