Spekemat

Chrina89

Forelsket i forumet
Oktoberfruene 2018
Hei. Er det sånn at jeg absolutt ikke kan spise spekemat? Jeg skal i 80 årslag i dag og fant akkurat ut at det skal serveres rømmegrøt og spekemat. Jeg er ikke så glad i rømmegrøt, så det hadde vært veldig godt med spekemat også [emoji4] Jeg er vel egentlig sikker på at jeg ikke kan spise det, men må bare dobbeltsjekke. Kan jo håpe at det kun gjelder i starten og at det går greit i siste trimester [emoji56] *krysserfingrene*

Jeg fikk tips av jordmor om å gi spekekjøttet noen sekunder i stekepannen [emoji1] Er ikke så lett å gjøre det i et selskap kanskje, men er greit tips hjemme hvertfall:)

Må holde deg helt uten spekemat ja :) kan steke den da, men blir vell kanskje litt annen smak da [emoji28]

Stekt spekeskinke er nydelig. Hadde det senest i går. Du kan jo komme med en forespørsel om det kan ordnes på en eller annen måte siden du er gravid?

Jeg spiste spekemat til lunsj i dag jeg... [emoji4] Jeg tenker alt med måte, også prøver jeg å holde meg til norsk spekeskinke de gangene jeg har spist det...

Jeg spiste spekemat til lunsj i dag jeg... [emoji4] Jeg tenker alt med måte, også prøver jeg å holde meg til norsk spekeskinke de gangene jeg har spist det...
Altså, når det kommer til bakterier har det ikke med måte å gjøre. Hadde du tilgitt deg selv om du hadde fått i deg de bakteriene og fått alvorlig fosterskade på barnet?

Altså, når det kommer til bakterier har det ikke med måte å gjøre. Hadde du tilgitt deg selv om du hadde fått i deg de bakteriene og fått alvorlig fosterskade på barnet?
Tenker at det er litt mye hysteri ute blant folk... Man kan jo begynne å lure på hvordan babyer i det hele tatt kunne overleve et svangerskap i "gamle dager"....

Det ble bare grøt på meg i dag, for både mamma og mannen var ganske klare på at jeg ikke fikk lov til å spise spekemat. De er nok verre enn meg på sånn.
Men stekt spekeskinke skal absolutt testes de nærmeste dagene, for er det noe jeg savner så er det absolutt spekemat (og en ikke godt stekt biff)! Takk for tips [emoji4]

Tenker at det er litt mye hysteri ute blant folk... Man kan jo begynne å lure på hvordan babyer i det hele tatt kunne overleve et svangerskap i "gamle dager"....

Det er nok en del hysteri ute og går, men at folk følger nasjonale retningslinjer fra helsemyndighetene synes jeg er bare fornuftig. Sjansen for å bli syk dersom man går i mot anbefalingene er kanskje små, det vet jeg ikke noe om. Men det er vel noe med at i "gamledager" var det fler som ble syke enn i dag. Det er vel nettopp det at i gamledager var det mye som gikk galt, men også mange det gikk bra med. I dag har vi tilegnet oss kunnskap som gjør at vi kan ta andre valg og at det er større sjanse for et heldigere resultat.

Beklager om jeg virker brusk, men får støtt høre fra min mor at det er så rart at barn overlevde før i tida da man ikke hadde avanserte bilseter, da man røyka sammen med barna, da mor spiste akkurat hva hun ville osv. Men det er jammen godt ting har endret seg for statistikken for død og sykdom har gått ned nettopp fordi mange nå tar andre valg, basert på ny kunnskap. Jeg ville i alle fall ikke latt barnet mitt sitte uten bilsete i en bil hvor jeg røyka og samtidig spiste rå tunfisk i mens jeg var gravid.

Dette med å holde seg unna spekemat mener jeg absolutt ikke er hysteri. Hvorfor skal man gå i mot anbefalingene til matportalen? Ja, maten i Norge er stort sett trygg, men jeg hadde aldri tilgitt meg selv om det hadde skjedd noe med babyen min. Bare fordi jeg hadde lyst på litt spekemat. Det er snakk om en kort tid av livet vårt.

Og det argumentet med at det gikk bra i gamle dager: Det gikk bra med dem det gikk bra med, men så var det mange det ikke gikk bra med. Folk drakk alkohol under svangerskapet også, men det gjør vi ikke i dag fordi vi vet hva konsekvensene kan bli.

Hvis vi skal følge alt som står i forbindelse med anbefalingene, så er det egentlig svært lite vi faktisk kan spise... vi skal jo egentlig passe oss litt for varmebehandlet pålegg og, så syntes det blir litt håpløst å følge alt slavisk... Man kan uansett få i seg bakterier i all slags mat, og noen ganger går det galt...
Men folk har forskjellige meninger og det syntes jeg er helt greit at folk skal ha...
Ferdig snakka...

Mange som overlevde gamle dager der man syklet uten hjelm, satt på hattehyllen i bilen, la babyene på magen... men det var mange som ikke overlevde også. Nå sier ikke bildet noe om spekemat da, men jeg tenker det er en grunn til at de anbefaler gravide å la være å spise det. Det innebærer en risiko som det også gjør å kjøre uten bilbelte.
Men men. Folk får gjøre som de vil. Jeg synes dette bildet er ganske beskrivende:
IMG_8749.JPG

Back
Topp