spekemat...?

tingeling1

Forumet er livet
Har hørt at man ikke kan spise spekemat som gravid, er det sant...? Jeg er nemlig bedt i 40- års lag der det skal serveres spekemat, og jeg lurer veldig på om jeg kan spise det eller ikke..... Noen som vet? Og hvorfor skal man eventuelt ikke spise det?
 
Jeg spiste litt en gang under svangerskapet og jeg var ikke god i magen etterpå.....har hørt mas skal holde seg unna det ja det er ikke stekt også er det for salt. men for sikkerhets skyld hør med en lege/jordmor før du skal i bursdagen.
 
Sjekk ut http://matportalen.no/Emner/Gravide
 
Hei!!

Jeg har spørt legen og han sa man skal holde seg unna allt av fisk og kjøtt som ikke er kokt eller stekt.
Dvs spekemat, rakafisk, gravet laks, blodig biff etc.

Mvh
Eva
 
For salt med spekemat? hva med potetgull som er kjempesalt? [8|] . Det er jo sååå godt med potetgull [:o] .

Spekemat er nok ikke lurt å spise nei, eller rå fisk/kjøttmat. Har spist bittelitt røykalaks i begynnelsen av svangerskapet, men det var ultralite. Er mer redd for å spsie kjøttdeig i disse dager [8|] . Synes det er noe galt med det i hver nyhetssending for tida :s ...
 
ja er mye tull med kjøttdeigen dama,skulle ikke tro vi bodde i norge.
 
Jeg spurte legen min om dette, og hun sa at så lenge spekematen (eller laksen) var produsert av en av de store leverandørene, så var det ikke noe farlig. Hun ville ikke at man skulle bli FOR hysterisk om hva man kan og ikke kan spise. Men, får man hjemmelagd gravlaks, så er det kanskje best å holde seg unna. Jeg elsker spekemat selv, kommer til å fortsette å spise det. Med verdens beste samvittighet. Får heller holde meg til ferdigoppskjært fra Grilstad, Gilde eller en annen produsent.
 
Ja sjelden det er noe tull med mat fra Gilde, så den kan dere nok trygt spise.
Angående kjøttdeig har jeg hørt at mat fra utlandet er bedre kontrollert enn norsk mat faktisk. Så siden det er billigere enn norsk kjøttdeig, har jeg kjøpt endel fra Polen og Namibia/Botswana-området... Men en gang var kjøttdeigen fra Polen så disgusting at jeg kastet alt i søpla (butikkens feil, datoen var utgått da vi kjøpte den - og jeg hadde glemt å sjekke [:@] ) .
Men skal spise mindre kjøttdeig nå, og heller spise rent kjøtt og fisk [;)] .
 
Back
Topp