Spekemat og graviditet???

Livva81

Glad i forumet
Hei dere

Hvorfor skal vi ikke spise spekemat egentlig???
Jeg har ett lite dillemma i mårra... Jeg er veldig gla i spekemat og til lunsj i mårra på jobb skal det være koltbor med spekemat i kantinen åååååå jetttttt om jeg har lyst på det!!!!! JAAAAAAAAAAAAA[:)]

Listeria og toxoplasmose.

Les
http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

Spekeskinke er hverken kokt eller stekt og kan derfor inneholde toxoplasma. Du kan spise det, men da må du fryse det først.. Noe som vel kan være litt vanskelig i dette tilfellet. Kanskje du kan ta med litt skinke og forskyne deg av tilbehøret?

men listeria drepes ikke av frysing... 

ikke spise salami heller da?

ORIGINAL: *Stella*

Du har sikkert rett i det. Men trudde listeria ikke fantes i kjøtt? Veit det er grunnen til at man ikke skal spise upasteuriserte melkeprodukter eller myke oster.

ORIGINAL: baby2011?

ORIGINAL: *Stella*

Du har sikkert rett i det. Men trudde listeria ikke fantes i kjøtt? Veit det er grunnen til at man ikke skal spise upasteuriserte melkeprodukter eller myke oster.

Hm, en kjapp sjekk med google viser at jeg tar feil ja. Listeria er jo grunnen til at man skal spise opp pålegget lenge før det går ut på dato.. Men vakumpakka spekeskinke som fryses og så spises med en gang er kanskje greit på samme måte som f.eks. hamburgerrygg er greit så lenge pakka er ganske nyåpna og lenge til datoen går ut??

Ok jeg får ta meg selv i nakken og ikke spise det da, jeg vil jo den lille bare godt[:)]
Så kokt skinke skal d bli med eventuelt tilbehør som er til spekeskinkematen[8|]

Takk for svar snupper[:)]

åå jeg eeeeelsker spekeskinke [&o]

ORIGINAL: *Emma08*

må vite, elsker jo salam og agurk på ferskt brød[:)]

Eg fekk beskjed om at sålenge den var ny opnet, og datoen var fin, så kunne det fint spises.

Samme med spekemat fryse det ned først, så gjekk det fint!

Eg spiste det gjennom forrige svangerskap, og ingenting som tyde på at hun tok skade av det! Men skal sies at eg var veldig forsiktig med at det var akkurat opna. Også fryste eg alltid ned spekematen ned 1 døgn før eg skulle spise det.

Ser dårlig ut:(

"Kan jeg spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?
Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?
Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. "

Sitat fra: http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63/artikkel_print.pt

hmmm, vanskelig å vite hva som er greit og ikke.
men om det er farlig, får jeg vel holde meg unna da[&o][:-]

Jeg tar ingen risiko, spiser ikke spekemat. Salami er spekemat.

Jeg hadde sist, og har igjen, bestilling på ferskt brød med gullsalami og strandamør når jeg kommer hjem fra sykehuset. 

Kanskje slutte med salamien da..[8D]

I denne saken velger jeg å tenke selv, og prøve å forstå hva det faktisk er de sier på matportalen.

De sier at toxoplasmaparasitten kan finnes i spekemat fordi den ikke er varmebehandlet. Toxoplasmaparasitten dør hvis den fryses ned til -18 i noen dager.

De sier også at listeriabakterien kan finnes i det meste av pålegg - og listeriabakterien kan formere seg også ved kjøleskapstemperatur. Derfor må man være nøye med å spise alt pålegg i god tid før holdbarhetsdatoen går ut. Dette gjelder spesielt myke oster og annet som har vært lagret en stund før det selges i butikken. Listeriabakterien dør ikke ved nedfrysing.

For enkelhets skyld gir de det rådet at gravide ikke bør spise spekemat.

Jeg velger å spise spekemat (spesielt salami - min favoritt) dersom jeg selv har frosset den ned noen dager, og spiser den opp i løpet av noen få dager etter åpning av pakken. Da bør jeg være så sikker som jeg kan være.

Sist jeg gikk gravid tok jeg opp dette med fastlegen min og med min far som er allmenlege, og forklarte tankegangen min. De mente begeg to at jeg hadde rett i mitt ressonement og at jeg burde være trygg [:)]

Forresten var det tidligere sånn at gravide kunne spise myke oster dersom de var laget av pasteurisert melk.

For et par år siden var det imidlertid en gravid kvinne som ble lagt inn på sykehus med listeriasmitte. Smitten hadde hun fått fra en myk ost fra et lite gårdsysteri, hvor bakteriene fantes i osten selv om den var laget av pasteurisert melk.

Jeg husker ikke hvordan det gikk med babyen...

Men etter denne hendelsen endret matportalen sine anbefalinger til at gravide ikke bør spise myke oster uansett.

Back
Topp