Spekemat i "rugetiden2

Guest
Hei :-)
Jeg lurer på om jeg kan spise spekemat på 17 mai? Jeg vet man ikke skal spise det ( hvis det ikke er fryst) når man er gravid, men jeg vet ikke om jeg er det. Hadde uttak (ICSI) 7 mai, og innsett 9 mai.. Skal teste 23 mai.
Hadde det vært hjemme, hadde jeg ikke brydd meg om å spise det, men vi er invitert til mine foreldre, og de vet hvor glad jeg er i spekemat....
 
Hei.

Du bør ikke spise spekemat selv om du kanskje bare er ganske så nygravid...... Risikoen ved en toxoplasmoseinfeksjon er så mye større i de første ukene av et svangerskap og følgene så mye større (Selv om det er VELDIG sjelden med toxoplasmoseinfisert kjøtt i Norge....)!

Så du får tenke ut en god forklaring til dine foreldre.... ;-)

Håper for deg at du da er gravid :)

Vennlig hilsen jordmor Ragna.
 
Jeg har lest at hvis du fryser spekematen i minst 3 døgn først så kan du spise det.. Hva mener du om det?
 
Hei du!

Jeg vet at mange gravide elsker spekemat, og synes at det er vanskelig å være foruten.
Iflg norske anbefalinger, så er altså dette ikke anbefalt.
Risikoen er nok ikke særlig stor for smitte, i og med at du ikke engang vet at du er gravid. De fleste vil oppleve at de har spist eller drukket noe, før de fikk vite at de var gravide.
Med andre ord- det kommer vel egentlig an på deg, hvor "pliktoppfyllende" du er.

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp