Spekemat

Gulli84

Flørter med forumet
Siden jeg fikk vite at jeg er gravid har jeg hatt et salt behov til tusen... Spesielt fysen og sugen på spekemat 
Så denne Birkebeine skinka, har jeg vært spesiell i mine tanker! HEHE
Så fikk jeg et smart tips frys den ned i 2 døgn så ta den opp så er den fri for disse bakteriene.
Så tips til andre som er sugne på salt spekemat

Noen andre som har tips til "forbudte" matvarer?

Typisk å få lyst på det man ikke kan spise[:D] Husk at det kun er toxo som dør ved frysing, og at listeria kun dør ved varmebehandling da[;)]

Ja det er så typisk! HEHE
Men hva mener du, at det ikke er helt trygt å spise det alikevel??
Jeg vet ikke hva Toxo er?
Listeria er jo alvorlig, og ikke bra i det hele tatt. *gulp*

Det er sååå typsik at en får lyst på mat en ikke bør ha så mye av. Selv fikk jeg dilla på røkelaks sist svangerskap. Kjøpte inn flere pakker og bare luktet på dem[:-][:D]

Ang listeria så dør denne bakterien ved oppvarming, men ikke ved frysing.
Ang toxoplasmose så dør denne bakterien ved oppvarming OG ved frysing, MEN må da være minst -18 grader i fryseren.

Er nok ikke kjempestor sjanse for å bli smittet via kjøttvarer i Norge dersom en tar sine forholdsregler som å spise kjøttet ferskest mulig (da er faktisk noen typer ost mye farligere) - men sjansen er jo der. (Jeg personlig vil ikke ta den sjansen.[:)])

fikk beskjed fra jordmor at man er tryggERE om man fryser den, men at frysere vi har hjemme ikke holder kald nok temp. til at vi er helt trygge.. så jeg tørr ikke spise spekeskinke... selv om maten i Norge som regel er trygg...

Jeg elsker pizza med spekeskinke oppå osten. Siden den blir varmebehandlet, vet dere om den er trygg å spise da?

ORIGINAL: Lykke_Li

Jeg elsker pizza med spekeskinke oppå osten. Siden den blir varmebehandlet, vet dere om den er trygg å spise da?

Den er visst trygg da har jeg hørt! [:)]

Back
Topp