Spekemat

@mandasMamma

Glad i forumet
Vi er invitert over til ett vennepar i kveld på spekemat.
Men mener jeg har hørt noe om at man skal holde seg unna det når man er gravid....
Eller tar jeg feil? Noen som vet?
Ikke spise, bare spise, eller begrense det?????

Er vel røkt og ikke rått kjøtt??

Du bør ikke spise spekemat så tidlig i svangerskapet da spekemat kan inneholde Listeriabakterier som kan føre til abort. Listeriabakterien er skummel da den ikke blir drept av nedfrysing eller av salting/tørking. Bare kokt kjøtt er o.k så tidlig i svangerskapet. Hva med kokt sommerskinke i kveld? Er nydelig det sammen med potetsalat. Kos dere i kveld

Ups glemte å svare på det med røkt mat. Røkt spekekjøtt er kaldrøkt. Dvs at røyken som gir smaken på kjøttet er kald og dreper av den grunn ikke Listeriabakterier. Røkt spekemat er det samme som saltet/tørket spekemat det har bare røyksmaken i tillegg, men kjøttet er ikke "rått" det er speket. (konservert)

Takk!
Fikk akkurat sms av hun vi skal til nå.
Hadde vært før var og kjøpt sommerskinke til meg[:D]

Er det ikke deilig med omtenksomme venner[:D]. Tror jeg må kjøpe meg en sommerskinke i dag. (eller så må jeg ta meg en tur å slikke litt asfalt ha ha ha)

Jeg tenker på spekeskinke og spekeflesk (speket midtribbe mmmm) hver eneste dag. Fantaserer om hvor godt det er. Enten så er det en mani fordi jeg ikke kan spise det eller så må det være noe kroppen mangler. Mannen mente at lysten på spekeskinke var der fordi den inneholder masser av protein og energi som kroppen min ikke får så mye av nå når matinntaket er heller dårlig pga kvalmen. Var ikke så kvalm i går, så jeg spiste faktisk en tallerken rømmegrøt[:D] og den kom ikke opp igjen. HURRA!! Er fin nå også, så derfor planlegger jeg sommerskinke og potetsalat til middag.

Back
Topp