Spekemat

Spekemat er greit så lenge den blir tilstrekkelig varmebehandlet først.

Har spist spekemat hele svangerskapet (som ikke er varmebehandlet), men selvfølgelig i begrensede mengder nå og da (når jeg får det servert i selskap, osv). Jeg er ikke en av de hysteriske, og mener man bør spise som man alltid har gjort, innenfor rimelighetens grenser :) Med denne utviklingen så kan man vel bare spise vann og brød som gravid om 10 år...

Idatada skrev:
Har spist spekemat hele svangerskapet (som ikke er varmebehandlet), men selvfølgelig i begrensede mengder nå og da (når jeg får det servert i selskap, osv). Jeg er ikke en av de hysteriske, og mener man bør spise som man alltid har gjort, innenfor rimelighetens grenser :) Med denne utviklingen så kan man vel bare spise vann og brød som gravid om 10 år...

Om du spiser lite eller mye hjelper fint lite om du er uheldig og får i deg en bit som er farlig. Er det virkelig så vanskelig å holde seg unna potensiell farlig mat i 9mnd for babyen sin skyld? Det er du som har ansvar for barnets helse.

marutt skrev:
Jeg har også fryst spekemat...

Det hjelper ingenting mot listeria

Ingenting er vell 100% sikkert. Men for all del, i følge helsemyndighetene skal man holde seg unna spekemat under graviditeten så det er nok det beste.

Idatada skrev:
Ingenting er vell 100% sikkert. Men for all del, i følge helsemyndighetene skal man holde seg unna spekemat under graviditeten så det er nok det beste.

Nei men man kommer ganske langt med å følge anbefalingene, for det omhandler ting man faktisk kan styre selv. Det er noe annet med andre ting man ikke kan gjøre noe med.

Back
Topp