Spekemat

BabyMuff

Blir kjent med forumet
Jeg både leste og ble fortalt at spekemat som var fryst en ukes tid først, trygt kunne spises av gravide. Så jeg tenkte ikke mer rundt det og har nå spist nesten en hel pakke spekeskinke alene iløpet av 3 dager, før jeg kom over en artikkel som sa at dette ikke stemmer da listeria ikke blir drept av frysing :banghead: Hvor bekymra bør jeg være over dette nå da? Og burde jeg sjekke den lille på noe måte? Er i uke 15+5 og har time for kontroll hos jordmor 8 januar
 
Jeg hadde nok bare tatt det med ro og heller snakket med jordmor om det. Sjansen for listeria er veldig liten,selv om det er en sjanse som er der og som er grunnen til kostholdsrådene. Du kan forøvrig varmebehandle spekemat slik at det blir trygt ,feks spekeskinke på pizza. :)
 
Vet du, jeg har stappet i meg rå lever, spekemat og gravet kjøtt uten dårlig samvittighet under hele graviditeten. Næringen du får overgår "faren" rett og slett. Ville ikke bekymret meg i det hele tatt.*

Kan anbefale boken "nourishing traditions" som nettopp tar opp denne sinnsyke frykten en har til alt.
jeg ville vært skeptisk til svin og en del butikkmat, men kjøper selv kun fra øko gård med god dyrevelferd og da reduseres også risikoen.
Jeg stapper i meg rå eggeplomme, upast. melk og smør og ost og er en veldig frisk gravid ^^
 
Jeg er av den oppfatning at helsenorge ikke kommer med råd bare for å være ekle, så jeg har alltid fulgt gjeldende matvareråd i alle mine svangerskap. En bommert kan alle gjøre, men jeg tenker det er fint å være bedre føre var, all den tid det er et ufødt liv det er snakk om. Det har hendt (også i Norge) at ufødte liv har gått tapt på grunn av mors inntak av matvarer som i de aller fleste tilfeller er trygge, men som i aller verste fall kan ha ufattelig store konsekvenser når det først går galt.

Nå som maten er spist er den spist, men fra nå og ut hadde i hvert fall jeg fulgt de rådene som norske helsemyndigheter har utarbeidet.
 
Tenker de nok går bra og at du ikke trenger bekymre deg så veldig, men ikke gjør det igjen. Det er en grunn til anbefalingene og heller 9 mnd ute spekemat For sikkerhetsskyld enn å være så uheldig å skade fosteret.
 
Det er godt å høre. Da er er nok alt helt bra, men skal snakke med jordmor om det! Kommer nok til å holde meg unna videre derimot, tør ikke ta sjansen på at noe skal skje :p
 
Det er godt å høre. Da er er nok alt helt bra, men skal snakke med jordmor om det! Kommer nok til å holde meg unna videre derimot, tør ikke ta sjansen på at noe skal skje :p

Listeria kan ikke overleve spekeprosessen (fastsatt av ny rapport hos mattilsynet juni 2018) oppskjært pålegg kan smittes ved oppskjæring, men her vil vekstvilkårene for listeria være betydelig bedre i feks kokt skinke enn oppskjært spekepålegg, da vannaktiviteten i sistnevnte er ganske lav.
Er pålegget norskt har de strenge rutiner på produksjon som gjør det så og si umulig å bli smittet av listeria via oppskjært spekepålegg.

Så ikke tenk mer på det du, har spist salami og vossafår hele svangerskapet her:happy:
 
Vet du, jeg har stappet i meg rå lever, spekemat og gravet kjøtt uten dårlig samvittighet under hele graviditeten. Næringen du får overgår "faren" rett og slett. Ville ikke bekymret meg i det hele tatt.*

Kan anbefale boken "nourishing traditions" som nettopp tar opp denne sinnsyke frykten en har til alt.
jeg ville vært skeptisk til svin og en del butikkmat, men kjøper selv kun fra øko gård med god dyrevelferd og da reduseres også risikoen.
Jeg stapper i meg rå eggeplomme, upast. melk og smør og ost og er en veldig frisk gravid ^^

Det er ikke bare deg som gravid det kan gå utover, og skadene på fosteret synes ikke nødvendigvis før fødsel.
Det er ikke sånn at næringen "overgår" faren, de har ingenting med hverandre å gjøre.
Dyrevelferd reduserer ikke risikoen for listeria og toksoplasmose, eller andre sykdommer.
Det du snakker om her er jo bare tåpelig adferd.
 
Det er godt å høre. Da er er nok alt helt bra, men skal snakke med jordmor om det! Kommer nok til å holde meg unna videre derimot, tør ikke ta sjansen på at noe skal skje :p

Det gjør du klokt i. Hold deg til rådene fra myndighetene, det er ikke verdt å ta risikoen.
 
Det er ikke bare deg som gravid det kan gå utover, og skadene på fosteret synes ikke nødvendigvis før fødsel.
Det er ikke sånn at næringen "overgår" faren, de har ingenting med hverandre å gjøre.
Dyrevelferd reduserer ikke risikoen for listeria og toksoplasmose, eller andre sykdommer.
Det du snakker om her er jo bare tåpelig adferd.

Det tar du fullstendig feil i.

Nå har jeg brukt ganske mange år på å lese meg opp på ernæring, både forskningsmessing og erfaringsmessing.
Og jeg har selv spist meg frisk fra både autoimmun sykdom hvor leger mente at kreftmedisin (immundempende) var eneste løsningen. Jeg spiste meg frisk fra akutt solallergi, hvor januar sol i byn gav meg andregradsforbrenning, og jeg har venner og nære som har hatt og vært diagnosert med;
Cøliaki
ME
Migrene

Som har spist seg frisk.

I spebarnsanbefalingene mener helsemyndigheter at babyer skal få plantemargarin, brød fra butikk, industrigrøt, og grønnsaker(som er tungt fordøyelige for oss), og går fullstendig bort fra det som er riktig ernæringsmessing. Man anbefales K vitamin, D vitamin og Jern tilskudd fordi man nekter både mødre og barna og spise reell, sunn mat.

Både graving og salting er ekstremt effektive konserveringsmetoder, og det er slettes ikke tåpelig.
Det som ER tåpelig er å lukke øynene for at maten vi er anbefalt, som blir puttet nøkkelhull på og som vi spiser gjør oss syke.

Og fostre som får riktig ernæring blir født med veldig mange fordeler.

Jeg tåler ikke butikkmelk. Jeg får skikkelig magekramper, diare, og er dårlig i lang tid. Tåler gårdsmelk
Jeg tåler ikke brød fra butikk men tåler surdeig.
Og dette gjelder utrolig mange andre.

Det er ikke tull. Det er å tilegne seg informasjon.

Økologisk og frittgående drift reduserer drastisk risiko for sykdom fordi dyretetthet er mye lavere, noe som fører til mye bedre hygiene, og mye bedre hygiene fører til mindre sykdom.
Det er logisk, og enkelt å bevise. Man trenger ikke fore antibiotika til gris som går ute, eller kyr som lever ute.

Det er slikt hysteri i Norge, og resten av vesten for tradisjonsrik og næringstett mat at jeg innimellom blir oppgitt.

Nå er jeg et erke eksempel på hva mat gjør; og om du søker litt på mage+tarm+bakterie, og ser hva forskning begynner å "oppdage" så vil du også se at vi har et paradigme skifte. Men det tar utrolig lang tid.

Så fortsetter jeg å fråtse i næringsrik mat, melkesyret grønnsaker og melkeprodukter, og holder meg frisk :)
 
Det er godt å høre. Da er er nok alt helt bra, men skal snakke med jordmor om det! Kommer nok til å holde meg unna videre derimot, tør ikke ta sjansen på at noe skal skje :p

Tror du selv klarer å se hvilke råd som kommer fra hvilke typer kilder her, uten at noen trenger å si noe mer om det. ;)
 
Tror du selv klarer å se hvilke råd som kommer fra hvilke typer kilder her, uten at noen trenger å si noe mer om det. ;)
Ekstremt bedrevitende holdning du har.

Her har du et par kilder;

https://www.bramat.no/kosthold/matvarer/1421-innmat-mot-mangelsykdommer

https://nhi.no/sykdommer/blod/anemier/vitamin-b12-mangel/
- Om du leser litt om prosessering av mat og foredling av mat vil du oppdage at kroppen mister litt av evnen til å ta opp næringen når maten blir varmebehandlet, eller homogenisert som melkeprodukter. Homogenisering spalter fettmolekyler og øker bl.a whey protein noe som er grunnen til at mange lider av melkeintoleranse.

Polyunsaturated fatty acids, inflammation and immunity European Journal of Clinical Nutrition (2002) 56, Suppl 3, S14–S19 2002 Nature Publishing Group All rights reserved 0954–3007/02


http://ekstern.filer.uib.no/mofa/Ingrid - diverse/Utkast pressemelding AN (002).pdf
Grunnen til at denne behandlingen funket er pga omega3. Og det er et "gjennombrudd", som mange som ahr eksem allerede vet om; nok D vitamin sammen med Omega 3 og man er ofte eksem fri

Dette er få eksempler av næring og mat.

Likevel ser du ikke at det anbefaler lever til spebarn, på tross av at B12 og K vitamin er mangel.

Så her tror jeg faktisk du bør gjøre litt undersøkelser selv og ikke blint følge råd som er direkte skadelig for en.

Og iom at jeg er såpass frisk; null kvalme i graviditet, null mangler (fikk akutt jern og B12 mangel, byttet hjemmelaget leverpostei med rå lever og økte dose, og to uker senere var verdiene på topp) , nydelig blodtrykk. Baby er frisk og rask så vidt vi vet også.

Det er frustrerende og provoserende å prøve å snakke med mennesker som er bastant på sine holdninger og meninger uten at dem vil tilegne seg kunnskap.

Er det noe man skal spise med måte og være forsiktig med er det ferdigmat, transfett, planteoljer, sukker(!), tomme karbohydrater etc.
Sukker øker sjansen for fedme i barnet, øker sjanser for senskader og sukker er med på å begrense næringsopptaket som fosteret behøver.
Søk det opp. Finn kilder!
Og hva blir du anbefalt på helsestasjon fro gråtende barn? Sukkervann!! Er ikke det en stor varsel trekant så vet ikke jeg!
 
Her var det mange sterke meninger. Ikke rart man blir forvirret når man er gravid. Det er riktig at det har kommet noen nye studier som viser at spekemat kan være trygt å spise, men det har også I desember i år blitt rapportert inn økning i tilfeller med listeria smitte: https://www.ntbinfo.no/pressemeldin...riose?publisherId=10773547&releaseId=17858553

Det jeg tenker er at det generelt er viktig å unngå å være fanatisk den ene eller andre veien.
Men noen ganger kan det være greit å unngå å ta sjanser når konsekvensene er så store hvis det først går galt.
 
Her var det mange sterke meninger. Ikke rart man blir forvirret når man er gravid. Det er riktig at det har kommet noen nye studier som viser at spekemat kan være trygt å spise, men det har også I desember i år blitt rapportert inn økning i tilfeller med listeria smitte: https://www.ntbinfo.no/pressemeldin...riose?publisherId=10773547&releaseId=17858553

Det jeg tenker er at det generelt er viktig å unngå å være fanatisk den ene eller andre veien.
Men noen ganger kan det være greit å unngå å ta sjanser når konsekvensene er så store hvis det først går galt.
Det er jeg helt enig i :)

Nå tror jeg oppriktig at det er farligere å spise masseprodusert kjøttpålegg enn spekemat fra lokal gård :) Men det er min mening. Poenget mitt var at jeg tenker at man må ikke være så hysterisk. Spesielt ikke om man allerede har spist noe. :) viktigste av alt er jo å spise variert og næringstett mat :)
 
Tror du selv klarer å se hvilke råd som kommer fra hvilke typer kilder her, uten at noen trenger å si noe mer om det. ;)

Jobbet i matbutikk i 10 år. Vi har aldri fått tilbaketrekning på spekepålegg pga listeriafare. Det har vi derimot på kokt skinke og røkt kjøttpølse +++

Å la vær å spise spekepålegg pga fare for listeria, blir litt som å la vær å kjøre bil fordi man kan havne i en bilulykke. Sanbsynligheten er nok mindre for spekepålegget.
 
Av alle matvarene på "nei-lista" er spekemat det tryggeste, så når du først skal gjøre en bommert er det jo greit å gjøre det med spekemat. ;) Jeg personlig ligger unna spekemat inntil offentlige råd sier noe annet, men jeg vet det foreligger en rapport fra VKM som sier at spekemat er tryggere enn diverse annen mat som ikke er frarådet å spise. Så mulig retningslinjene endres (at det kommer flere matvarer som frarådes, eller at spekemat godkjennes - ikke godt å vite). Listeria trives ikke godt i spekemat!

https://vkm.no/risikovurderinger/al...tsattegrupper.4.5cdfac7815f59c3fd31cb336.html

"Spekemat vil være trygg å spise dersom forutsetningene for pH og vannaktivitet gitt i Hygienepakken er overholdt. Når det gjelder oppskåret spekepølse i vakuum med lang holdbarhet, medfører slicing og håndtering risiko for forurensing med L.m., men dersom produktet har tilstrekkelig lav pH og vannaktivitet vil L.m. ikke kunne vokse. Men dersom den initielle forurensingen er høy og det er sannsynlighet for at man overstiger infektiv dose (1000/g) for utsatte grupper, må produktet anses som uegnet for konsum for utsatte grupper."
 
Ekstremt bedrevitende holdning du har.

Her har du et par kilder;

https://www.bramat.no/kosthold/matvarer/1421-innmat-mot-mangelsykdommer

https://nhi.no/sykdommer/blod/anemier/vitamin-b12-mangel/
- Om du leser litt om prosessering av mat og foredling av mat vil du oppdage at kroppen mister litt av evnen til å ta opp næringen når maten blir varmebehandlet, eller homogenisert som melkeprodukter. Homogenisering spalter fettmolekyler og øker bl.a whey protein noe som er grunnen til at mange lider av melkeintoleranse.

Polyunsaturated fatty acids, inflammation and immunity European Journal of Clinical Nutrition (2002) 56, Suppl 3, S14–S19 2002 Nature Publishing Group All rights reserved 0954–3007/02


http://ekstern.filer.uib.no/mofa/Ingrid - diverse/Utkast pressemelding AN (002).pdf
Grunnen til at denne behandlingen funket er pga omega3. Og det er et "gjennombrudd", som mange som ahr eksem allerede vet om; nok D vitamin sammen med Omega 3 og man er ofte eksem fri

Dette er få eksempler av næring og mat.

Likevel ser du ikke at det anbefaler lever til spebarn, på tross av at B12 og K vitamin er mangel.

Så her tror jeg faktisk du bør gjøre litt undersøkelser selv og ikke blint følge råd som er direkte skadelig for en.

Og iom at jeg er såpass frisk; null kvalme i graviditet, null mangler (fikk akutt jern og B12 mangel, byttet hjemmelaget leverpostei med rå lever og økte dose, og to uker senere var verdiene på topp) , nydelig blodtrykk. Baby er frisk og rask så vidt vi vet også.

Det er frustrerende og provoserende å prøve å snakke med mennesker som er bastant på sine holdninger og meninger uten at dem vil tilegne seg kunnskap.

Er det noe man skal spise med måte og være forsiktig med er det ferdigmat, transfett, planteoljer, sukker(!), tomme karbohydrater etc.
Sukker øker sjansen for fedme i barnet, øker sjanser for senskader og sukker er med på å begrense næringsopptaket som fosteret behøver.
Søk det opp. Finn kilder!
Og hva blir du anbefalt på helsestasjon fro gråtende barn? Sukkervann!! Er ikke det en stor varsel trekant så vet ikke jeg!

Men hva i all verden har alt dette med faren for listeria og toxo å gjøre??? Fakta er at listeria kan drepe fosteret ditt. Det VET vi, og det har skjedd. Sunn mat er ikke tryggere for listeria enn usunn mat. Blodtrykk og B12 har null, niks, nada med listeriasmitte å gjøre.
 
Back
Topp